عصر خودرو

خدابخش خبر داد:

طراحی الگوی جدید توقف و بازگشایی نمادها

زمان توقف نمادها کوتاه و شفاف سازی تقویت می شود

عصر بازار- مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، از طراحی الگوی جدیدی در این سازمان خبر داد که بر اساس آن، زمان توقف نمادها بسیار کوتاه تر از گذشته خواهد بود.

طراحی الگوی جدید توقف و بازگشایی نمادها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محسن خدابخش گفت: در مدل جدید سعی بر این خواهد بود که اگر نمادی را بستیم و اطلاعاتی از ناشر خواستیم، ناشر در اسرع وقت شفاف سازی کند تا اطلاعات آن روی کدال منتشر شود؛ اما اگر این شفاف سازی اتفاق نیفتد ما اقدام به افشای عدم پاسخگویی ناشر خواهیم کرد.

    به گفته مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، این پیشنهاد البته هنوز نهایی نیست و برای عملیاتی شدن نیاز به تصویب هیات مدیره دارد.

    وی افزود: الان آنچه در دنیا مرسوم است ، ارایه گزارش های مدیریتی به جای پیش بینی های EPS است. یعنی بعد از اینکه شرکت ها گزارش های مالی خود را ارایه دادند، این تحلیلگران بازار هستند که با توجه به این مفروضات اقدام به پیش بینی می کنند نه خود شرکت. به عبارت دیگر ، شرکت فقط اطلاعات و مفروضاتی را که ممکن است در آینده با آن مواجه شود، اعلام می کند و پیش بینی نهایی بر عهده تحلیلگران است .

    خدابخش با بیان اینکه این قضیه قطعا زمانبر خواهد بود، اظهار داشت: از آنجا که سهامداران عادت کرده اند به اینکه یک EPS برای سال بعد اعلام کنند اما همواره نقدهایی در خصوص عدم تحقق این پیش بینی ها وجود داشته، ما قاعدتا بخش تحلیل گری بازار را تقویت خواهیم کرد .

    وی با بیان اینکه تغییرات نامتعارف روی قیمت ها - چه بالا و چه پایین- در کل دنیا وجود دارد ، تصریح کرد: در چنین مواقعی که مثلا در عرض یک هفته کاری قیمت ها 20 درصد نوسان دارد ، به سراغ یک عامل بنیادی می روند و بعد هم به صورت خودکار نمادها بسته خواهد شد؛ بنابراین ما هم در اینجا به دنبال آن هستیم که این توقف یا بازگشایی به صورت خودکار انجام و شرکت موظف به شفاف سازی شود.

    خدابخش همچنین از مدل دومی سخن به میان آورد که برای مثال اگر ظرف 15 روز کاری 50 درصد یک سهم افت یا رشد کند ، این هم حتما نیازمند شفاف سازی باشد و شاید در این فرض دوم، حتی نیاز به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از سوی هیات مدیره ناشران باشد.

    خدابخش، پویایی بیشتر ناشران شرکت های بورس و فرابورس را از دیگر ویژگی های مدل جدید برشمرد و گفت: سعی بر این خواهد بود که نمادها به خاطرعدم ارائه اطلاعات توسط ناشر بسته نماند. بلکه ما به عنوان بورس یا سازمان، اگر اطلاعات شفاف سازی خواستیم و شرکتی امتناع کرد، یا باید در کنفرانسی مطبوعاتی شفاف سازی کنند یا با حضور فعالان بازار اعلام کنند که دلیل افت یا رشد قیمت ها چه بوده است.

    وی ادامه داد: به این ترتیب، اگر ما نمادی را می بندیم، در وهله اول از ناشر درخواست ارائه اطلاعات می کنیم. اگر این اطلاعات اعلام شد نماد باز خواهد شد؛ در غیر این صورت، ما اعلام خواهیم کرد که اطلاعات را خواستیم و ناشر امتناع کرد، آن وقت تصمیم با خود سهامدار خواهد بود که سهمی را بفروشد یا نگه دارد.

    خدابخش با تاکید بر اینکه تمام راهکارها در سازمان در جهت جلوگیری از توقف طولانی مدت نمادها خواهد بود، گفت: در مواردی هم که دستکاری در قیمت ها صورت بگیرد یا در جایی معاملاتی مبتنی بر اطلاعات نهانی انجام شود، ممکن است صرفا کدهای معاملاتی افراد دخیل با محدودیت هایی مواجه شود و به دنبال آن نخواهیم بود که به خاطر این قضیه کل نماد را متوقف کنیم .  

    مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: اگر به مرور به این سمت برویم که گزارش های مدیریتی جایگزین پیش بینی های EPS شود، این خود کمک کننده خواهد بود که اصلا دیگر به خاطر مسایلی همچون تعدیل بالای 20 درصد EPS نمادها بسته نشود و در نهایت همه اینها به نقدشوندگی بازار کمک خواهد کرد.

    برچسب ها