عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی خبر داد

کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به دامن شرکتهای نفتی ایرانی شدند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی گفت: ثبت رکوردهای زمانی خوب و کیفیت مطلوب موجب شده از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شرکت های پیمانکار نفت و گاز ایرانی پیشنهاد شود که در برخی پروژه های خلیج فارس و حاشیه آن حضور یابند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به دامن شرکتهای نفتی ایرانی شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، «حسن بویری» در نشست خبری "فازهای 17 و 18 پارس جنوبی" اظهار داشت: از سال 86 به عنوان رهبر کنسرسیوم فازهای 17 و 18 پارس جنوبی فعالیت خود را آغاز کردیم و موفق شدیم علی رغم وجود تمامی مشکلات و تنگناهای بین المللی به همراه دیگر شرکت های ایرانی، پروژه بزرگ فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را به مرحله راه اندازی و بهره برداری برسانیم.

    وی افزود: در مجموع میزان سرمایه گذاری مستقیم در این پروژه 6.2 میلیارد دلار بوده که که این رقم با احتساب هزینه های غیرمستقیم، هزینه های تأمین سرمایه و بهره برداری به 8.1 میلیارد دلار رسیده است و از این میان، 2.2 میلیارد دلار توسط ایدرو تأمین شده است.

    بویری میزان بازگشت سرمایه پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را تا امروز حدود 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت‌: تا پایان امسال، یک سوم از هزینه کلی صرف شده در این پروژه بازگردانده می شود.

    وی ادامه داد: استفاده حداکثری از توان داخلی سیاست گذاری اصلی ماست و در این خصوص در پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، بیش از 68 درصد خرید تجهیزات از کارخانجات ایرانی صورت گرفته، بیش از 98 درصد از اجرا توسط متخصصان داخلی انجام شده و بیش از 90 درصد مهندسی تفصیلی، مهندسی تکمیلی و مهندسی ساخت توسط شرکت های ایرانی انجام شده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه "حدود 6 ماه است که پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی است، گفت: این پروژه اکنون به صورت کامل در مدار بهره برداری است و روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین تحویل شبکه سراسری گاز کشور می دهد.

    وی افزود: تولید تجمیعی گاز از این دو فاز تا امروز به رقم 15.5 میلیارد مترمکعب رسیده و تا امروز 15 میلیون بشکه میعانات گازی در این پروژه تولید شده که حدود 10 میلیون بشکه آن صادر شده و بقیه برای تولید محصول به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل شده است.

    بویری با اشاره به رکوردشکنی های شرکت های ایرانی در بخش فراساحل و علی الخصوص زمان راه اندازی سکوها گفت: شرکت های ایرانی نشان داده اند که در اجرای پروژه های فراساحل، زمان های بسیار خوبی را نسبت به استانداردهای بین المللی به ثبت می رسانند و کیفیت کار ایرانی ها و زمان اجرای آنها بسیار خوب است.

    وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شرکت های پیمانکار نفت و گاز ایرانی پیشنهاد شود که در برخی پروژه های خلیج فارس و حاشیه آن حضور یابند و مذاکراتی تاکنون بین شرکت های ایرانی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

    مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران از ورود این شرکت به بخش پیمانکاری بازار پتروشیمی در سال 96 خبر داد و گفت: ایدرو برای حضور در بخش بالادستی صنعت نفت یک شرکت E&P تشکیل داده و در آینده ای نزدیک این شرکت تفاهم نامه یا قراردادی را برای مطالعه و اقدامات بالادستی در یکی از میادین شرکت مناطق نفت خیز جنوب بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران امضا می کند.

    وی افزود: برای انتخاب یک شریک خارجی با چندین شرکت خارجی تاکنون مذاکره صورت گرفته و این شرکت E&P با انتخاب یک شریک خارجی در پروژه های بالادستی ورود می کند و در این راستا از تجارب مجموعه ایدرو و شرکت مدیریت طرح های صنعت استفاده خواهد کرد.

    برچسب ها