عصر خودرو

چهار عامل ریزش هفتگی شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت ۵/ ۱درصد یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های هفتگی در سال ۹۵ را شاهد بود.بازگشایی برخی نمادهای متوقف،کمبود نقدینگی شدید در بازار،فروش گسترده برخی حقوقی‌ها و بروز نگرانی‌هایی از بحران اعتباری در بازار موجب شده است تا شاخص سهام طی معاملات هفته گذشته کاهش شدیدی را تجربه کند.

چهار عامل ریزش هفتگی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر‌چند که هر ساله اسفند ماه بازار با کمبود نقدینگی و فروش‌های آخر سال معامله‌گران عمده مواجه می‌شد اما امسال به دلیل شرایط خاص اقتصاد کشور و همچنین برخی تحولات در درون بازار این امر شدید‌تر از سال‌های قبل رخ داده است.

    فروش‌های سنگین برخی حقوقی‌ها برای تامین نقدینگی آخر سال که حتی به صف فروش در برخی نمادهای عمده رسیده است، در کنار تلاش کارگزاران برای کاهش اعتبارها از جمله مواردی هستند که باعث تشدید فشار به بازار شده است. در این شرایط اکثر کارشناسان به امید روزهای ابتدای سال 96هستند، هر‌چند‌ که در سال آینده نیز تشدید رقابت‌های انتخاباتی تا پایان اردیبهشت‌ماه اولویت‌های اقتصاد کلان کشور را متاثر خواهد کرد، از این‌رو به نظر می‌رسد اکثر کارشناسان در انتظار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری جهت پیش‌بینی جریان کلی بازارها هستند. در همین حال انتشار برخی خبرها در مورد شروع به کار صندوق تثبیت نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است. انتظار می‌رود ورود این صندوق در هفته آینده بتواند اندکی از شدت صف‌های فروش بکاهد.

    در بازار سهام معامله‌گران در تحولات اقتصادی شاهد تداوم بحث‌ها در مورد وضعیت بانک‌ها و تحولات اقتصاد کلان بودند. در این بخش دبیرکل بانک‌مرکزی از دغدغه برای تداوم تورم تک‌رقمی در سال 96 با توجه به افزایش نقدینگی و پایه پولی خبر داد و گفت: برنامه‌های کنترلی برای کاهش تورم در سال آینده نیز دنبال می‌شود.محمود احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: اجرای برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم در سال 96 قطعا ادامه پیدا می‌کند.وی در پاسخ به برخی افراد که معتقدند بهای رونق تولید را با افزایش تورم حاضرند بپردازند، تصریح کرد: بانک مرکزی نقش چند وجهی دارد و در مورد تورم، تنها با در نظر گرفتن یک وجه، تصمیم‌گیری نخواهد کرد.در این گروه همچنین قائم‌مقام بانک مرکزی، با رد ادعای ورشکستگی بانک‌ها که هر از چند گاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود، گفت: بانک مرکزی بر وضعیت بانک‌ها وقوف و اشراف کامل دارد.

    اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: با ادبیات ورشکستگی برای بانک‌ها موافق نیستم زیرا برخی بانک‌ها مشکلاتی از نظر کمبود سرمایه، مطالبات غیرجاری و بالاتر از استانداردهای بین‌المللی دارند. وی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای رفع مشکلات نظام بانکی تاکید کرد: در دو سال اخیر بانک مرکزی به کمک دولت و مجلس به سرعت این چالش‌ها را مطالعه کرده و سیاست‌های اصلاحی را در پیش گرفته است. کمیجانی تاکید کرد: موضوع ورشکستگی بانک‌ها با سایر شرکت‌ها متفاوت است و در قوانین مدنی و قانون تجارت تدابیری را قبل از ورشکستگی دیده است که می‌توان به اصلاح ساختاری، تجمیع یا ادغام اشاره کرد. قائم‌مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در بررسی کارشناسی خود با وقوف کامل از وضعیت بانک‌ها تدابیر لازم و اصلاح ساختاری را در دست انجام دارد که از آن جمله می‌توان به تبصره‌های 35 و 36 قانون اصلاح قانون بودجه 1395 کل کشور اشاره کرد.وی یادآور شد: این 2 تبصره به دولت اجازه می‌دهد از محل مازاد حاصل از ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی در مقطع پایان سال 91 (تسعیر ارز) برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و برخی بانک‌های خصوصی شده، استفاده کند. کمیجانی تاکید کرد: این موضوع به مقدار زیادی در اصلاح سرمایه و نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها موثر خواهد بود. در صحنه اقتصاد جهانی در هفته گذشته اما کاهش شدید بهای نفت نگران‌کننده بود؛ بهای هر بشکه نفت برنت به 7/ 51 دلار رسیده است. بهای فلز مس نیز با کاهشی جدی به 5هزار و 693دلار در هر تن بالغ شده است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 685دلار و 2هزار و 252دلار گزارش شده است ( در هرتن).

