عصر خودرو

سکه پس از ۹ روز به کمتر از یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان رسید;

پایان پتانسیل «افزایشی» قیمت دلار

عصر بازار- روز چهارشنبه، قیمت دلار در بازار ارز به ابتدای کانال ۳هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک‌تر شد و قیمت سکه طلا سرانجام پس از ۹ روز از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین رفت. در پنجمین روز هفته، دلار با ۲۳ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. به گفته فعالان، نزول نرخ حواله درهم به زیر محدوده هزار و ۲۰ تومان یکی از عواملی بود که دلار را در مسیر کاهشی قرار داد.

پایان پتانسیل «افزایشی» قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در کنار این، تحرکات خالی فروشان ارزی و تقاضای محدود معامله‌گران دو متغیر دیگری بودند که قیمت شاخص ارزی را تحت فشار قرار دادند. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و با 14 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 186 هزار تومان رسید. با این افت، فلز گرانبهای داخلی به کمترین قیمت از 13 بهمن رسید. به گفته فعالان، علاوه‌بر افت قیمت دلار دیگر عاملی که به کاهش بهای سکه کمک کرد، پایین رفتن اونس طلا در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به ابتدای مرز هزار و 200 دلار بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، اونس طلا روی قیمت 1213 دلار قرار داشت.

    در هجدهمین روز اسفندماه، خریدار چندانی در بازار حضور نداشت و تعیین‌کنندگان جهت قیمت، معامله‌گران کاهشی بودند. در ابتدای روز چهارشنبه، معامله‌گران سعی داشتند در میانه محدوده 3هزار و 830 تومان اقدام به فروش دلار کنند، ولی هیچ فردی در بازار با این قیمت حاضر به خرید نشد. در این شرایط که تمایل چندانی به خرید وجود نداشت، شاخص ارزی در کمتر از نیم ساعت تا نقطه 3 هزار و 725 تومان پایین آمد که 18 تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود.

    در ادامه روز، شاخص بازار ارز افت بیشتری را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 720 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 23 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود، منجر به ثبت پنجمین افت متوالی دلار شد. به گفته فعالان، کاهش تقاضا در روزهای انتهایی سال و افزایش عرضه شرکت‌های تجاری از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در افت قیمت بودند. به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، عرضه حواله درهم توسط شماری از شرکت‌های تجاری زمینه افت این ارز تا محدوده هزار و 10 تومان را فراهم کرد.

    از آنجا که نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، افت نرخ حواله درهم، انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ درحالی‌که برخی فعالان انتظار دارند پس از 5 کاهش متوالی، قیمت دلار مقداری اصلاح شود، گروهی دیگر در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند. گروه اول باور دارند کف قیمت دلار مرز 3 هزار و 700 تومان خواهد بود و با افزایش تقاضای مسافرتی در آستانه تعطیلات نوروز قیمت به سطوح بالاتر بازخواهد گشت. این در حالی است که گروه دیگری انتظار دارند تا نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری روند کلی دلار کاهشی باشد.

    فشار دوجانبه

    در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی عمدتا در تمام طول معاملات بازار تحت فشار کاهش بهای اونس و دلار قرار داشت. فلز گرانبهای داخلی در همان ابتدای روز از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان پایین رفت تا انتظارات کاهشی بیش از پیش تقویت شوند. روز چهارشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 197هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 2500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. افت ابتدای روز بیشتر تحت‌تاثیر پایین رفتن اونس از محدوده هزار و 220 دلار قرار داشت. پس از باز شدن بازار ارز و مشاهده فضای کاهشی موجود در آن، سکه‌بازان بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفتند و در کمتر از نیم ساعت، فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 192 هزار تومان پایین رفت.

    سکه تا ساعت یک ظهر در محدوده یک میلیون و 190هزار تومان باقی ماند، ولی از این ساعت میزان کاهش کمی تندتر شد و در نهایت ساعت 3بعدازظهر با قیمت یک میلیون و 186 هزار تومان به کار خود پایان داد. سکه تمام در شرایطی در هجدهمین روز اسفندماه 14 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد که در 4 روز ابتدایی هفته در برابر افت قیمت به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان مقاومت زیادی کرده بود. با وجود افت قیمت سکه تمام، روز چهارشنبه سکه‌های کوچکتر همچنان در برابر کاهش قیمت نه تنها مقاوم عمل کردند؛ بلکه به افزایش ادامه دادند. روز گذشته، نیم سکه و ربع سکه هر کدام با هزار تومان افزایش به ترتیب به قیمت 690 و 385 هزار تومان رسیدند.

    برچسب ها