عصر خودرو

۱۰۰ میلیارد بشکه نفت در مخازن مورد مطالعه دانشگاه‌ها

عصر بازار- دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه میادین نفت و گاز با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه در مخازنی که توسط ۹ دانشگاه مطالعه می‌شود نفت وجود دارد، اظهار کرد: یک درصد از این ۱۰۰ میلیارد بشکه معادل ۵۰ میلیارد دلار است.

۱۰۰ میلیارد بشکه نفت در مخازن مورد مطالعه دانشگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، سید شهاب‌الدین آیت‌اللهی در دومین کنفرانس ملی توسعه میادین نفت و گاز با اشاره به سهم خاورمیانه در میزان نفت قابل استحصال، گفت: در سال 1994، 60 درصد از میزان نفت قابل استحصال در دنیا متعلق به خاورمیانه بود که این میزان در سال 2004 به 55 درصد و در سال 2014 به 48 درصد کاهش پیدا کرد.

    وی با بیان این‌که کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر بیشترین مشکلات سیاسی و اجتماعی را تجربه کردند، افزود: با وجود این تغییرات قیمت نفت تغییر زیادی نمی‌کرد یا اگر تغییری داشت به سمت کاهش قیمت بود. زمانی در خاورمیانه می‌توانستیم نفت راحت به دست بیاوریم، اما در حال حاضر سهم خاورمیانه در میزان نفت کاهش پیدا کرده و به موازات این موضوع تکنولوژی در کشورهای دیگر ارتقاء یافته است.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه میادین نفت و گاز، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد اگر ایران تحریم شود قیمت نفت به 30 دلار برسد اما در دوران تحریم قیمت نفت بیشتر به سمت کاهش حرکت می‌کرد.

    آیت‌اللهی با تاکید بر اهمیت ازدیاد برداشت از میادین نفتی، تصریح کرد: اگر بخواهیم حداقل سهم خودمان را در بازار نگه داریم راهی جز افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی نداریم.

    وی با اشاره به قراردادهای بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها، بیان کرد: با قراردادهایی که بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها بسته شده همچنین با برقراری ارتباط با کشورهای خارجی و شرکت‌های E&P امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم و سهم خود را افزایش دهیم.

    دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه میادین نفت و گاز با اشاره به تاکیدات وزیر نفت در زمینه‌ی توسعه میادین نفتی، اظهار کرد: وزیر نفت در نامه‌ای که در این راستا نوشته‌اند بر راه‌اندازی مراکز ازدیاد برداشت در دانشگاه‌ها، انتخاب بهترین شریک خارجی، ارتباط با شرکت‌های E&P و غیره تاکید کردند.

    آیت‌اللهی در ادامه با اشاره به فعالیت 9 دانشگاه در زمینه توسعه میادین نفتی، گفت: 9 دانشگاه قدم بزرگی در این راستا برداشتند و سعی کردند همه موارد را دنبال کنند. به‌طور کلی بیش از 100 میلیارد بشکه در مخازنی که توسط دانشگاه‌ها مطالعه می‌شود نفت وجود دارد که تحقق یک درصد از این 100 میلیارد مساوی با 50 میلیارد دلار است که امیدواریم دانشگاه‌ها در این زمینه موفق باشند. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و غیره از جمله این دانشگاه‌ها هستند.

    برچسب ها