عصر خودرو

تأمین مالی شرکت های نوپا با صندوق های جسورانه؛

۵ صندوق موفق به دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس شدند

عصر بازار- توسعه و گسترش روز افزون فناوری در جهان، سیاست بیشتر کشورها را از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش محور تغییر داده است. سودآوری قابل ملاحظه شرکت های فعال در حوزه های متفاوت دانش بنیان موجب شده است تا بیشترین توجه و حمایت از چنین شرکت هایی به ویژه از سوی بازار سرمایه انجام گیرد.

۵ صندوق موفق به دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، حضور و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه با ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق ها در فرابورس یکی از اقداماتی است که دولت تدبیر و امید در این زمینه انجام داده است. راه اندازی این صندوق های سرمایه گذاری در دی ماه سال 1395 موجب توسعه تجاری سازی دارایی‌های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت های نوپا و استارت آپ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی ندارند، شد.

    تامین مالی شرکت های نوپا در دولت تدبیر و امید

    نداشتن توان مالی و قابل اعتماد ندانستن شرکت های دانش بنیان برای پذیرش ریسک سرمایه گذاری و مشارکت در طرح ها باعث شده بود تا بسیاری از این شرکت ها با مجموعه ای از مشکلات مواجه شوند. در این راستا، تلاش ها برای استفاده از توانایی شرکت های دانش بنیان جهت برآورده کردن نیازهای کشور در بخش های مختلف پس از تصدی دولت یازدهم دو چندان شد و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تلاش کرد نگرانی شرکت های دانش بنیان را برای ادامه فعالیت خود، کاهش و انگیزه صاحبان فکر و اندیشه را برای ارائه توانایی های خود افزایش دهد. وزارت اقتصاد نیز به دلیل اهمیت این موضوع از ابتدای فعالیت تلاش داشته است تا با استفاده از ابزارهای گوناگون شرایط را برای حرکت رو به رشد این شرکت ها فراهم سازد بنابراین ابزار صندوق جسورانه را پس از ساعت ها بحث و بررسی دقیق در دستور کار قرار داد.

    تامین مالی جسورانه‌ یا همان صندوق جسورانه، سرمایه ای است که به همراه کمک های مدیریتی، در اختیار شرکت های جوان، کوچک، در حال رشد و دارای آینده اقتصادی قرار می گیرد و به عبارتی دیگر سرمایه‌ جسورانه از منابع مهم تامین مالی شرکت های کوچک و نوپا است. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه حلقه مفقوده میان دانش، شرکت های دانش بنیان و ثروت آفرینی است که درنهایت موجب هم افزایی میان 2 بخش اصلی علم و ثروت می شود. متاسفانه طی سالهای گذشته با وجود کاتالیزورهای تجاری و قرارگیری بسیاری از ایده ها در این قبیل از مراکز رشد، نبود وجود سرمایه کافی منجر به تجاری شدن ایده نمی شد و بسیاری از ایده ها در همان مراحل ابتدایی حذف می شدند.

    مصونیت در برابر نوسانات بازار

    ابزارهایی همچون صندوق های جسورانه و راه اندازی بازار شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سالها مورد استفاده قرار گرفته است که در این میان شرکت های دانش بنیان نقش پرنگی داشته و دارند. این کشورها با ارزیابی صحیح و منطقی توانسته اند که تمامی چالش های موجود بر سر راه این ابزارها را برطرف کنند به طوری که هم اکنون در بازار سرمایه این قبیل از کشور ها دیگر موانعی بر سر راه پروژه های نواورانه وجود ندارد. در نهایت این ابزارها موجب توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و افزایش سهم آنان در اقتصاد کشورشان شده است. باید توجه داشته باشیم که صندوق‌های جسورانه برای تشکیل و اجازه فعالیتشان نیازی به صدور مجوز و نظارت سازمان بورس ندارند بنابراین آنان می‌توانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه به طور کامل و جامع استفاده کنند.

    اقدام برای اجرای قانون

    در دولت یازدهم، اساسنامه و امیدنامه پیشنهادی سازمان بورس در هیات مدیره ابتدا مطرح و سپس مورد تایید تمامی اعضا قرار گرفت. براساس شواهد و مندرجات دلیل اصلی ورود سازمان بورس به این مقوله، مورد توجه قرار گرفتن الزامات قانون تجارت درباره اداره شرکت ها از سوی فعالان اقتصادی بوده است. همچنین قانون توسعه ابزارها نیز در این خصوص اجازه ویژه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار می دهد تا براساس آن صندوق هایی که با اساسنامه مصوب سازمان راه اندازی می شوند را در صورت نیاز مورد بررسی و تغییر قرار دهد. متاسفانه در سال های گذشته پروژه های متعددی به دلیل نداشتن سرمایه گذار و منابع مالی، با شکست مواجه می شد اما با بهره گیری از مجموعه سرمایه گذاری ها در صندوق های جسورانه می توان امید داشت تا یک به یک این شرکت ها به درستی راه اندازی و نقش پررنگی در اقتصاد کشور داشته باشند. همچنین براساس گفته برخی از کارشناسان بازار سرمایه این صندوق ها می تواند به مجموعه پروژه های نیمه تمام در کشور کمک قابل توجهی داشته باشد.

    افشای اطلاعات

    افشای اطلاعات یکی دیگر از درجات اهمیت صندوق های جسورانه در بازار سرمایه محسوب می شود به طوری که افشای اطلاعات در این صندوق ها نسبت به دیگر نمادهای فعال در بازار سرمایه بسیار محدودتر است. شایان ذکر است که در بحث افشای اطلاعات مالی، افشای اطلاعات حسابداری و حسابرسی، نوع افشای اطلاعات و همچنین نحوه ارزش گذاری دارایی های آنها تسهیل شده تا نه فقط با سرعت بیشتری بلکه انگیزه بالاتری برای ورود به بازار سرمایه داشته باشند.

    صندوقی با ساختار جهانی

    درنهایت باید توجه داشته باشیم که صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه بر‌خلاف دیگر نهادها و ابزارهای مالی در پرتفوی بورسی و سبد سهام سرمایه گذاری نمی‌کند، بلکه هدف اصلی از راه اندازی سرمایه گذاری در شرکت های تازه تاسیسی که از پتانسیل رشد برخور دارند، تعریف شده است. راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه یکی از اهداف اصلی فرابورس است و در شکل گیری این صندوق ها سعی شده ساختارهای رایج دنیا در آن رعایت شود تا اگر سرمایه گذار خارجی به ایران آمد، با موضوع نا آشنا و جدیدی مواجه نباشد. صندوق های جسورانه سال ها است در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می شد چراکه این صندوق به رشد و اعتلای علم و دانش جدید در کشور کمک می کنند.

    درخواست تاسیس صندوق در ایران

    براساس گفته مقامات تا تاریخ 30 بهمن ماه سال 1395 درخواست های متعددی برای تاسیس صندوق های جسورانه ارائه شده است که از این تعداد فقط 5 صندوق موفق به دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس شده است و 2 صندوق نیز در فرابورس پذیره نویسی  شده اند. با این همه با توجه به اهمیت این موضوع شاهد افزایش صندوق ها در کشور خواهیم بود. در نهایت باید بدانیم که ورود صندوق های جسورانه (VC) مانند اکسیژن، تنفس و انرژی جدید برای بازار محسوب می شود که ظرفیت مدیریت بازار سرمایه را برای اجرایی شدن این امور افزایش می دهد.

    برچسب ها