     

    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که بازگشایی برخی نمادهای متوقف نظیر پالایشگاه تبریز به همراه تشکیل صف‌های فروش سنگین در نمادهای بانکی موجب شد تا شاخص با افت 515واحدی به رقم 76هزار و 285واحد برسد. شاخص در حالی چهار‌شنبه تن به افت 7/ 0 درصدی داد که میان فروشندگان حضور پر رنگ فروشندگان حقوقی نیز به چشم می‌خورد. در بازار روز چهارشنبه در گروه بیمه‌ای دو بلوک 5/ 9درصدی بیمه البرز و آسیا توسط سرمایه‌گذاری معین ملت زیر‌مجموعه بانک‌ملت عرضه شد که در نرخ‌های پایه مورد‌معامله قرار گرفت. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری آرمان شهر وابسته به بانک شهر، بلوک 714/ 2 درصدی گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران را به قیمت پایه هر سهم 3329 ریال در حالی روی میز فروش فرابورس گذاشت که 357/ 1 درصد از حق تقدم خرید سهام «سمگا» را به قیمت پایه هر سهم 2082ریال واگذار کرد.

    در عین حال سبد بانک شهر نیز 5/ 42درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم خرید سهام «سمگا» را به قیمت پایه هر سهم 3327 ریال در فرابورس ایران عرضه و معامله کرد. در معاملات بلوکی، بلوک مدیریتی سایپا دیزل نیز روی تابلو رفت که به دلیل حضور دیرهنگام خریدار انجام معامله به روز شنبه افتاد. در گروه بانکی، بانک‌های تجارت و ملت با صف فروش رو‌به‌رو بودند. در گروه شیمیایی روز چهارشنبه نماد پلی‌اکریل پس از ثبت افزایش سرمایه 627درصدی بازگشایی شد و در پایان معاملات با صف فروش مواجه شد. در گروه بانکی روز چهارشنبه در کنار صف‌های فروش نمادهای عمده، مدیرعامل بانک‌شهر از برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات شهرنت‌ها از طریق موبایل از سال آینده خبر داد و گفت: بانک شهر برای برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها نیز اقدام به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت کرده است. در گروه معدنی- فلزی بنابر اعلام ایمیدرو، تولید 11 ماهه ملی مس ایران و 3 زیرمجموعه آن 10 درصد افزایش یافت. ایمیدرو اعلام کرد: شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی مس شامل مس سرچشمه، مس سونگون و مس میدوک از ابتدای فروردین تا پایان بهمن، 982 هزار و 95 تن کنسانتره مس تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 893 هزار و 839 تن بود. میزان تولید کنسانتره این شرکت‌ها در بهمن ماه، 87 هزار و 45 تن بود که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته (89 هزار و 104 تن)، 2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال، مجتمع‌های مس سرچشمه و مس میدوک، 207 هزار و 750 تن مس‌ آند و 173 هزار و 4 تن مس کاتد تولید کردند که نسبت به تولید مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 3 درصد کاهش و حدود یک درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان تولید این محصولات (مس‌ آند و مس کاتد) طی بهمن ماه نیز به ترتیب 18 هزار و 90 تن و 15 هزار و 644 تن بود. همچنین مس‌سرچشمه 5419 تن کنسانتره مولیبدن و مس سونگون 1065 تن مولیبدن تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 4 درصد کاهش و 70 رشد نشان می‌دهد. در گروه فلزی نماد فولاد آلیاژی امروز متوقف خواهد شد. در گروه فلزی همچنین عضو انجمن فولاد با اشاره به تداوم رکود در صنعت فولاد گفت: شمش فولاد طوری قیمت‌گذاری می‌شود که قیمت آن در داخل گران‌تر از قیمت میلگرد تمام می‌شود.

    به گزارش خبرگزاری فارس، بهمن قاسمی در یک نشست خبری اظهار کرد: رکود در صنعت فولاد همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی ما این است که سال آینده نیز ادامه داشته باشد.وی با بیان اینکه رکود باعث شده کارخانه‌های داخلی، تولید محصولاتشان را بر مبنای سفارش روزانه انجام دهند، گفت: در حال‌حاضر کارخانه‌ها به اندازه چند روز فروش خود برای تولید محصول اقدام می‌کنند و اگر رونق اتفاق افتد، در مدت چند روز نمی‌توانند پاسخگوی نیاز بازار باشند. قاسمی با بیان اینکه در حال‌حاضر 15 درصد ظرفیت کارخانه ما فعال است، گفت: به دلیل رکود 600 نفر از 1100 نفر کارگر کارخانه تعدیل شدند. وی اظهارکرد: در شرایط فعلی رونقی اتفاق نخواهد افتاد.سرانه مصرف فولاد در ایران در حال‌حاضر 200 کیلوگرم به ازای هر نفر است که در شرایط رونق باید به 350 کیلوگرم برسد اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های دولت برای مهار تورم، این اتفاق عملی نخواهد شد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 328میلیارد تومان و در فرابورس به 167میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها