عصر خودرو

مدیرعامل گروه شرکت های پدیده شاندیز خبر داد:

مصالحه ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی پدیده به موسسه میزان

عصر بازار- مدیرعامل گروه شرکت های پدیده شاندیز از مصالحه ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی های پدیده به موسسه منحله میزان خبر داد و گفت: ۲۹ درصد از سهام پدیده در اختیار سهامداران خرد بوده و ۷۱ درصد دیگر به ارزش ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیز در اختیار ستاد تدبیر استان است که تادیه بدهی های پدیده به سازمان ها و... از آن محل انجام می شود.

مصالحه ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی پدیده به موسسه میزان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدمحسن شوشتری امروز 19 اسفند در نشست خبری اظهار کرد: این درست است که پدیده یک شرکت خصوصی است، اما تبعات اجتماعی شگرفی را در عرصه اقتصادی داشته است. فکر نمیکنم شرکتی در کشور باشد که این تعداد سهامدار داشته باشد و در سطح کشور پراکندگی داشته باشد.

    وی ادامه داد: یکی از پایههای اصول اولیه اقتصاد مقاومتی مشارکت مردمی است. به جهت حضور 136 هزار سرمایه گذار در پدیده وظیفه داریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی به این پروژه کمک کنیم. مساله پدیده اگر دهها برابر موضوع پلاسکو نباشد، کمتر از آن نیست.

    شوشتری تصریح کرد: باید در خصوص موضوع پدیده نیز فرهنگ سازی به وجود آید؛ چراکه کمک به پدیده کمک به اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر اقتصاد نیازمند مشارکت مردمی است. پدیده یکی از نمونههای مشارکت مردمی بود که فرهنگ آن لطمه خورد. مطالبه ما از مسئولان این است که موضوع این مجموعه در اقتصاد حل شود.

    مدیرعامل گروه شرکت های پدیده شاندیز خاطرنشان کرد: از آغاز بحران در پدیده از دی ماه 93 احساس می کنم یک فاصله مدیریتی در پدیده داشتیم. این فاصله تا اردیبهشت ماه 95 وجود داشت.

    وی عنوان کرد: از هر چیز مهم تر باید چراغ اصلی این مجموعه را سرمایه گذاران روشن کنند. در گذشته مانند رودخانه پول وارد این مجموعه میشد. یکسری مشکلات از گذشته داشتیم و توقعی نیز در سرمایه گذاران و سهامداران به وجود آمده بود. فرهنگ بورس این است که افراد بخشی از سرمایه خود را در بورس هزینه میکنند. این مساله در پدیده اینچنین نبوده است. سرمایه گذاری در این تشکیلات زودبازده جلوه داده شد و سهامی که در ابتدای سال 93 تا بیش از 4000 تومان فروش می رفت، بعدا به 12 هزار تومان رسید.

    مدیرعامل گروه شرکتهای پدیده شاندیز یادآور شد: بسیاری از مردم نه به عنوان فرهنگ سهامداری بلکه به عنوان فرهنگ سرمایه گذاری در پدیده سرمایه گذاری کرده و کل هستی خود را در اینجا سرمایه گذاری کردند. ما برای اینکه بتوانیم در وهله ابتدایی موضوع اصلی جلب سرمایه گذاری را مرتفع میکردیم؛ مهم ترین موانع قانونی این بود که آیا ما قابلیت این را داریم که بتوانیم در زمره معاملات بازار سرمایه گذاری قرار بگیریم یا خیر.

    شوشتری اضافه کرد: سرمایه گذار زمانی میتواند وارد این شرکت شود که بداند بازار سرمایه این سرمایه را تضمین میکند. اگر بازار سرمایه آن را تضمین نکند، کسی خریدار سهام نیست؛ بنابراین ما باید ابتدا این کار را می کردیم.

    وی بیان کرد: همچنین برخی موانع قانونی سر راه ما بود. شرکت با این تعداد زیاد سرمایه گذار بسیار بحران زده بود. اگر حمایتهای استانداری، دادستانی و دستگاه های امنیتی نبود، این موانع حل نمیشد. به عنوان نمونه در پروژه پدیده یک میلیون و 100 هزار متر مربع زیربنا موجود است و مهمترین موتور محرکه این مجموعه قسمت فروش آن است که باید به این وسعت پول تزریق کند اما 5.5 هکتار از همین مرکز تجاری در بستر رودخانه یا همان کال حاج قاسم بود که خوشبختانه این مسایل حل شد.

    شوشتری تاکید کرد: همچنین مشکلات ما با تامین اجتماعی، دارایی و... در همین راستا حل شد.

