عصر خودرو

معاون امور بین الملل وزیر نفت اعلام کرد:

مذاکره برای جذب ۱۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پتروشیمی پس از برجام

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت اعلام کرد: موفقیت پتروشیمی پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) غیرقابل انکار است و در دوران این دوره برای اجرای طرح های پتروشیمی به ارزش نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار مذاکره شده است.

مذاکره برای جذب ۱۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پتروشیمی پس از برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک بیست و سوم تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکره بین جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
    این توافق بیست و نهم تیرماه 1394 با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
    نوزدهم مهرماه 1394 برجام در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در بیست و سوم مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
    این توافق از بیست و ششم دی ماه پارسال با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهد هسته ای ایران و رفع همه تحریم های ایران مرتبط با این موضوع به مرحله اجرا رسید.
    بدین ترتیب، با اجرای برجام همه تحریم های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی لغو و زمینه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت فراهم شد.
    در همین پیوند موانع پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی پس از اجرای برجام رفع شد.
    لازمه توسعه این صنعت جذب سرمایه گذاری و فناوری های جدید به شمار می رود که در ماه های گذشته مذاکرات گسترده ای برای تحقق آنها انجام شده است.
    برای دستیابی به هدفگذاری تولید سالیانه بیش از 120 میلیون تن محصول پتروشیمی در افق چشم انداز 1404 به 50 میلیارد تا 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است که بخش زیادی از آن باید از محل منابع خارجی تامین شود.
    به گزارش چهارشنبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره دستاوردهای برجام درصنعت پتروشیمی بیان داشت: صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه گذاران خارجی جذاب به شمار می رود؛ از این رو، مذاکرات متعددی برای حضور در این صنعت پس از برجام انجام شده است.
    «امیرحسین زمانی نیا» اعلام کرد بزودی مذاکرات برای جذب 13 میلیارد دلار سرمایه در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی نهایی و به قرارداد تبدیل می شود.
    زمانی نیا به نرخ بالای بازگشت سرمایه در صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و افزود: امیدواریم سال آینده با رونق صنعت پتروشیمی همراه باشد؛ زیرا اقدام های اولیه برای رونق بخشیدن به پتروشیمی با موفقیت انجام شده است.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت تاکید کرد وزارت نفت در همه بخش ها برای جذب سرمایه گذار گام های اساسی برداشته و از این رو، دستاوردهای برجام در صنعت نفت غیرقابل انکاراست.

    برچسب ها