عصر خودرو

پیش بینی علی اسلامی بیدگلی برای سال ۹۶؛

افزایش بهای جهانی محصولات اساسی، نویدبخش روزهای بهتر در سال آتی

روزگار بهتری از راه می رسد

عصر بازار- روزهای آغازین سال جاری را با انتظارات و خوش بینی ناشی از اتفاق خوش یمن برجام آغاز کردیم و طبیعتا در ماه های آغازین سال، بازار سرمایه روزهای بهتری را تجربه کرد که با گذر زمان، رفته رفته این روند متوقف شد.

افزایش بهای جهانی محصولات اساسی، نویدبخش روزهای بهتر در سال آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی گفت: در زمان بروز هر اتفاق مثبتی در بازار سرمایه دسته ای از افراد با خوش بینی بیش از حد به انتظارات کوتاه مدت رشد دامن می زنند و هجوم این دسته از سرمایه گذاران باعث متورم شدن تقاضا در مقابل عرضه می شود و همین امر باعث شد بازار در ماه های آغازین سال با یک روند نسبتا هیجانی مواجه شود.

    وی در ادامه افزود: اما رفته رفته با واقع بینی در پیامدهای برجام به ویژه در مورد زمان بر بودن تاثیر این اتفاق ها در اقتصاد بنگاه ها اندکی از این خوش بینی ها کاسته شد و به مرور بازار با تفکر در افزایش قدرت سودآوری بنگاه ها با یک عقلانیت نسبی نسبت به تصمیم گیری ها اقدام کرد و طبیعتا روند صعودی متوقف شد و در برخی از مقاطع هم شاهد رکود نسبی در بازار شدیم.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بخش عمده ای از این خوش بینی ها مربوط به صنعت پتروشیمی و شرکت های خدماتی بود که در ماه های آغازین سال شاهد بیشترین حجم رشد در این صنایع بودیم و به مرور با توجه به اینکه واقع بینی ایجاد شد روند این بنگاه ها روند نزولی را به خودش گرفت و طبیعتا بازار را هم دچار رکود نسبی کرد.

    وی در ادامه افزود: همزمان به دلیل تغییر گزارشگری در بانک ها به تدوین صورت های مالی بر اساس استانداردهای IFRS ما شاهد تبدیل شدن سود به زیان در بانکی ها بودیم و توقف طولانی مدت نماد این دسته از شرکت ها که بعضا بیش از شش ماه طول کشید باعث کم رونقی و کم اعتمادی در بازار سرمایه شد. به ویژه اینکه این دسته از شرکت ها شرکت هایی بودند که معمولا سرمایه گذاران ریسک گریز نسبت به سرمایه گذاری در این دسته از شرکت ها اقدام می کردند.

    این استاد دانشگاه درباره ماه های پایانی سال گفت: افزایش بهای جهانی محصولات اساسی از جمله نفت، محصولات پتروشیمی، کامودیتی ها و معدنی ها نوید بخش روزهای بهتر در سال 96 است.

    وی در ادامه افزود: خوشبختانه با افزایش بهای نفت و افزایش ظرفیت تولیدی و فروش نفت و میعانات گازی در ایران انتظار می رود که درآمد مالی دولت به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یابد و در نتیجه این دسته از شرکت هایی که طرف مالی دولت هستند روزگار بهتری را در سال 96 تجربه کنند.

    اسلامی بیدگلی تصریح کرد: قیمت سایر محصولات اساسی در بازارهای جهانی قاعدتا به دلیل موضع گیری های متفاوتی که در آمریکا و سایر کشورهای اقتصادی آمریکا و چین در حال اتخاذ است ممکن است دچار نوسانات قابل توجه شود اما تصور این است که  از میانگین قیمت های سال 95 بالاتر باشد. بنابراین انتظار می رود که شرکت ها میزان تحقق بودجه بهتری را در سال 96 تجربه کنند.

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان این اتفاقات مثبت به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد نیز اشاره کرد و گفت: در زمانی که نزدیک به انتخابات هستیم معمولا سرمایه گذاران نه در ایران بلکه در تمام بازارهای مالی دنیا با احتیاط نسبت به سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنند.

    وی افزود: آمارها نشان می دهد که معمولا در سال های انتخابات متوسط سرعت گردش معاملات نسبت به سالهای قبل از آن کاهش پیدا می کند و از این بعد باید انتظار کاهش حجم معاملات در بازار همچنین اعلام محتاطانه بودجه های شرکت ها را داشته باشیم.

    وی در پایان تصریح کرد: از بررسی مجموع عوامل اینگونه برداشت می شود که چنانچه بازار پول اجازه بدهد بازار سرمایه در سال 96 بتواند روزگار بهتری را نسبت به سال 95 داشته باشد.

    برچسب ها