عصر خودرو

معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس خبر داد:

لایحه جدید بازار اوراق بهادار در راه است

عصر بازار- برای جذب سرمایه در بورس نیاز به فضای شفاف، مطمئن و جذاب است که قطعاً خلاء قانونی در این مورد می تواند مانع افزایش سرعت در این مسیر شود.

لایحه جدید بازار اوراق بهادار در راه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا، علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: قانون بازار اوراق بهادار مشتمل بر 60 ماده و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مشتمل بر 18 ماده هستند که در چند صفحه خلاصه می شود. اما در کشورهای پیشرفته صدها صفحه قانون برای بازار اوارق و سهام وجود دارد تا در شرایطی که اشکالی یا اختلالی به وجود آمد نظام قضایی بتواند بر اساس قانون به راحتی عمل کند.

    وی در ادامه افزود: بازار سرمایه ما با وجود آنکه دستورالعمل ها و مقررات پایین دستی شامل مصوبات مجلس و هیأت وزیران دارد اما خلاء قانونی در این خصوص به چشم می خورد. به همین دلیل در مجموعه بازار سرمایه چه از طریق سازمان بورس و چه شرکت های بورسی کمیته های تشکیل شده که لایحه ای جدیدی را برای بازار اوراق بهادار تدوین کنیم تا خلاء های موجود را پوشش دهد.

    نایب رییس هیأت مدیره سازمان بورس درباره شرایط و احوال فعلی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه دارای متغیرهای متعددی است که باید برای قضاوت اینکه شرایط بازار چگونه است، یک دوره میان مدت مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و روند به طور کلی در نظر گرفته شود. ضمنا بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای کلی است و عوامل برونزا بر آن اثرگذار است.

    سعیدی با بیان اینکه در دوره های اخیر اتفاقات مبارکی در بورس ایران افتاده است، اظهار داشت: تا اوایل سال 90 بازار سرمایه در تأمین مالی از طریق ابزارهای جدید، هیچ فعالیتی نکرده بود اما از سال 90 این روند به آهستگی شروع شد و دولت و شرکت ها، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را شروع کردند.

    وی خاطر نشان کرد: در نتیجه اقدامات سالهای اخیر بیش از 35 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه اتفاق افتاده است که این عدد فارغ از بحث افزایش سرمایه شرکت هاست. البته شکی نیست که هنوز با نقطه ایده آل و هدف ها فاصله وجود دارد و لازم است تکاپوی بیشتری صورت بگیرد.

    سعیدی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز باید بیشتر در تامین مالی از طریق بازار سرمایه مشارکت داشته باشد، گفت: در نظریه های اقتصادی جدید اینکه اقتصاد کشوری بانک محور یا بازار محور باشد، مطرح نیست بلکه ارائه خدمات مالی ترکیبی از بهره مندی از خدمات بانک و بازار سرمایه است که حجم و اندازه بنگاه و دوره زمانی تأمین مالی در انتخاب هر کدوم از این دو بازار تعیین کننده است.

    وی تصریح کرد: تغییر نظام تامین مالی از حالتی به حالت دیگر فرایندی زمان بر است و قسمت عمده این فرایند به فرهنگ استفاده از آن برمی گردد و اساساً فرهنگ قابلیت تغییر سریع ندارد.

    سعیدی در این باره توضیح داد: از یک طرف ما باید برای سرمایه گذاران فرآیند و شرایط جدید را تشریح کنیم. اینکه به جای سپرده گذاری در بانکها از ابزارهای متنوع بازار سرمایه مثل صندوق های سرمایه گذاری می توانند استفاده کنند و از طرف دیگر به مدیران شرکت ها باید این مطلب منتقل شود که به جای تأمین مالی صرف از طریق تسهیلات بانکی می توانند از انتشار اوراق و صکوک بهره بگیرند.

    معاون سازمان بورس درباره اینکه چرا این تغییر رویه زمان بر است، گفت: دریافت تسهیلات بانکی به نسبت بازار سرمایه خیلی زمان بر و مشکل نیست چون با وثیقه و ضامن کار انجام می شود. اما در بازار سرمایه شفافیت اطلاعاتی و گزارشها مطرح است چون مردم وارد بازار ریسکی می شوند در نتیجه باید میزان اطلاعات و دقت اطلاعات بیشتر باشد.

    سعیدی در بخش پایانی گفتگو درباره برون رفت از این شرایط اظهار داشت: ایجاد مکانیزم های اطلاعاتی و تربیت افراد آشنا با استانداردهای گزارشگری جدید، وضع مقررات و استانداردهای جدید و نیز شیوه های آن همگی مشمول زمان است. بنابراین هر چقدر همه ما از  ناشران و سرمایه گذاران گرفته تا نهاد ناظر و نیز تشکل های خود انتظام بتوانند در این مسیر بهتر عمل کنند از این زمان کاسته و دوران گذار با سرعت بیشتری سپری می شود.

    برچسب ها