عصر خودرو

متخصصان ایرانی، قلب سامانه معاملات بورس را نوسازی کردند

عصر بازار- تحریم‌ها ویژگی‌هایی هم برای ایران داشت. تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات موجود در سامانه پس از معاملات فعلی، بازار سرمایه ایران را مجبور کرد تا سامانه‌ای را طراحی کند که ۱۰۰درصد آن در داخل طراحی شده و کاملا مطابق با فرهنگ و شرایط فرهنگی و بومی ایران است.

متخصصان ایرانی، قلب سامانه معاملات بورس را نوسازی کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، با آغاز به‌کار سامانه ایرانی پس از معاملات بورس، بازار سرمایه ایران از خرید نسخه‌های معدود و چند 10 میلیون دلاری خارجی بی‌نیاز شد و به جمع کشورهای صاحب تکنولوژی طراحی سامانه‌های پس‌از معاملات در بازارهای سرمایه جهان پیوست.

    این سامانه که اکنون مشتری‌های خارجی از دیگر کشور‌های جهان هم دارد در ردیف سامانه‌های تراز اول جهان قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بعد از استقرار کاملش در بازار سرمایه ایران در رده بالاترین سامانه‌های پس از معاملات بازار‌های مالی جهان رتبه بندی شود.

    این سامانه که به سامانه (IRPT (Iranian post trade شناخته می‌شود از روز شنبه در بازار سرمایه نصب و از دیروز توسط کارگزاران بورس به‌کار گرفته شد. قرار است در فاز‌های بعدی بخش‌های مربوط به ناشران و سهامداران نصب و به‌کار گرفته شود. طبق آمار در همان روز اول نصب این سامانه در بازار سرمایه 300فعالیت در این سامانه ثبت شد.

    سامانه قبلی پس از معاملات که به اس400 معروف بود تحت‌تأثیر تحریم‌های بین‌المللی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود و از سوی دیگر به‌دلیل قدیمی بودن دیگر پاسخگوی نیاز‌های بازار سرمایه ایران نبود. تکنولوژی سامانه‌های پس از معاملات که عملیات بازار سرمایه را بعد از انجام معاملات مدیریت می‌کند فقط در اختیار چند کشور در جهان است، به همین دلیل در زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هرگونه مشکلی در این سامانه، عملیات پس از معاملات را در بورس دچار مشکلات حاد می‌کرد.

    این سامانه اکنون توسط چهره‌های گمنام و جوان دانشگاهی ایران به‌صورت کامل در داخل طراحی شده است.

    در همین رابطه، محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نوعی سازمان ثبت برای بازار سرمایه تلقی می‌شود به همین دلیل عملیات قبل و بعد از معاملات بورس در این مرکز کنترل و مدیریت می‌شود و برای انجام این عملیات نیاز به سامانه‌های پیچیده و پیشرفته‌ای دارد که مطابق با نیاز‌های فرهنگی و بومی ایران باشد.

    او با بیان اینکه با طراحی و نصب سامانه ایرانی پس از معاملات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دیگر نیازی به سامانه قبلی ندارد، گفت: سامانه معاملات ای‌آرپی‌تی دارای امکانات بی‌نظیری است و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا طراحی و اجرا شده است، مهم‌ترین ویژگی این سامانه این است که قابلیت گسترش پذیری دارد به این معنا که می‌توان آن را به راحتی براساس نیاز‌های آینده توسعه داد درحالی‌که سامانه قبلی از چنین امکاناتی برخوردار نبود.

    این مقام مسوول با تأکید بر اینکه کل مراحل سامانه توسط متخصصان داخلی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از مشکلاتی که در زمان تحریم‌های بین‌المللی متحمل شد شرکتی تاسیس کرد با نام سما سامانه و کار طراحی این سامانه به این شرکت سپرده شد.

    محسنی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت سپرده‌گذاری این است که این سامانه به‌صورت گام به گام استقرار پیدا کند، ادامه داد: در فاز نخست این سامانه برای ارائه خدمات به کارگزاران نصب شده است و در مراحل بعدی خدمات این سامانه برای ناشران و سهامداران گسترش داده خواهد شد.

    او درباره امنیت این سامانه اظهار داشت: این سامانه همه مراحل امنیتی را به خوبی پشت سر گذاشته ضمن اینکه یک تیم امنیتی به‌طور مدام این سامانه را رصد و پایش می‌کند و در عین حال سازمان بورس و اوراق بهادار نیز این سامانه را از نظر امنیت کنترل می‌کند.

    مدیرعامل سمات افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی سامانه‌های قبلی امکانات مختلفی را درنظر گرفته بود که اجرای آنها از طریق سامانه قبلی ممکن نبود مانند رأی‌گیری الکترونیک و یا برگزاری مجامع عمومی توسط ناشران اوراق بهادار، که اکنون ارائه این خدمات به ناشران از طریق سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری فراهم شده است.

    او افزود: از روز شنبه این سامانه برای کارگزاران بورس نصب و از دیروز به‌صورت عملیاتی اجرایی شد، برای همین منظور شماره تلفن‌های 42365300 برای هرگونه خدمات بیشتر به کارگزاران در زمینه نصب و دسترسی به این سامانه در اختیار همه کارگزاران بازار سرمایه قرار گرفته است.

    برچسب ها