عصر خودرو

اتکا به تولید ملی کلید نجات اقتصادی روسیه پس از فروپاشی ۱۹۹۱

عصر بازار- فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر سال ۱۹۹۱ روسیه میراث دار این امپراتوری را در برابر صدها مشکل گوناگون قرار داد که مهم ترین آن تعطیلی تقریبا کامل نظام اقتصادی تحت مدیریت متمرکز کمونیستی بود.

اتکا به تولید ملی کلید نجات اقتصادی روسیه پس از فروپاشی ۱۹۹۱
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، ژوزف استالین دومین رهبر شوروی از سال 1922 تا 1953 با وجود گرفتار شدن در جنگ دوم جهانی با اجرای چندین برنامه صنعتی، توانست اقتصاد عقب مانده سنتی و دهقانی را به یکی از بزرگترین اقتصادهای صنعتی و مولد تبدیل کند.
    شوروی با بیش از 22 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع وسعت متشکل از 15 جمهوری در چارچوب نظام مدیریتی متمرکز و کنترل سخت از مسکو، شاهد تحولات کارآمدی در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی، صنعتی، نظامی، صنایع سنگین، تحویل خانه و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به همه مردم شد.
    اما کمبود منابع مالی به دلیل افزایش هزینه های نظامی ناشی از تقابل غرب و شرق، کمک به کشورهای کمونیستی، کهنگی نظام کلان مدیریت، فرسودگی کارخانه ها و دهها عامل دیگر سبب شد، میخائیل گورباچف که به عنوان آخرین رهبر مسئولیت اداره شوروی را در سال 1985 برعهده گرفت، در صدد اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی برآید، ولی به دلیل ناتوانی دولت وقت در کنترل پیامدها، منجر به فروپاشی بزرگ و تشکیل 15 کشور جدید از جمله روسیه شد.

    **اقتصاد روسیه نو:
    بوریس یلتسین به عنوان نخستین رئیس جمهوری روسیه نو هر چد تلاش کرد، اقداهایی برای بازسازی اقتصاد فروپاشیده انجام دهد، اما ویرانی ساختارهای اقتصادی و تولیدی، شرایط شبه قحطی، کمبود مواد غذایی و تامین نیازهای روزافزون بسی گسترده تر از توان موجود بود.
    با روی کارآمدن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کنونی در سال 2000 برنامه بازسازی اقتصاد ملی به صورت منسجم در دستور کار قرار گرفت که نخستین محور آن بازگشت کارخانه ها به روند تولید مطابق استانداردهای روز بود.
    روسیه در این چارچوب، تغییر ساز و کارها، نظارت و کنترل هدفمند برای افزایش نقش مردم در اقتصاد، احیای کارخانه ها و صنایع فرسوده، بازسازی اساسی صنعت نفت و حضور پرقدرت در بازارهای جهانی نفتی، نوسازی کشاورزی، تزریق هدفمند بودجه به صنایع سنگین و تسلیحاتی و همچنین ارتباط پویا با اقتصاد جهانی از آغاز کرد.
    روسیه از سال 2000 تا 2007 توانست از اقتصاد نابسامان ناشی از پیامدهای فروپاشی به رشد هفت درصدی برسد و جایگاه اقتصادی این کشور نیز از نگاه صندوق بین المللی پول با 10 پله ارتقا به رتبه دهم جهانی رسید.
    پوتین در دو دور اول ریاست جمهوری خود، همچنین توانست با اجرای برنامه های همزمان و موازی نرخ تورم سالانه را از 35 درصد به 11 درصد کاهش دهد و ذخیره تقریبا خالی طلا و ارزهای خارجی روسیه را نیز به 450 میلیارد دلار برساند.
    روسیه هر چند هم اکنون تحت تحریم های گسترده مالی و صادرات واردات از سوی آمریکا و غرب بر سر پرونده اکراین و تاثیرهای منفی بهای پایین نفت قرار دارد، ولی به دلیل شکل گیری ساختارهای اقتصادی پاسخگو و دارای ارتباط فعال در بازارهای جهانی از سال 2000 تاکنون، کمتر از گذشته آسیب پذیر است.

    ** اتکا به مصرف تولیدات داخلی:
    رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در پایان سال گذشته میلادی در پارلمان این کشور بر لزوم حمایت دولتی و مردمی از تولیدات داخلی و دستاوردهای دانشمندان روسی برای تولید فناوری های پیشرفته و پیگیری برنامه های مرتبط در بخش های اقتصادی و تولیدی تاکید کرد.
    وی افزود: محدودیت ها (تحریم های ضدروسی) سبب گسترش توان داخلی برای تولیدات بیشتر به ویژه در بخش های مهمی از جمله کشاورزی شد.
    وی در سخنرانی سالانه خود در مجلس فدرال اظهار کرد: روسیه پیش از تحریم ها وارد کننده محصولات کشاورزی بود، ولی اکنون به تولید کننده عمده جهانی (در عرصه غلات) تبدیل شده است.
    یلنا دونایوا کارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی روسیه وابسته به آکادمی علوم این کشور در این زمینه  گفت: تقویت مصرف کالای داخلی سبب استحکام اقتصاد ملی در هر کشوری می شود.
    دونایوا گفت: ارزش توجه به خرید داخلی در کالاهای با داوم بزرگ و دستگاههایی همچون تلویزیون و یخچال بیشتر و چندین برابر مواد خوراکی و محصولات بهداشتی است، ولی بهای خریدهای کوچک نیز در مجموع چند کالا، رقمی قابل توجه می شود.
    کارشناس ارشد انستیتو شرق شناسی روسیه یادآوری کرد: با تبلیغات خوب برای معرفی کالاهای داخلی، بسته بندی مناسب و افزایش کیفیت، می توان به موفقیت های بزرگی دست یافت.
    سرگئی بابورین معاون سابق دوما نیز در مصاحببا خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تکیه بر مصرف تولیدات ملی و پرهیز از خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد، افزون بر شکوفایی اقتصادی، پایه های استقلال هر کشوری را پایدارتر می کند و در غیر این صورت فقر آور است.
    وی افزود: مردم روسیه از سه سال پیش با تشدید تحریم ها و سیاست های ضدروسی غرب به بهانه مشکلات داخلی اوکراین به استفاده از تولیدات داخلی توجهی ویژه پیدا کرده اند.
    وی ادامه داد: اکثریت مردم روسیه امروز به این باور رسیده اند که باید حتی الامکان با خرید کالاهای داخلی به اقتصاد کشور خود کمک کنند و نوعی خواسته و ابتکار ملی در این زمینه به وجود آمده است.
    رئیس دانشگاه دولتی اقتصادی پلخانوف روسیه از سال 2002 تا 2012، تاکید کرد: کشورهای غربی با دامن زدن به مصرف گرایی و استفاده از کالاهای ساخت خود، نفوذ هدایت شده را در کشورهای هدف افزایش می دهند.
    معاون سابق دوما در پایان با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و تبلیغات برای حساس کردن مردم با هدف مشارکت در روند تقویت اقتصاد ملی، گفت: همگام با حرکت در راه خودکفایی باید فرهنگ استفاده از کالاهای ساخت داخل ترویج شود و ایران نیز تجربه خوبی در این عرصه دارد و فرهنگ سازی مناسبی انجام گرفته است.

    برچسب ها