عصر خودرو

شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی برای بازگشت دو میلیارد دلار;

طرح یک‌ماهه بخشودگی جرایم زیر ۱۰ میلیون تومان اجرا می‌شود

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی با اعلام ابلاغ بخشودگی جرایم دیرکرد وام های زیر ۱۰ میلیون تومان به بانک ها و تعیین فرصت یکماهه برای اجرای آن، گفت: برای بازگشت دو میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در آمریکا شکایتی را در دادگاه بین المللی مطرح کردیم.

طرح یک‌ماهه بخشودگی جرایم زیر ۱۰ میلیون تومان اجرا می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایبنا، ولی الله سیف درباره تلاش های صورت گرفته از سوی آمریکایی ها برای مسدود کردن 1,6 میلیارد دلار از دارایی های ایران در لوکزامبورگ، افزود: این موضوع جدیدی نیست و از سال 78 تا 86 بانک مرکزی بخشی از منابع خود و ذخایر را به صورت اوراق دلاری تبدیل کرده بود و در آن زمان محدودیت و تحریمی وجود نداشت ولی قبل از سال 87 به تدریج تحریم هایی شروع شد و به نظر می رسد اگر در آن زمان تدبیری به کار گرفته می شد می توانستیم این اوراق را نقد کنیم ولی فضای آن زمان باعث شد تا مجوزهای لازم برای این کار صادر نشود.  وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما نتوانستیم اوراق یاد شده را نقد کنیم و بعد از آن هم که امکان تسویه دلاری برای ایران وجود نداشت و ویژگی یوترن نیز بسته شده بود امکان جابجایی وجود نداشت. بعد اوراق سررسید و در حسابی موجود بود، این اوراق دو نوع بود که یک نوع آن مبنای آمریکایی داشت و می توانست در آمریکا توقیف شود و همان دو میلیارد دلاری است که در گذشته اتفاق افتاد و 1,6 میلیارد دلار نیز ماهیت اروپایی دارد و قائدتا نمی تواند از سوی دادگاه آمریکایی دعوایی مطرح و حکمی برای آن صادر شود.

    رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: شکایتی توسط شهروندان آمریکایی تحت عنوان اینکه در 9 سپتامبر مشکل داشتند مطرح شده بود و دادگاه آمریکایی آن تقاضا را رد کرد چون اوراق در آمریکا نبود و دوباره شکایتی توسط شهروند دیگر آمریکایی در لوکزامبورگ مطرح شده و همکاران بخش حقوقی بانک مرکزی در صدد هستند تا دفاعیات لازم را داشته باشند و پیش بینی می شود بزودی حکم به نفع ایران صادر شود.

    سیف همچنین از شکایت ایران به دادگاه بین المللی برای بازگشت دو میلیارد دلار اول خبر داد و گفت: این موضوع نیز در حال دنبال شدن است.

    تعیین فرصت یک ماهه  بخشودگی جرایم بانکی زیر 10 میلیون

    وی درباره عدم اجرای بخشودگی جرایم دیرکرد توسط برخی بانک ها نیز گفت: سهمیه هایی را اخیرا ابلاغ کردیم و اولویت هایی در نظر گرفته شد زیرا نمی توان با توجه به محدودیت بودجه، همه بدهکاران را به یکباره مشمول بخشودگی کرد. در بخش اول کار بخشودگی جرایم بدهکاران زیر 10 میلیون تومان مبنا گذاشته شده و ابلاغ کردیم و یکماه نیز فرصت داده شد تا هر چقدر بتوان در این زمینه عمل کرد و بقیه را نیز در قالب اولویت دوم دنبال کرد.

    وی با اشاره به برگزاری جشنواره نقد صنعت بانکداری گفت:بانک اقتصادنوین همت خوبی را انجام داده و جشنواره ای برای ایجاد زمینه نقد سازنده برای نظام بانکی کشور داشته است.

    سیف تصریح کرد: نظام بانکی نهادی است که همه آحاد جامعه به نحوی با آن ارتباط دارند و از اینرو در مسیر ارتقاء و کارایی قرار گرفتن می تواند کمک کند که همه ذینفعان بتوانند احساس کنند شرایط در مسیر بهبود قراردارد.

    رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: بنابراین نظام بانکی پیشقدم شده در نقدهای سازنده و مواجه با اظهارنظرها و توقعاتی که مشتریان از بانک ها دارند تا بتواند خود را در مسیر رشد قرار دهد. سال گذشته استقبال خوبی شده و امسال نیز شرایط مطلوبی فراهم شد تا فضایی برای ارتباط موثر منتقدان و نظام بانکی فراهم شود که بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

    برچسب ها