عصر خودرو

شاخص های بورس، چراغ راه آینده

عصر بازار- شاخص های بورس به منزله چراغ راه سرمایه گذاران بازار سرمایه شناخته می شوند. در بین همه شاخص ها در وهله اول شاخص کل خودنمایی می کند. اما افزایش شاخص کل، لزومـا به معنای سودآوری سهام همه شرکت‌های حاضر در بورس نیست، همانطور که کاهش شاخص کل نیز لزوما به معنای ضرردهی سهام همه شرکت‌ها در بورس نیست.

شاخص های بورس، چراغ راه آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، در واقع شاخص کل، بیانگر میانگین بازدهی بورس است و چه بسا، در برخـی موارد، به رغم رشد قابل توجه شاخص کل بورس، برخی سهام با افت قیمت مواجه شده و سهامداران خود را با زیان مواجه میسازنـد و یا در شرایطی که شاخص کل با کاهش مواجه است، برخی سرمایه‌گذاران که سهام ارزنده‌ای را در سبد سهام خود دارند، سود قابل قبولی بدست می‌آورند. بنابراین، سرمایه‌گذاران نباید صرفا با اتکا به اخبار رشد شاخص کل و بدون بررسی کامل درخصوص ارزش ذاتی سهام، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و حتی در شرایط رشد مستمر شاخص‌ کل نیز در انتخاب سهام، کاملا دقت کنند.

    بررسی بین شاخص هم وزن کل و شاخص کل، می تواند وضعیت سهام کوچک و بزرگ بازار را به سرمایه گذاران نشان دهد. به عنوان مثال رشد بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم وزن نشان می دهد که سهم های دارای وزن زیاد (ارزش بازاری بالا) به نسبت بیشتر مثبت بودند.

     نکته مهمی که وجود دارد، این است که بسیاری از خریداران سهام، علاقه ندارند که تمام سهم های بازار را بخرند. بنابراین شاخص کل بازار به درد آن ها نمی خورد. در این شرایط باید از شاخص صنایعی که مطلوب خرید است، استفاده کنند. در بسیاری از اوقات با دقت وافی به شاخص های صنایع، شاخص های پیشرو نیز به دست می آیند. به همین دلیل شاخصهای بیشتر که زوایای تاریک بیشتر در مورد روند داد و ستدهای را مشخص کند الزامی است که با افزایش انواع شاخصها و انتشار آنها این مهم به وقوع پیوسته است.

    نکته دیگر این است که در شرایط رکودی همانند شرایط فعلی، بسیاری از شرکت ها در تقسیم سود به مشکل بر می خورند. این در حالی است که همان روزی که شرکت ها سود تقسیمی خود را اعلام می کنند، این سود در محاسبه شاخص کل لحاظ می شود و افزایش پیدا می کند. بنابراین هنگامی که شرکتی 250 تومان قیمت دارد و 50 تومان سود تقسیم کرده و 200 تومان باز شده است، این 50 تومان در شاخص کل دیده می شود و بازدهی شاخص کل صفر محاسبه می شود، اما بسیاری از شرکت ها در شرایط فعلی رکودی سود تقسیمی را  به موقع پرداخت نمی کنند و بنابراین رقمی که شاخص کل نشان می دهد، با بازدهی که سرمایه گذار می گیرد، متفاوت است. در چنین شرایطی شاخص قیمت مطرح می شود که گرای بهتری به سرمایه گذار می دهد.

    هنگامی که موقعیت های متضاد در بازار به وجود می آید به خصوص در فصل مجامع شرکت ها با مقایسه شاخص ها ی مهمی مانند شاخص کل و شاخص قیمت وضعیت بازار قابل بررسی و پیشگیری بهتری دارد، همچنین در هنگام رشد سهام شرکت های کوچک در بازار، می توان با بررسی شاخص کل هم وزن متوجه این تفاوت ها شد.
    اگر معاملات بر روی آتی شاخص نیز دربازار راه اندازی شود، با توجه به این که شاخص ها باید قابلیت تحویل داشته باشند، می توان از شاخص هایی که شرکت های کمتری را شامل می شوند، مانند شاخص 30 شرکت برتر یا شاخص بازارهای اول و دوم، کمک گرفت چرا که قدرت تحویل سهام این شاخص ها بهتر است.  

    در این میان تحلیل شاخص فرابورس نیز اهمیت بالایی دارد و تحلیل در این شاخص نیز پیش بینی پذیرتر از سایر شاخص هاست. البته در فرابورس نیز شاخص های هم وزن و شاخص قیمتی باید راه اندازی شوند تا هر چه سریع تر مسیر سرمایه گذاران به سمت تحلیل بهتر و بیشتر در این بورس نوپا گشوده شود.

    نویسنده: بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران
    برچسب ها