عصر خودرو

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران خبر داد؛

رشد سودآوری برای اکثر صنایع بورسی در سال ۹۶

عصر بازار- معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، سال جدید را سال خوبی برای بازار سرمایه دانست و گفت: در روزهای پایانی سال ۹۵، انتشار گزارش های بودجه پیش بینی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نویددهنده‌ سال بهتری به اهالی بازار سرمایه است.

رشد سودآوری برای اکثر صنایع بورسی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا، روح الله حسینی مقدم  گفت: سالی که با سختی های بسیاری برای اهالی بازار سرمایه همراه بود در حال اتمام است و انتشار این گزارش ها در کنار اتفاقات سیاسی و اقتصادی، امکان تصور روزهای بهتر را به سرمایه گذاران می دهد.

    وی با بیان اینکه سال 95 سال تعامل نهادها و مراجع تصمیم گیری بخش واقعی با بازار سرمایه بود، افزود: خوشبختانه تلاش اهالی بازار سرمایه در پیگیری حقوق خود در حمایت از صنایع، بسیاری از نهادها را مجاب کرد که باخبر شدن از حال و روز بازار سرمایه باید برایشان اهمیت داشته باشد؛ نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، وزارت نفت و البته بانک مرکزی نمونه ای از این تعامل در سال 95 با بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار بودند.

    حسینی مقدم اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش های بودجه ای اعلام‌شده از سوی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران مطابق دستورالعمل افشای اطلاعات، این شرکت ها بیش از 384 هزار میلیارد ریال سود خالص پیش بینی کردند که در این‌ بین تاکنون گزارش شرکت های بزرگی نظیر بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک پارسیان و آلومینیوم ایران منتشر نشده است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران ادامه داد:  این در حالی است که پیش بینی 299 شرکت از سود عملیاتی، رقمی بیش از 468 هزار میلیارد ریال است.

    به گفته حسینی مقدم، در بین همه شرکت هایی که گزارش بودجه 96 خود را ارائه کرده اند، 237 شرکت دارای سال مالی منطبق بر سال شمسی هستند و در این بین، این 237 شرکت، سود 262 هزار میلیارد ریالی را پیش بینی کردند که نسبت به آخرین پیش بینی، همین تعداد شرکت بر اساس اطلاعات 9 ماهه چیزی حدود 6 درصد را نشان می دهد، هر چند که به‌طور متوسط بر اساس عملکرد 9ماهه سال 95، 49 درصد از بودجه سال 1395 محقق شده است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس خبر از آن داد که در بین صنایع مختلف، صنعت خودرو با رشد 225 درصدی در سودآوری، کانه های فلزی با رشد 90 درصدی و صنعت سیمان با رشد 53 درصدی، بالاترین رشدها را در پیش بینی سال 96 خود دارند. از طرفی صنایعی مانند رایانه، فلزات اساسی و صنعت بیمه بهترین پوشش عملکردی نسبت به بودجه سال 95 را محقق کرده اند.

    به گفته حسینی مقدم، این وضعیت تا حدودی در سود عملیاتی نیز قابل مشاهده است؛ به‌طوری‌که صنایع حمل و نقل، سیمان و خودرو بالاترین میزان رشد سود عملیاتی را در سال 1396 پیش بینی می کنند.

    وی خاطر نشان کرد: بر این اساس صنعت حمل و نقل با 77درصد، صنعت سیمان با 62درصد و صنعت خودرو با 44درصد رشد، بیشترین میزان رشد سود عملیاتی را خواهند داشت.

    به گفته حسینی مقدم، از ابتدای سال جاری تا پایان هفته  گذشته، بیش از 460هزار میلیارد ریال داد و ستد خرد و بلوک در بورس تهران صورت گرفته است که رشد 23درصدی را در مقایسه با سال 1394 نشان می دهد؛ این در حالی است که متوسط روزانه معاملات حدود 200 میلیارد تومان است که نسبت به عدد 161 میلیارد تومان سال 94 از رشد 24درصدی برخوردار است.

    همچنین معاملات اوراق بدهی در سال 1395، 9هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 94، 145درصد رشد را نشان می دهد و در مجموع می توان گفت که سال جدید، سال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود.

    برچسب ها