عصر خودرو

امروز در بورس کالای ایران؛

عرضه اولیه نوبت دوم اوراق سلف "تیرآهن۱۴"ذوب آهن منتشر شد

عصر بازار- نوبت دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیر آهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت.

عرضه اولیه نوبت دوم اوراق سلف "تیرآهن۱۴"ذوب آهن منتشر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این اوراق به روش "گشایش" تا سقف 60606 تن معادل (60606000 قرارداد) و با قیمت  16 هزار و 500 ریال در هر قرار داد از طریق شبکه کارگزارن بورس کالا انجام شد.

    همچنین معاملات ثانویه این اوراق نیز تا  تاریخ 18/12/1396 ادامه خواهد داشت و سررسید اوراق نیزیک سال پس از تاریخ عرضه اولیه است.

    از سویی دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه 1% - + خواهد بود و در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نشود، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی‌مانده به قیمت بازار است.

    همچنین در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

    هدف از انتشار این ابزار مالی تأمین سرمایه در گردش شرکت ذوب آهن اصفهان بوده و بازار عرضه اولیه و معاملات ثانویه بورس کالای ایران در نظر گرفته شد.

    اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره ای ندارد. در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند.

    همچنین شرایط بازارگردانی طی دوره معاملاتی به این صورت است که بازارگردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را در حداقل قیمت تضمین‌شده شامل اصل مبلغ پرداخت‌شده در روز عرضه عمومی و سود 21% سالانه روزشمار برای هر ورق بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری نموده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.

    حداکثر حجم قابل عرضه محدود به حجم عرضه اولیه در نظر گرفته شد. اندازه هر قرارداد یک برگ معادل یک تن است.

    نقد شوندگی اوراق قبل از سررسید نیز به این شکل خواهد بود که تأمین سرمایه امین بر اساس مدل بازار گردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف موازی تیرآهن را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود 21 درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد.

    از طرفی امکان تحویل فیزیکی و تسویه نقدی در پایان دوره معاملاتی  دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت. عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی، 10 روز پیش از تاریخ سررسید اوراق به‌منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

    قیمت خرید هر قرارداد هم بر اساس دارایی پایه بر مبنای قیمت معاملاتی آن دارایی در بورس کالای ایران تعیین می شود. از آنجای یکه عرضه اولیه به روش گشایش میباشد و قیمت بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میگردد ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه در عرضه اولیه باشد. اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبه قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی, قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

    واحدهای پولی قیمت و ارز مورد تسویه، ریال است. برای تقویت بورس کالای ایران به عنوان مرجع قیمت دارایی، قیمت ریالی دارایی پایه بر مبنای قیمت معاملاتی آن در بورس کالای ایران تعیین شد. قیمت اعمال اختیار فروش تبعی و خرید تبعی به ترتیب 122 درصد و 123 درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید اوراق در نظر گرفته شد. قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه 21 درصد سالانه به صورت روز شمار خواهد بود. در صورتیکه قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از 122 درصد قیمت پایه در عرضه اولیه شود، سرمایه گذاران می توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قیمت 122 درصد نسبت به قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ذوب آهن اصفهان اقدام کنند.

    برچسب ها