عصر خودرو

وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد:

پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

عصر بازار- راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران یکی از راههای جهانی شدن دوباره این محصول است و امروز با راه اندازی معاملات پسته به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور است در بورس کالای ایران ، شاهد پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم.

پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در آیین راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران گفت: پسته یکی از مزیت های بخش کشاورزی در کشور ما است و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی مطرح بوده است.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه شاهد پیوند بین بازار سرمایه کشور و بخش کشاورزی هستیم، تاکید کرد: بازار سرمایه و بخش کشاورزی هر دو نقش بسیاری مهمی را در اقتصاد کشور بازی می کنند و ما در فرآیند ایجاد اشتغال برای جوانان کشور، ارتقای فن آوری و مقابله با فقر مجبور هستیم که تمرکز را بر بخش کشاورزی افزایش دهیم.

    وی با تاکید بر اینکه که بخش کشاورزی دارای ویژگی های مهمی است که در همه کشورها شناخته شده است، خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی از لحاظ ایجاد اشتغال و مقابله با فقر و ناداری و ایجاد درآمد برای گروه های گسترده مردم، به خصوص مناطق روستایی، نقش بی بدیلی ایفا می کند.همچنین امنیت غذایی که امنیت و استقلال کشور نقش بسیار مهمی دارد، مرهون بخش کشاورزی است.

    وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه یکی از مزیت ها و محصولات عمده کشور ما تولید پسته است، گفت: راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران یکی از مسیرهای مهم برای جهانی شدن محصولات عمده بخش کشاورزی ما به ویژه پسته است.

    وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از محصولات عمده در بازارهای جهانی پسته است، افزود: شکل گیری بازار منسجم در بورس کالای ایران برای معاملات پسته به فرآیند کشف قیمت در بازاری شفاف و رقابتی براساس استاندارهای بین المللی منجر می شود و قطعا گامی بزرگ به سمت جلو است تا شاهدعرضه پسته در بازارهای جهانی باشیم.

    وی در ادامه تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی که جهت گیری اصلی ما را در حوزه اقتصادی تشکیل می دهد،قطعا یک اقتصاد برون گرا است، اگر چه درون زایی ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی است و ما باید از تمامی ظرفیت ها و امکانات داخلی برای تولید کالاهای با کیفیت بالا و با قیمت تمام شده پایین استفاده کنیم که بخش کشاورزی و پسته نیز در این قاعده قرار می گیرد.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برون گرا است، گفت: اگر می خواهیم بهره وری را افزایش داده و از ظرفیت های داخلی کمال استفاده را ببریم و قیمت های تمام شده را در فرآیند تولید کاهش دهیم، چاره ای جز ورود در بازارهای بین المللی نداریم.

    وی افزود: محصولی که صرفا در محیط اقتصاد داخلی و در یک فضای انحصاری عرضه می شود، نباید انتظار افزایش بهره وری، بهبود کیفیت و کاهش قیمت را از آن داشت. وقتی یک محصول در بازارهای خارجی ورود می کند و مجبور می شود با رقبای بین المللی رقابت کند، چاره ای جز ارتقای بهره وری، بهبود کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده نخواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه در توسعه صادرات، فقط به مقوله کسب درآمد ارزی برای کشور نمی اندیشیم، ، خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی درآمدهای ارزی کشور به نفت یک هدف کلی و مهم محسوب می شود که نقش صادرات می تواند در آن بسیار با اهمیت باشد و در اثر گذاری به رشد تولید کمک کند.

    وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: امیدوارم در آینده شاهد تعمیم راه اندازی معاملات پسته به کالاهای مهم دیگردر بخش کشاورزی باشیم تا به جهانی شدن محصولات، افزایش صادرات، بهبود کیفیت، افزایش تولید و توسعه اشتغال کمک شود.

    وی گفت: در سال های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه در حوزه های مختلف هستیم، از زمانی که قانون جدید بازار سرمایه به تصویب رسید و شرایطی فراهم شد تا بتوانیم بورس های متفاوت داشته باشیم و فقط به بورس اوراق بهادار محدود نشویم، از زمانی که برمبنای این قانون امکان معرفی ابزارهای نوین مالی و نهادهای جدید مالی فراهم شد، ما شاهد گسترش همه جانبه بازار سرمایه در کشور بودیم

    وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: امروز ما شاهد حضور بورس کالای ایران هستیم که معاملات مربوط به کالا و فرآیند توزیع کالاها به طور خاص محصولات کشاورزی را شفاف می کند و معاملات در فضایی رقابتی انجام می شود.

     

    برچسب ها