عصر خودرو

بانک مرکزی اعلام کرد:

رایزنی ایران و سریلانکا برای نحوه تسویه مبادلات نفتی و تجاری

عصر بازار- ایران و سریلانکا درباره نحوه تسویه مبادلات نفتی و تجاری رایزنی کردند.

رایزنی ایران و سریلانکا برای نحوه تسویه مبادلات نفتی و تجاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل ازمهر ، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی این بانک در دیدار با رییس هیئت مدیره نهاد توسعه ملی کسب و کار سریلانکا با اشاره به همکاری های طولانی مدت میان دو کشور تصریح کرد: ایران و سریلانکا همکاری های اقتصادی و تجاری طولانی با یکدیگر دارند و امیدواریم این روابط میان دو طرف همچنان ادامه یابد. ایران و سریلانکا در حال حاضر عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند و این اتحادیه مکانیسم خوبی برای تسویه تجاری است و لازم است که در رفع موانع همکاری کنیم.

    معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه روابط بانکی، زیرساخت لازم برای گسترش همکاری های تجاری است، گفت: در زمان تحریم ها امکان برقراری ارتباط و نیز تسویه حساب مبادلات تجاری با کشورهای مختلف وجود نداشت اما در حال حاضر با رفع تحریم ها از آمادگی کافی برای گسترش همکاری ها و برقراری ارتباطات بین المللی و تسویه پرداخت ها برخورداریم. درآمدهای ارزی کشور را در حساب های خود در کشورهای اروپایی و آسیایی دریافت و پرداخت ها را نیز انجام می دهیم دلیلی وجود ندارد که نتوان این عملیات را با کشور سریلانکا انجام داد.

    عضو هیات عامل بانک مرکزی در مورد رویکرد ایران در برقراری روابط بین الملل ایران با جهان گفت: در حال حاضر سیاست ایران در برقراری ارتباط با جهان، نگاه به هر دو حوزه شرق و غرب است. ایران به عنوان یک کشور آسیایی و شرقی مایل است روابط خود را در سطوح بالا با کشورهای مختلف جهان گسترش دهد.

    کامیاب با اشاره به لزوم گسترش همکاری ها میان بانک های ایران و سریلانکا خاطرنشان کرد: از آنجا که برای گسترش روابط تجاری نیازمند توسعه همکاری های بانکی هستیم، امیدوارم روابط کارگزاری میان بانک های تجاری دو کشور برقرار شود و توسعه یابد. همچنین بانک های مرکزی دو کشور می توانند با افتتاح حساب مشترک و با استفاده از ارزهای ملی تجارت و سرمایه گذاری فیمابین را پشتیبانی کنند. همچنین ما مدلی را برای این شیوه تسویه آماده کردیم و در صورت آمادگی بانک مرکزی سریلانکا می توانیم به آنها عرضه کنیم. همکاری های دو بانک مرکزی نشانه مثبتی برای همکاری بانک های تجاری خواهد بود.

    عمر کامل، رئیس هیات مدیره نهاد توسعه ملی کسب و کار سریلانکا با اشاره به روابط مناسب و دوستانه دو کشور پیش از تحریم ها گفت: ایران در سالیان گذشته و در سخت ترین شرایط در کنار سریلانکا بود و پیش از این نیز در زمینه مبادلات تجاری و واردات و صادرات کالا فعال بودیم. اکنون امیدواریم روابط دو کشور به دوران پیش از تحریم ها بازگردد.

    وی از اهتمام سریلانکا نسبت به تسویه بدهی نفتی خود به ایران خبر داد و گفت: سریلانکا از آمادگی کافی برای تسویه بدهی نفتی خود به شرکت ملی نفت ایران برخوردار است و بانک مرکزی سریلانکا به راه حل مناسبی برای تسویه بدهی نفتی خود به ایران دست پیدا کرده است.

    این دیدار در ادامه سفر «کارو جایاسوریا» رئیس مجلس نمایندگان سریلانکا به ایران انجام شد. این سفر به منظور گسترش همکاری های ایران و سریلانکا در حوزه های تبادل فناوری، صادرات نفت ایران به سریلانکا و همکاری های کشاورزی صورت گرفته است

    برچسب ها