عصر خودرو

خارجی ها به دنبال چه نوع سرمایه‌گذاری در بورس تهران هستند؟

عصر بازار: بر خلاف سهام، بازار اوراق بدهی همواره از اولین پله های صعود سرمایه گذاران خارجی در بازارهای نوظهور بوده است. در مورد بازار ما این علاقه بیشتر هم هست، چرا که تاریخ نشان داده است که سیستم بانک محور اقتصاد ایران به شدت در مورد نکول اوراق تضمین شده توسط سیستم بانکی ( مانند اوراق موجود در بازار بدهی کنونی) حساس است.

خارجی ها به دنبال چه نوع سرمایه‌گذاری در بورس تهران هستند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بررسی های بین المللی انجام شده در خصوص کشف علل موفقیت بازار های مالی نوظهور در جذب سرمایه های خارجی ، به طور گسترده‌ای به ثبات عوامل اقتصادی اشاره شده است. در کنار این امر حیاتی که همواره مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است می‌توان به رشد اقتصاد داخلی ، بهره‌وری نیروی کار، گستردگی زیربنای اقتصادی، ثبات قوانین مالیاتی، ثبات شرایط سیاسی، گستردگی بازار و چشم اندازه رشد صنعتی نیز اشاره کرد.

    با دانش بر اینکه در بسیاری از زمینه های فوق مزایای بالقوه ای نسبت به سایر بازار های نوظهور داریم ، باید بیش از پیش به فکر بالفعل کردن این پتانسیل ها باشیم . با نیم نگاهی به ابزار علاقه فراوان سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور ، می‌توان بوجود انرژی های نهفته در بازار سرمایه پی برد.

    بر اساس این گزارش، در این شکی نخواهد بود که با فرض بهبود تعاملات اقتصادی ، بازار سرمایه از منظر سرمایه گذاری خارجی در مرتبه اول خواهد ایستاد ، به این علت که به امر تولید بسیار نزدیک است. حال آنچه در ذهن میاید اینست که کدام شیوه سرمایه گذاری یا کدام نوع از اوراق بهادار در نظر سرمایه گذاران خارجی خوش می آید؟

    برای پاسخ به این سوال ابعاد بسیار زیادی را باید مورد بررسی قرار داد ولی ما در این مطلب به ابتدایی ترین و در عین حال مهمترین عامل مورد توجه سرمایه گذاران خارجی می‌پردازیم . بر اساس آنچه در تجربیات بین المللی مرسوم بوده است و منطق سرمایه گذاری نیز بر آن تکیه دارد ، نیاز اولیه بازار سهام و بویژه اوراق مربوط به حقوق صاحبان سهام برای جذب سرمایه گذاری خارجی ، برقراری امنیت اقتصادی و ثبات قانونگذاری است .

    با فرض اینکه حتی چنین اقدامات کلانی از سوی نهادهای متولی صورت گرفته باشد گام مورد بحث بعدی، توانمندی سرمایه گذاران خارجی در استفاده از اطلاعات و اخبار و مسائل مربوط به هر صنعت است که بی شک نیاز به گذشت زمان دارد تا از حال‌وهوا و مسائل جاری صنایع آگاهی یابند و به مرحله تصمیم سرمایه گذاری برسند.

    سرمایه گذاران خارجی همواره اثبات کرده اند که بدون داشتن چشم انداز کامل از مسیر سرمایه گذاری ، قدم در آن نمی‌گذارند . با این توصیفات با فرض آمادگی کامل زیر ساختها و فراهم آمدن نسبی امنیت اقتصادی ، این عامل موجب تاخیر تخصیص سرمایه های خارجی را به اوراق حقوق صاحبان سهام می‌شود . شاید به صورت جزیی برخی از صندوقهای ریسک پذیر پیش از سایرین به این امر بپردازند اما به صورت کلی این یک فرایند زمانبر خواهد بود .

    با گذر از این بخش اساسی بازار سرمایه که بی شک پس از چندی مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد گرفت ، به سراغ بازار اوراق بدهی می‌رویم.

    بر خلاف سهام ، بازار اوراق بدهی همواره از اولین پله های صعود سرمایه گذاران خارجی در بازارهای نوظهور بوده است . در مورد بازار ما این علاقه بیشتر هم هست، چرا که تاریخ نشان داده است که سیستم بانک محور اقتصاد ایران بشدت در مورد نکول اوراق تضمین شده توسط سیستم بانکی ( مانند اوراق موجود در بازار بدهی کنونی) حساس است .

    این حساسیت به قدری است که بانک مرکزی در سنوات گذشته بعضا برای حمایت از اعتبار بانکها خود نیز وارد مسئله شده است . در کنار تضمین های سیستم بانکی، جذاب بودن نسبی نرخهای سرمایه گذاری هم مزید بر علت خواهد تا بیش از پیش سرمایه گذاری در این اوراق در نظر سرمایه گذاران خارجی خوش آید .

    بر اساس این گزارش، اما اساسی ترین نیاز سرمایه گذاری در این بخش را نباید فراموش شود . معضلی که در تجربیات سایر بازارهای مشابه وجود دارد ، نبود ساختار اعتبار سنجی و رتبه بندی ناشرین این اوراق است . که این خود چون ابریست که بر شفافیت اعتباری این بخش از بازار سایه افکنده است . باید دقت کرد که بحث اعتبار سنجی و رتبه بندی جزیی جدایی ناپذیر از بازار اوراق بدهی است .

    برای جریان گرفتن سرمایه در این بخش از بازار که به نظر می‌رسد هدف اولیه سرمایه گذاران خارجی باشد باید به سرعت و بدقت برنامه ریزی شود. همانطور که این سرمایه گذاران با نا آگاهی وارد بازار سهام نمی‌شوند با نبود موسسات معتبر رتبه بندی ، در این بخش هم به زودی قدم نخواهند گذاشت.

    بدین ترتیب با برنامه ریزی برای روان سازی جریانات سرمایه ای و افزایش شفافیت اعتباری در این بخش از بازار میتوان آن را مقصد اول سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها