عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

بورس کالا کانون اصلی کشف قیمت واقعی سنگ آهن می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا با اعلام این خبر که بورس کالا کانون اصلی کشف قیمت واقعی سنگ آهن می‌شود گفت: موفقیت بورس کالا در روند قیمت گذاری سنگ آهن منوط به ورود شرکت های بزرگ سنگ آهنی در این بازار است.

بورس کالا کانون اصلی کشف قیمت واقعی سنگ آهن می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حامد سلطانی نژاد در خصوص نقش بورس کالا در شفاف سازی قیمت سنگ آهن گفت: در پیش گرفتن اقدامات عملی به منظور تحقق این مساله منوط به حضور و پذیرش شرکتهای سنگ آهنی در بورس کالا است.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران افزود: با توجه به تقویت پروسه قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالا طی دو، سه ماه گذشته به موجب ماده 37 قانون رفع موانع تولید، درخواستهایی از سوی شرکت های سنگ آهنی برای پذیرش محصولات در بورس کالای ایران ارایه شده است.

    وی همچنین سهم شرکتهای متوسط و کوچک سنگ آهنی از این بازار را تنها  5 درصد عنوان کرد و گفت: موفقیت بورس کالا در روند قیمت گذاری سنگ آهن منوط به ورود شرکت های بزرگ سنگ آهنی در این بازار است.

    سلطانی نژاد ادامه داد: با توجه به اهمیت این مساله، بورس کالا در مذاکره با شرکتها و تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن تلاش دارد تا شرایط را برای پذیرش محصولات این شرکتها به منظور تمرکز قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالای ایران تسهیل سازد.

    وی یاد آور شد: دولتی بودن شرکت های سنگ آهنی و فولادی در گذشته سبب شده بود تا این شرکتها در خصوص قیمت گذاری سنگ آهن مشکلی نداشته باشند؛ اما اکنون با خصوصی شدن این شرکتها نیاز به تغییر روش قیمتگذاری ضروری شده است و تنها مکانی که می‌توان قیمت سنگ آهن را بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت واقعی و معامله کرد، بورس کالای ایران است.

    این مقام مسئول با بیان این که قیمت گذاری سنگ آهن به دلیل تنوع فرآورده های سنگ آهنی و تعدد معاملات آنها و همچنین محل تحویل محصول باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، تاکید کرد:در جلساتی که با بزرگان صنعت سنگ آهن در حال برگزاری است در خصوص انواع و اقسام محصولات و روشهای مختلف کشف قیمت آنها به گفت و گو می پردازیم و امیدوار هستیم که خروجی مناسبی از این جلسات بیرون بیاید.

    مدیرعامل بورس کالا از تفاوت در محاسبه هزینه‌های شرکتهای سنگ آهنی و فولادی به عنوان یکی از گره‌های موجود در اقتصاد کشور نام برد و گفت: در حال حاضر هزینه سنگ آهنی‌ها ریالی است و با تورم ریال هم مواجه اند، اما محصول نهایی این زنجیره که فولاد است، همواره بر اساس قیمت های واقعی به فروش می‌رسد. بر این اساس نوساناتی که ایجاد می‌شود همواره سبب شده است که حاشیه سود سنگ آهنی ها نزولی باشد.

    وی با تاکید بر این که باید ترتیبی قرار داده شود که هر دو صنعت سنگ آهن و فولاد از ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند به تناسب فعالیتشان بهره‌مند شوند تصریح کرد: براین اساس در پروسه قیمت گذاری سنگ آهن در ابتدا باید مشخص شود که در زنجیره تولید فولاد، کدام محصول با توجه به ترکیب سهامداری آنها، می تواند از سوی بورس کالا قیمت گذاری شود، همچنین باید تمامی ذینفعان این زنجیره اعم از خریداران و فروشندگان و مناسبتهای آنها مشخص شود.

    به گفته سلطانی نژاد، اگر در خصوص سنگ آهن مکانیزم بازار و قیمت گذاری آن به خوبی طراحی شود، در مورد دیگر اجزای زنجیره سنگ آهن مانند کنسانتره و گندله این مشکل وجود نخواهد داشت.

    گفتنی است؛ قیمت سنگ آهن و فرآورده‌های آن در حالی در جهان قیمت های 90 دلاری را پشت سر گذاشته که این ماده با اهمیت معدنی در کشور به دلیل قیمتگذاری دولتی به صورت یارانه‌ای و با قیمت 40 دلار در هر تن به فولادسازان فروخته می شود. این شرایط سبب شده تا تولیدکنندگان صنعت سنگ آهن در مذاکراتی فشرده با وزارت صنعت، معدن و تجارت پایان قیمت گذاری دولتی را دنبال کنند و در نهایت این مذاکرات تا به اینجای کار به کشف قیمت واقعی این محصول در بورس کالا برای نزدیک شدن به قیمت های جهانی منتهی شده است.

    برچسب ها