عصر خودرو

تقوی استاد دانشگاه:

روحانی اقتصاد را از فلاکت دوره قبل به رونق رساند

عصر بازار- با نزدیک شدن به پایان سال ۹۵ و ایام انتخابات یکی از مسائلی که بسیار مطرح می شود این است که چشم‌انداز وضعیت اقتصادی در کشور در سال آتی چگونه خواهد بود؟ آیا تحولات مثبتی که در سال ۹۵ در این حوزه رخ داده است، ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟

روحانی اقتصاد را از فلاکت دوره قبل به رونق رساند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا، اقتصاد یکی از مهمترین مواردی است که در کارنامه دولت‌ها مورد توجه قرار می گیرد و از سوی دیگر بسیار اختلاف نظرها در باره آن وجود دارد. به عنوان مثال در دولت یازدهم رئیس جمهور و حتی سازمان آمار معتقدند که در سال 95 به رشد اقتصادی بیش از 4 درصد رسیده‌ایم اما منتقدان تاکید دارند که اگر اینگونه است چرا در زندگی مردم احساس نمی شود؟ یا اینکه معتقدند این رشد اقتصادی به نوعی کاذب است.

    با این حال جدا از اینکه کدام یک از طرفین درست می‌گویند، همیشه چشم‌انداز اقتصاد اهمیت بسیاری داشته است. معمولا نگرانی از وضعیت موجود یک طرف ماجرا بوده است و طرف دیگر نگرانی ها و امیدها به آینده قرار داشته است و حالا که واپسین روزهای اسفندماه 95 سپری می شود، این سوال مطرح است که در سال آینده اقتصاد ایران به کدام سمت می رود؟

    انکارکنندگان رشد اقتصادی بی‌سواد هستند

    درهمین خصوص مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با فرارو با تاکید بر موفقیت دولت در حوزه اقتصاد گفت: با توجه به عملکرد دولت در سال 95 قطعا این روند رو به جلو در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. دولت در سال جاری موفق شده است که تورم را کنترل کند و رشد اقتصادی را به بیش از 4 درصد برساند. البته برخی معتقدند که این رشد اتفاق نیفتاده است.

    وی تصریح کرد: اما به نظر من این افراد نه تنها مغرضانه اظهار نظر می کنند بلکه بسیار بیسواد هستند. رشد اقتصادی در کشور قطعا مثبت بوده است. البته نرخ رشد را در پایان سال محاسبه می‌کنند و هنوز اسفندماه به پایان نرسیده که بتوان نرخ رشد را اعلام کرد.

    این استاد اقتصاد با بیان ارائه آمار از سوی دولتی ها، تاکید کرد: ما به حرف آقای جهانگیری یا آقای روحانی به‌عنوان اقتصاددان اتکا نمی‌کنیم، بلکه در کشور بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هستند که نرخ رشد را اعلام می‌کنند. در همین راستا این مراکز باید اعلام کنند که به چه نرخ رشدی دست‌یافته‌ایم. البته به‌هرحال همین اندازه که آقای روحانی اقتصاد را از فلاکت دوره قبل به رونق فعلی رسانده، بسیار خوشایند است و موفقیت بزرگی محسوب می شود. 

    وی افزود: علاوه بر این باید در نظر داشت که به احتمال زیاد در سال آینده دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران از قبل انقلاب را که در حدود 250 میلیون دلار بود، وصول می شود. همچنین اروپایی‌ها هم به دنبال این هستند که دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران در کشورهای خود را آزادکرده و به ایران باز پس دهند.

    این اقتصاددان اظهار داشت: از زمان شکل‌گیری دولت یازدهم شاهد نرخ رشد مثبت، روابط خارجی بهتر و کاهش نرخ تورم هستیم. در دولت قبل با محدودیت‌هایی مواجه بودیم که کار را برای این دولت بسیار سخت کرده بود اما با تدبیر دولت یازدهم شاهدیم که در حوزه نفت از صادرات روزی یک میلیون بشکه به‌روزی 5/2 میلیون بشکه رسیده‌ایم. این در حالی است که برخی از کشورهای عربی گفته‌اند چون ایران در تحریم بوده، ما صادرات خود را کاهش خواهیم داد تا ایران بیش از سهمیه خود به تولید و صادرات نفت بپردازد. بنابراین آقای روحانی شوک اقتصادی مثبتی را با خود به ارمغان آورده است.

    تقوی در پایان تاکید کرد: در مجموع باید در نظر داشت که دولت اقتصاد را در مسیر پیشرفت قرار داده است و به نوعی اقتصاد در سربالایی قرار گرفته است و شاید الان مردم این تحولات مثبت را احسا نکنند اما با توجه به نظریه های اقتصادی معمولا زمانی که اقتصاد یک کشور از حالت فاجعه آمیز دولت قبل خارج می شود و روند صعودی به خود می گیرد، حرکت بسیار کند و آرامی دارد. اما در ادامه سرعت بیشتری پیدا می کند و قابل لمس‌تر می شود. بنابراین به نظر من در سال آینده نه تنها مردم این تحولات را احساس خواهند کرد بلکه این روند پیشرفت ادامه پیدا می کند شاهد یک اقتصاد شکوفا خواهیم بود.

    برچسب ها