عصر خودرو

سکه تمام مقاومت کرد؛

کمترین بهای دلار در ۱۰۰ روز اخیر

عصر بازار- روز گذشته دلار سومین افت متوالی را تجربه کرد تا به کمترین قیمت از ۴ آذر ۹۵ برسد. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز ۱۱ تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان به قیمت ۳ هزار و ۷۵۹ تومان رسید.

کمترین بهای دلار در ۱۰۰ روز اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در افت دلار بود. روز دوشنبه بهای حواله درهم تا نقطه هزار و 28 تومان پایین رفت. به گفته برخی از فعالان، افزایش فروش ارز از سوی شرکت‌های تجاری یکی از مهم‌ترین علل افت درهم و به تبع آن کاهش دلار بود. به باور این دسته، شرکت‌های تجاری در انتهای سال برای پرداخت تعهدات ریالی خود اقدام به فروش ارز می‌کنند. در این میان، عده دیگری افت دلار را ناشی از عرضه بازیگران بازارساز دانستند. به گفته این گروه، عرضه بازارساز در روز دوشنبه بیشتر از روزهای پیشین بود. این در حالی است که قیمت عرضه ارز صرافی‌های بانکی فاصله چندانی با نرخ بازار نداشت.

    روز شنبه در مقطعی از روز نرخ فروش دلار توسط صرافی‌های بانکی به زیر محدوده 3هزار و 750 تومان رسید. در کنار افت درهم و عرضه بازارساز، گروه دیگری از فعالان بازار، تحرکات خالی‌فروشان ارزی را در افت قیمت موثر دانستند. در مجموع تمام این عوامل و تقویت بیشتر انتظارات کاهشی دست به دست هم دادند تا دلار به کمترین قیمت در 100 روز گذشته برسد. برخلاف افت قیمت دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی کاهشی را تجربه نکرد و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در روز گذشته موجب تعجب بسیاری از معامله‌گران شد. روز دوشنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3بعدازظهر نه‌تنها افزایش خاصی را تجربه نکرد، بلکه به ابتدای محدوده هزار و 230 دلار نزدیک شد. همزمان از سوی بازار دلار نیز قیمت سکه تحریک نشد. در چنین شرایطی، تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند، قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد، ولی برخلاف انتظار چنین اتفاقی رخ نداد و مرز یک میلیون و 200 هزار تومان یک بار دیگر حفظ شد. به گفته فعالان، مقاومت شماری از معامله‌گران بزرگ علت اصلی افزایش غیرمنتظره سکه بود. به گفته آنها، این دسته یا به افزایش تقاضا در روزهای انتهایی سال خوشبین هستند یا برای جلوگیری از ضرر خود در معاملات آتی در برابر افت قیمت مقاومت کردند. به گفته فعالان، تا ساعت یک بعدازظهر قیمت سکه بیشتر در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان قرار داشت، ولی از این ساعت سکه بیشتر به افزایش قیمت تمایل نشان داد.

     

    روز کم تقاضا

    در سومین روز هفته تقاضای چندانی در بازار ارز وجود نداشت. در نیم ساعت ابتدایی روز دوشنبه، نرخ‌های خرید و فروش چندانی در معاملات نقدی پاساژ افشار اعلام نشد و بیشتر معاملات در میان معامله‌گران فردایی صورت می‌گرفت. روز دوشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 765 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز یک شنبه داشت. در ادامه روز این ارز افت بیشتری را تجربه کرد و به محدوده 3 هزار و 750 تومان وارد شد. به گفته فعالان، با افت سه روز اخیر انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شده است و عده‌ای از معامله‌گران انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را دارند. این عده اعتقاد دارند که در روزهای انتهایی سال، دلار به‌واسطه افزایش عرضه ظرفیت افت بیشتری را خواهد داشت. این در حالی است که گروه دیگری باور متفاوتی دارند و در انتظار بازگشت قیمت‌ها هستند.

    برچسب ها