عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

"بازار مشتقه ارزی" فضای سرمایه گذاری در ایران را امن می کند

عصر بازار- یکی از نیازهای اساسی و مبرم شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی، ابزاری به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است که این روزها نبود این ابزار احساس می شود.

"بازار مشتقه ارزی" فضای سرمایه گذاری در ایران را امن می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، علی قاسمی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: نوسان نرخ ارز برای تجار و صنعتگران را امری چالش برانگیز عنوان کرد و اظهار داشت: افت و خیز غیر منطقی نرخ ارز، عملکرد کارآمد بازار پول، سرمایه و همچنین سیاست‌گذاری پولی و ارزی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار داده است بر همین اساس، نیاز به تشکیل این بازار وجود دارد و تعلل در آن مانع از پیشرفت صنایع وابسته به ارز خواهد بود.

    به گفته وی در حقیقت تمام پروژها نفتی، گازی، پتروشیمی و معدنی از لحاظ کارشناسی بیش از 65 درصد نیاز ارزی دارند و از آنجا که آن ها چندان با مطالبات ریالی سر و کار ندارند، در صورت استفاده، مجددا برای تبدیل آن به ارز متحمل بار مالی خواهند شد و از آن مهم تر با مشکلات متعددی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز مواجه می شوند. پس در این صورت باید استفاده یکسری از تسهیلات ارزی بانک ها را مد نظر قرار دهند، البته صندوق توسعه ملی به عنوان منابع ارزی نیز وجود دارد ولی منابع ارزی که ما باید به آن ورود پیدا کنیم بحث انتشار اوراق ارزی، صکوک ارزی  و مشتقات ارزی است.

    قاسمی آموزش و آشنایی فعالان را برای شناخت بهتر بازار مشتقه ارزی امری ضروری دانست و عنوان کرد: مهمترین اقدام در مرحله اول این است که شرکت های ما آموزش های لازم را در این زمینه ببینند و با نحوه معاملات آشنایی پیدا کنند و این که مطلع شوند چطور می توانند از ابزار مشتقه ارزی برای تامین مالی استفاده کنند تا به وسیله آن راه برون رفت از مشکلات و رکود را پیدا کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا با توجه به تجربیات معاملات آتی سکه توانایی راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را نیز دارد یا خیر؟ گفت: تجربه بورس کالا در راه‌اندازی بازار آتی سکه طی سال های اخیر تجربه موفقی بوده و بین این دو بازار از لحاظ فکری و قیمتی همبستگی وجود دارد و همچنین در خصوص تلاطم‌های قیمتی در این دو بازار مشابهت‌های زیادی دیده می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران خارجی چگونه بازاری را مناسب سرمایه گذاری می دانند گفت: جذب سرمایه‌گذاران خارجی به زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارد، چرا که آن ها نیازمند فضای امن برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز هستند، لذا باید بازاری مطابق با استانداردهای جهانی و بین‌المللی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم موجب کسب اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شویم.

    وی در پایان ادامه داد:البته انگیزه دیگری نیز برای آن ها وجود دارد، چرا که در خارج کشور برای سپرده های بانکی نرخ سود بالایی به آنها پرداخت نمی شود، اما نرخ بهره های مناسب در داخل موجب می شود تا در صورت رفع نگرانی از نوسانات ارزی ترجیح دهند به بازار ما ورود پیدا کنند و با توجه به این که دارای مزیت نسبی در حوزه انرژی هستیم در نتیجه جوابگوی بازده سرمایه گذاری نیز خواهیم بود و فقط یک متولی نیاز دارد که این ارتباط را برقرار کند که به نظر می رسد بورس کالای ایران دارای این توانایی هست.

    برچسب ها