عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران:

بورس کالا به بازار پتروشیمی کشور سروسامان داده است

عصر بازار: افرادی که دوران معاملات محصولات پتروشیمی قبل از تاسیس بورس کالا در ایران را تجربه کرده اند، به یاد دارند در آن زمان صنایع پایین دستی همواره تابع تصمیمات پتروشیمی ها بودند و بازار در اختیار عده ای خاص بود؛ اما امروز با فعالیت چند ساله بورس کالای ایران می توان گفت که این بورس تا حدود زیادی به بازار پتروشیمی کشور سروسامان داده است.

بورس کالا به بازار پتروشیمی کشور سروسامان داده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران در خصوص طرح بحث اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: برخی عنوان می کنند در روند معاملات مواد پتروشیمی در بورس کالا مشکلاتی وجود دارد که به طور حتم هیچ بازاری بدون ایراد نیست. در اینجا می توان با همفکری فعالان بازار پتروشیمی، مشکلات را برطرف کرد و معاملات را به گونه ای پیش برد که رضایت پتروشیمی ها و مصرف کنندگان تامین شود؛ اما وجود برخی مشکلات دلیل نمی شود بازاری را که پس از سال ها تلاش و براساس الگوهای جهانی در کشورمان راه اندازی کرده ایم و امروز به جایگاه مطلوبی رسیده است با چند ایراد که آن هم منشاء بورسی ندارد، زیر سوال ببریم.

    پورفلاح ادامه داد: به نظر می رسد مقاومت ها و مخالفت هایی که در مقابل تقویت بورس کالا وجود دارد از سوی عده ای با اهداف خاص صورت می گیرد که مسوولان نباید اجازه این گونه مقاومت ها را بدهند.

    عضو اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران اظهار داشت: به جرات می توان گفت اوضاع نابسامان بازار پتروشیمی کشور که در آن صنایع پایین دستی با دلالان قدرتمند سروکار داشتند، امروز در مسیر رشد و شفافیت آمارها قرارگرفته به طوریکه صنایع پایین دستی می توانند از طریق بورس نیاز خود را با قیمت های معقول و براساس نرخ های جهانی تامین کنند.

    وی در پایان گفت: اگر امروز عرضه ها در خارج از بورس انجام می شد، بازار «اعلام قیمت های دلخواه از سوی پتروشیمی ها» و « دلال بازی» داغ بود، به هر ترتیب با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی دوران قبل از تاسیس بورس کالا را تجربه کرده و از رانت ها و مشکلات آن زمان باخبر است، نباید اجازه خروج پتروشیمی ها از بورس کالا را بدهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها