عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

از ثبت لبخند پسته بر تابلوی معاملات تا تامین مالی صنعت فولاد و پتروشیمی

عصر بازار- بورس کالاهفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

از ثبت لبخند پسته بر تابلوی معاملات تا تامین مالی صنعت فولاد و پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، از مهمترین رویدادهای بازار سرمایه طی هفته اخیر افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالا بود که  با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادار و محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

    طیب نیا راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران را یکی از راههای جهانی شدن دوباره این محصول دانست و گفت: امروز با راه اندازی معاملات پسته به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور در بورس کالای ایران ، شاهد پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم.

    علی طیب نیا با اشاره به اینکه یکی از مزیت ها و محصولات عمده کشور ما تولید پسته است، گفت: راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران یکی از مسیرهای مهم برای جهانی شدن محصولات عمده بخش کشاورزی ما به ویژه پسته است.

    مرجعیت قیمت پسته ایران در دنیا

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شوراری اسلامی نیز در این مراسم گفت :محصول استانداردی همچون پسته قابلیت پیشرفت و مرجع قیمتی شدن در بازارهای جهانی را دارد.

    محمدرضا پورابراهیمی افزود: پسته یک کالای استراتژیک در کشور بوده و بخشی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی مطرح شده است، بنابراین قیمت گذاری آن در یک بازار هدفمند، در کنار استفاده از ابزارهای متنوع مالی می تواند محصول توانمندی در اقتصاد کشاورزی باشد.

    کشف قیمت واقعی و لحظه ای پسته

    همچنین مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته از کشف قیمت لحظه ای و واقعی پسته ایرانی با ورود به بورس کالا خبر داد و گفت: محصول پسته یکی از کالاهای استراتژیک در کشور است و برای جهانی شدن نیاز به تشکیل بازاری منسجم احساس می شود تا از این مسیر شرایط  برای مرجع قیمتی شدن در سطح جهان فراهم شود.

    حامد سلطانی نژاد افزود : معاملات پسته در بورس کالای ایران به ارتقای برند پسته ایرانی کمک کرده و  با توجه به انتشار اطلاعات قیمت ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سطح کشور و دنیا، امکان حضور مستقیم خریداران بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.بنابراین باتوجه به سهم 40 درصدی ایران در بازار پسته دنیا، باید در زمینه کشف قیمت این محصول نقش آفرینی کنیم که بازار های مشتقه کمک می کند تا به راحتی از این مسیر عبور کنیم.

    تامین مالی ذوب آهن از تالار نقره ای

    نوبت دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیر آهن 14 شرکت ذوب آهن اصفهان سه شنبه گذشته در بورس کالای ایران گشایش یافت.

    این اوراق به روش "گشایش" تا سقف 60606 تن معادل (60606000 قرارداد) و با قیمت  16 هزار و 500 ریال در هر قرار داد از طریق شبکه کارگزارن بورس کالا انجام شد.

    گشایش عرضه اولیه اوراق سلف پتروشیمی ایلام

    در ادامه تامین مالی صنایع از بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی اتیلن سنگین 7000F شرکت پتروشیمی ایلام نیز چهارشنبه اخیر در بورس کالا گشایش یافت.

    عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد پلی اتیلن سنگین 7000F شرکت پتروشیمی ایلام (سهامی خاص) به روش "گشایش" تا سقف 24،529 تن (245.290 قرارداد 100 کیلو گرمی) و با قیمت پایه 4.076.700 ریال در هر قرارداد، از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران انجام شد.

    تالار نقره‌ای اهرمی برای مقابله با فساد

    از سویی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی هفته اخیر در گفت و گویی بورس کالا را اهرمی برای مقابله با فساد عنوان کرد و اظهار داشت: معامله در بورس کالا زمینه شفافیت در قیمت کالاها را پدید آورده و از این نظرمی تواند اهرم خوبی برای جلوگیری از فساد به شمار آید.

    محمدرضا تابش تاکید کرد: بورس کالا به دلیل وجود ساختاری که برای آن تعریف شده، یکی از اهرم های جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت در قیمت ها است.

    کشف واقعی قیمت ها در زنجیره فولاد

    رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در هفته گذشته استفاده از سازوکار بورس کالا را برای کشف قیمت های واقعی مناسب دانست و در این رابطه گفت:ما به دنبال واقعی شدن قیمتها هستیم تا قیمت تمامی محصولات در زنجیره سنگ آهن تا فولاد درون یک بستر رقابتی شفاف همچون بورس کالا، مشخص شود.

    قیافه در ادامه افزود: در جلسه تشکیل شده طی هفته اخیر، انجمن سنگ آهن ایران پیشنهاد  قیمتگذاری سنگ آهن از طریق بورس کالای ایران را که قبلا مطرح شده بود دوباره ارائه کرد؛ چرا که در ماده 37 قانون رفع موانع تولید بر استفاده از سازوکار بورس در قیمت گذاریها تاکید شده است و بر این اساس به منظور کشف قیمت، شفاف سازی معاملات و همچنین ضمانت اجرایی قراردادها و پرداخت معاملات بورس کالا، پیشنهاد قیمت گذاری سنگ آهن در این بازار ارائه شده است.

    اوراق سلف موازی روشی کارآمد در تامین مالی

    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، طی هفته اخیر طراحی و راه اندازی ابزارهای تامین مالی متنوع برای شرکت های بورسی از ضرورت های بازار سرمایه دانست و گفت: انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت های فولادی می تواند روشی کارآمد و مفید جهت تامین مالی آنها باشد؛ این رویداد به مرور زمان در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

    بهادر احرامیان، ضمن بیان اینکه ایجاد و راه اندازی ابزارهای جدید تامین مالی در بورس کالا، مزایای زیادی برای شرکت های تولیدکننده فولاد دارد، اظهار داشت: با انتشار اوراق سلف از سوی شرکت های تولیدی در صنعت فولاد، این گروه می تواند به راحتی تامین مالی کند و این موضوع سبب می شود تا خرید و سرمایه گذاری در بازار فولاد نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

    آگاه سازی کشاورزان از مزایای گواهی سپرده زعفران

    یک کارشناس بازار سرمایه  هفته گذشته با اشاره به عملکرد مثبت بورس کالای ایران در زمینه راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران گفت: تاکنون 7 کیلوگرم زعفران در قالب گواهی سپرده معامله شده است که به نظر می رسد با آموزش بیشتر در رابطه با نحوه معاملات و آگاهی از مزایای آن به کشاورزان می توانیم شاهد معاملات بیشتری باشیم، چرا که با توجه به جوان بودن معاملات سپرده کالایی هنوز کشاورزان اطلاع دقیقی از مزایای آن ندارند.

    حمیده صادقی در ادامه افزود: آموزش و آگاهی از نحوه معاملات زعفران و مزایای گواهی سپرده کالایی به کشاورزان می تواند موجب رونق تالار کشاورزی در بورس کالا شود.

    برچسب ها