عصر خودرو

عقب‌نشینی طلای جهانی به مرز ۱۲۰۰ دلار

عصر بازار- طلا در بازار جهانی روز پنج‌شنبه تحت تاثیر صعود ارزش دلار در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا اندکی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در پنج هفته گذشته رسید.

عقب‌نشینی طلای جهانی به مرز ۱۲۰۰ دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در 1207.38 دلار ایستاد در حالی که ابتدای معاملات تا سطح 1205.25 دلار عقب‌نشینی کرده بود.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 0.2 درصد کاهش یافت و به 1207 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 6.70 دلار یا 0.6 درصد کاهش یافته و در 1209.40 دلار بسته شده بود.

    سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال فوریه آمریکا در روز جمعه هستند که معیار مهمی برای سنجش اقتصاد آمریکا به‌شمار می‌رود. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود اگر آمار اشتغال و تورم مطابق با انتظار باشد، زمینه برای افزایش نرخ‌های بهره مساعد خواهد بود. اظهارات وی دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در نشست مارس بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد، لطمه می‌زند و از سوی دیگر از ارزش دلار که این فلز به آن معامله می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

    گزارش اشتغال ملی ADP آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد بخش خصوصی 298 هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بالاتر از 190 هزار شغل مورد انتظار بازار بود. پیش بینی می شود گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی که از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می شود، نشان دهد اقتصاد این کشور در ماه میلادی گذشته حدود 190هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

    به گفته بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC سنگاپور، اگر آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا بهتر از حد مطلوب باشد قیمت‌های طلا را کاهش بیشتری خواهد داد. اما با توجه به این‌که احتمال افزایش نرخ‌های بهره تاثیرش را در قیمت‌ها گذاشته است، این فلز احتمالا تا هفته آینده در محدوده 1200دلار حمایت خواهد شد.

    طبق ابزار دیده‌بان فدرال شرکت CME Group، معامله‌گران احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا را 86 درصد پیش‌بینی می‌کنند که در مقایسه با 82 درصد در سه‌شنبه افزایش یافته است.

    شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند در معاملات پنج‌شنبه 0.1 درصد رشد کرد و در102.14 واحد ایستاد.

    در این بین ذخایر طلای صندوق ""اس پی دی آر گولد تراست که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز سه‌شنبه نسبت به دوشنبه تغییری نداشت.

    بر اساس گزارش رویترز، معامله گران و سرمایه گذاران همچنین منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند که روز پنج شنبه برگزار می شود و احتمالا وضعیت سیاست پولی تسهیلی این بانک را مشخص خواهد کرد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.4 درصد کاهش یافت و به 17.17 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 0.4 درصد افزایش یافت و به 948.80دلار رسید و هر اونس پالادیوم با 0.7 درصد کاهش 763.47 دلار معامله شد.

    برچسب ها