    مدیرعامل گروه شرکتهای پدیده شاندیز با بیان اینکه یکی از مسایل مهم ما موضوع تعدیل و تعهدداران بود، گفت: در رابطه با جلب سرمایه گذار در پروژه دو راه داشتیم. یکی آمدن بانکها و دیگری موضوع سرمایه گذاران بود. ما البته در شرایط اقتصادی بدی نیز قرار داریم.

    وی افزود: علاوه بر اینکه پدیده یک برند لطمه دیده است، ما با موضوع رکود حاکم بر بازار مواجه هستیم. عمده سرمایه پدیده حاصل فرایندهای ساختمانی است. بانک ها متقاعد شدهاند با همه این اقدامات خوبی که انجام شده، اعتبارات ویژهای برای راه اندازی این پروژه در نظر گیرند و توجیهات اقتصادی را پذیرفتند که خوشبختانه مبالغ اولیه آن دریافت شده است.

    شوشتری تصریح کرد: دریافت وام از یک بانک نیازمند حل مشکلات قانونی گذشته است. خوشبختانه در این مدت کنسرسیوم بانکها پذیرفتهاند که تسهیلات مورد نیاز ما را بپردازند که با تزریق آن وضعیت پروژه بهتر خواهد شد.

    مدیرعامل گروه شرکتهای پدیده شاندیز اظهار کرد: چند معضل ما در استان مساله پدیده و میزان بود. به دلیل تسهیلاتی که پدیده از میزان دریافت کرده بود، این موسسه تا یک سقفی از بدهی خود به مردم را پرداخت. بخشی از بدهیهای آن در گرو تصفیه حساب با پدیده بود که 1400 میلیارد تومان شده بود. البته تاخیرات و جریمههای این مبلغ نیز افزایش مییافت.

    وی گفت: با کمک استانداری و دستگاه قضا در استان تفاهم لازم با موسسه میزان انجام شد و با حذف برخی جریمهها بالغ بر 300 میلیارد تومان از آن بدهیها مصالحه شده است و موضوع بدهی ما به بانک صادرات منتقل شد.

    شوشتری افزود: فعالیتهای اولیه پروژه در مشهد شکل گرفته است. مشاورین ما فعال شدهاند تا با توجه به شرایط روز در برنامهها تجدید نظر نیز صورت گیرد. مساله اصلی ما تعدیل است.

    وی خاطرنشان کرد: زمانی سهام در دی ماه 93 به مبلغ 12 هزار و 72 تومان رسیده بود، این سئوال پیش آمد که آیا این مبلغ واقعی بوده یا خیر؟ در این خصوص کارشناسان قوه قضایی ارزیابی کردند و در ستاد تدبیر نیز این ارزیابیها بازبینی شد و مبلغ واقعی سهام به قیمت 3375 تومان تعیین شد. مردم توقع 12 هزار و 72 تومان داشتند و باید این کمبود جبران میشد. ستاد تدبیر مصوب کرد از محل سهام سهامداران عمده قبلی و دارایی ایشان، این مابه التفاوت به سهام داران خرد اختصاص یابد.

    شوشتری گفت: از اواخر سال 93 و اوایل سال 94 این موضوع ادامه پیدا کرد. به کسانی که سهام خود را نمیخواستند، برگه تعهدنامهای داده شد. در این تعهدنامه گفته شده بود که سهام با همان مبلغ به علاوه 30 درصد سود مشارک خریداری خواهد شد. مجموع میزان تعهدات ما به تعهدنامه داران 3700 میلیارد تومان بوده است.

    مدیرعامل گروه شرکتهای پدیده شاندیز ادامه داد: ستاد تدبیر در حال حاضر به دلیل عدم وجود نقدینگی در پدیده ما را مکلف کرده که تعهدنامهها به حالت قبل بازگردند و مانند سهام با آن برخورد کند.

    وی بیان کرد: بدهی ما به شهرداری از محل سهام شرکت ابنیه پدیده پرداخت شده است. 22 درصد سهامداران خرد پدیده سهام شرکت ابنیه را در اختیار دارند و 78 درصد باقی مانده در اختیار ستاد تدبیر است.

    شوشتری عنوان کرد: 22 درصد سهام پدیده که از شرکت ابنیه و ساخت و ساز در پدیده است، در اختیار مردم بوده که 55 درصد از آن به صورت تعهدنامه و 45 درصد دیگر به صورت سهام است. این میزان به علاوه مجموع هدایا و جوایزی که به صورت سهام به برخی داده شده بود به 29 درصد میرسد. به طور کلی 71 درصد از سهام پدیده در اختیار ستاد تدبیر استان است که تادیه بدهی های پدیده به شهرداری و... از آن محل انجام میشود که میزان آن براساس تعیین قیمت 3375 تومان برای هر سهم به 4500 میلیارد تومان میرسد.

    برچسب ها