عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی خبر داد

سرمایه‌گذاری ۸.۱ میلیارد دلاری در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران با بیان این‌که ۸.۱ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در خصوص فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، اعلام کرد: ارزش اقتصادی محصولات پروژه در این دو فاز نیز معادل ۲.۵ میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری ۸.۱ میلیارد دلاری در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن بویری در نشست خبری مبنی بر تشریح اقدامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، اظهار کرد: این پروژه طی شش الی هفت سال به مرحله راه‌اندازی رسید و در سال 1393 اولین فاز آن کلید خورد و علاوه بر این در ارتباط با میادین نفتی دیگری در مناطق نفت‌خیز جنوب به ایدرو پیشنهاداتی شده در مرحله‌ی نهایی شدن است و در حال حاضر نمی‌توانیم از طرف‌های قرارداد نامی ببریم، اما با مشارکت شرکت‌های خارجی در بحث تامین مالی و تکنولوژی‌های روز دنیا همکاری‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم اکتشاف و حفاری را به بهترین نحو ممکن در دستور کار قرار دهیم.

    وی با اشاره به این‌که طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی در بخش حفاری توسط دو شرکت ایرانی انجام شد، بیان کرد: علاوه بر این در بخش مهندسی، خرید تجهیزات و غیره شرکت‌های داخلی پروژه را مدنظر قرار دادند که در مجموع شامل چهار سکوی دریایی است که در مرحله راه‌اندازی قرار دارند.

    مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، افزود: فاز 17 و 18 پارس جنوبی ظرفیت تولید 50 میلیون مترمکعب گاز غنی را دارد و بخش پالایشگاه‌ نیز شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران و O1 فعالیت‌های لازم را مدنظر قرار دادند.

    بویری در پاسخ به این‌که فاز 17 و 18 پارس جنوبی ظرفیت چند مرحله صادراتی را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: این دو فاز ظرفیت تولید تجمیعی 15.5 میلیارد مترمکعب گاز به شبکه را دارد و علاوه بر این می‌تواند 15 میلیون میعانات گازی تولید کند. در کنار این موارد امکان صادرات 10 میلیون بشکه میعانات گازی در این پروژه وجود دارد.

    وی در پاسخ به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز 17 و 18 پارس جنوبی و بازگشت سرمایه در مورد آن، اعلام کرد: کل سرمایه‌گذاری انجام شده در مورد فاز 17 و 18 پارس جنوبی شامل 8.1 میلیارد دلار است که از این رقم حدود 2.2 میلیارد دلار در بخش هزینه‌های تامین سرمایه و غیر سرمایه‌گذاری به ایدرو مربوط می‌شود.

    مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران ادامه داد: ارزش اقتصادی محصولات پروژه حدود 2.5 میلیارد دلار است و تا پایان سال 1395 یک سوم میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در مورد پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی باز خواهد گشت.

    بویری با اشاره به این‌که طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی پنج الی شش ماه است که به صورت کامل آماده شده است، اظهار کرد: این پروژه حدود شش ماه است که برای افتتاح رسمی آمادگی کامل دارد و مقدمات کار انجام شده و تنها منتظر اعلام رسمی از سوی وزارت نفت و ریاست جمهوری هستیم.

    وی در پاسخ به علت تاخیر در زمان افتتاح رسمی این پروژه نیز خاطر نشان کرد: پروژه به صورت کامل توسط شرکت‌های ایرانی راه‌اندازی شده و علت زمان‌بر بودن طرح نیز رعایت استانداردهاست.

    مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران در ادامه‌ی این نشست در مورد آخرین وضعیت فاز 14 پارس جنوبی نیز اعلام کرد: اولویت ما در سال 1396 توسعه فاز 14 پارس جنوبی است و تاکنون حدود 65 درصد پیشرفت کار داشته است. علاوه بر این هشت پیمانکار کنسرسیوم این پروژه را تشکیل می‌دهند و امیدواریم که با استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی ظرف دو سال آینده پروژه به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد.

    بویری در مورد فعالیت ایدرو در پروژه‌های آتی نیز خاطر نشان کرد: شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران براساس تجربه‌ای که در بخش افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی به دست آورده می‌تواند در پروژه‌های آتی ورود پیدا کند و بخشی از برداشت را در میادین نفتی داشته باشد.

    وی افزود: مذاکراتی در بخش بالادستی مربوط به صنعت نفت و گاز انجام شده و مذاکراتی نیز با شرکت‌های صاحب دانش فنی در اروپای غربی، اروپای شرقی و قاره آمریکا داشته‌ایم که در دست نهایی شدن است، اما تا آن زمان نمی‌توانیم نامی از هیچ شرکتی به زبان آوریم.

    مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران همچنین با تاکید بر این‌که اگر مانعی برای حضور شرکت‌های خارجی در بخش صنعت نفت و گاز ایجاد شود گزینه اول استفاده از پتانسیل شرکت‌های داخلی است، گفت: تجربه‌ای که شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران در توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی به دست آورده در مورد سایر شرکت‌های ایرانی نیز وجود دارد و در مورد سایر میادین نفت و گاز نیز شرکت‌های ایرانی می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای را انجام دهند.

    بویری در پاسخ به میزان اشتغالزایی در فاز 17 و 18 پارس جنوبی بیان کرد: با توجه به حجم زیاد کارکردها حدود 14 هزار نفر ساعت اشتغالزایی در پیک کاری داشته‌ایم و یکی از سیاست‌گذاری‌های اصلی در مورد چنین طرح‌هایی در جهت اشتغالزایی نیروهای انسانی است.

    برچسب ها