عصر خودرو

امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت؛

عرضه اولیه اوراق سلف "پلی اتیلن سنگین F۷۰۰۰" پتروشیمی ایلام

عصر بازار- عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰F شرکت پتروشیمی ایلام امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت.

عرضه اولیه اوراق سلف "پلی اتیلن سنگین F۷۰۰۰" پتروشیمی ایلام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس کالای ایران عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد پلی اتیلن سنگین 7000F شرکت پتروشیمی ایلام (سهامی خاص) به روش "گشایش" تا سقف 24،529 تن (245,290 قرارداد 100 کیلو گرمی) و با قیمت پایه 4،076،700 ریال در هر قرارداد، از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران در روز چهارشنبه 18 اسفند سال جاری از ساعت 9:30 الی 12 انجام خواهد شد و معاملات ثانویه آن از تاریخ 21 اسفند امسال تا 18 اسفند سال 96ادامه خواهد داشت.

    همچنین دامنه نوسان قیمت این اوراق در عرضه اولیه مثبت و منفی 3 درصد خواهد بود. در صورتی که در پایان مدت عرضه، بخشی از اوراق پذیره‌نویسی نگردد، متعهد پذیره‌نویس مکلف به خرید اوراق بهادار باقی مانده به قیمت تعیین شده در بازار است.

    در صورتی که در پایان مدت عرضه، هیچ بخشی از پذیره‌نویسی اوراق صورت نگیرد متعهد پذیره‌نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

    همچنینقیمت دارایی پایه موضوع قرارداد سلف موازی استاندارد در دوره عرضه بر اساس میانگین آخرین قیمت های پلی اتیلن سنگین فیلم F7000 معامله شده در شرکت بورس کالای ایران است. از آنجایی که عرضه اولیه به روش گشایش بوده و قیمت بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می گردد ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه در عرضه اولیه باشد؛ اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

    بازده اوراق نیز به این صورت است که اگر قیمت دارایی پایه در بورس کالا در سررسید کمتر از 1/19 برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه باشد، دارندگان اوراق می‎توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش اوراق به قیمت 1/19 برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه به ناشر اقدام کنند. بدین ترتیب بازدهی اوراق سلف طی یک سال معادل 19 درصد خواهد بود.

    همچنین درصورتی‌که قیمت قرارداد دارایی پایه در بورس کالا در سررسید بیشتر از 1/20 برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیۀ باشد ناشر می‎تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد دارایی به قیمت 1/20 برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه از دارندگان اوراق، اقدام کند. بدین ترتیب حداکثر بازدهی اوراق سلف طی یک سال 20 درصد خواهد بود.

    اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره‌ای ندارد و عایدی دارندگان اوراق در سررسید به صورت تسویه فیزیکی و یا نقدی با توجه به قیمت کالای پلی اتیلن سنگین فیلم F7000در سررسید و اعمال اختیارات تبعی نصیب شان می گردد.

    مدت قرارداد نیز یک سال پس از تاریخ عرضه ی اولیه تعیین شده است.

    شرایط معاملات ثانویه

    معاملات ثانویه نیز از طریق شبکه کارگزاران مورد تائید سازمان بورس بر اساس ضوابط معاملات بورس کالا حداکثر 10 روز پس از پایان عرضه اولیه انجام خواهد شد.

    به این ترتیب شرایط بازار گردانی طی دوره معاملاتی نیز به این صورت است که بازار گردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این امیدنامه را در حداقل قیمت تضمین شده (قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه 18/5 درصد سود سالانه و روزشمار) برای هر برگه  بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این امیدنامه را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.

    بر اساس این اطلاعیه حداقل سفارش انباشته بازارگردان1%حجم کل اوراق و حداقل تعهد معاملات روزانه بازار گردان5% حجم کل اوراق است.

    نقد شوندگی اوراق قبل از سررسید به این شکل است که تأمین سرمایه نوین نقد شوندگی اوراق سلف را قبل از سررسید تعهد کرده و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود 18/5 درصد به صورت سالانه و روزشمار به علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید می کند.

    کارمزد خرید و فروش اوراق نیز بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت.

    همچنین امکان تحویل فیزیکی و تسویه نقدی در پایان دوره معاملاتی دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت سی روز ادامه خواهد داشت.

    البته عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، 10 روز پیش از تاریخ سررسید اوراق ،به‌منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

    همچنین شرایط لازم جهت تحویل کالا نیز به این صورت تعیین شده که بر اساس آن منوط به اعلام آمادگی تحویل از سوی دارندگان قراردادهای سلف موازی استاندارد (به ترتیبی که هیئت‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تعیین و اعلام می‌کند) حداکثر تا پایان ساعت معاملاتی، 10 روز پیش از سررسید اوراق خواهد بود و حداقل تعداد قرارداد جهت تحویل فیزیکی 1100 برگه معادل 110تن پلی اتیلن سنگین فیلم F 7000 است.

    بر اساس عملیات اجرایی تحویل نیزتحویل کالا در سررسید درب کارخانه پتروشیمی ایلام خواهد بود و تمامی شرایط فیزیکی کالا مطابق با شرایط فروش کالا در بورس کالای ایران بر تحویل فیزیکی این قرارداد حاکم است.

    در رابطه با خسارت ناشی از عدم تحویل کالا نیز شرکت متعهد به پرداخت جریمه‌ای معادل 25 صدم درصد کالای تسویه نشده به ازای هر روز دیرکرد است.

    برچسب ها