عصر خودرو

پیش‌بینی قیمت سکه تا آخر سال

عصر بازار- مقاومت سکه نقدی در برابر ریزش عوامل تأثیرگذار (اونس طلای جهانی و نرخ دلار در بازار ارز) موجب افزایش میزان حباب سکه نقدی (بالابودن قیمت بازار از ارزش ذاتی) به بالای ۱۰۰ هزار تومان شده است.

پیش‌بینی قیمت سکه تا آخر سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از جهان اقتصاد، پیرو تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی طلا و نوسانات محدود  قیمت دلار در بازار ارز، رفت و برگشت‌های قیمت سکه نقدی حول مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان عامل نوسان در بازار آتی سکه شد به‌طوری‌که در ابتدای معاملات باقی ماندن قیمت سکه نقدی در بالای مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان  موجب افزایش قیمت‌های بازار آتی سکه شد  اما در ادامه با افت قیمت سکه نقدی به کانال پایین‌تر، قیمت‌های بازار آتی سکه را  در مسیر تعدیل قرارداد.

      مقاومت سکه نقدی در برابر ریزش عوامل تأثیرگذار (اونس طلای جهانی و نرخ دلار در بازار ارز) موجب افزایش میزان حباب سکه نقدی (بالابودن قیمت بازار از ارزش ذاتی) به بالای 100 هزار تومان شده است تحرکات سفته‌بازان بزرگ با نزدیک شدن به عید  نوروز و افزایش تقاضای مناسبتی و جو انتظاری برای حراج سکه از سوی بانک مرکزی و خوش‌بینی به رشد قیمت جهانی طلا در هفته جاری پس از برگشت قیمت اونس طلا از قیمت‌های کف در ساعات پایانی معاملات روز جمعه از مهم‌ترین دلایل تشدید  حباب مثبت در سکه نقدی  هستند.

    چشم انداز تثبیت نرخ دلار تا انتخابات سال آینده و ناکامی قیمت اونس طلای جهانی برای عبور از سقف‌های قیمتی گذشته در کنار فشار نزولی ناشی عامل کاهنده زمان و راه‌اندازی قرارداد جدید در روزهای آینده هم‌چنان بر روند قیمت‌ها در بازار آتی سکه سایه افکنده است.

    از طرفی نیز تحرکات بازیگران بزرگ درتشدید حباب مثبت سکه نقدی و تغییر فواصل قیمتی میان سررسیدهای بازار آتی سکه دو ریسک بزرگ برای معامله‌گران هستند امری که به تشدید شرایط احتیاطی و ریسک‌گریزی دامن زده است.

    از سویی دیگر نیز در بازارهای جهانی طلا با قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست 14-15  مارس و تداوم رشد شاخص بورس‌های سهام عامل فشار بر روند قیمت اونس طلا می‌باشد آمار ماهانه اشتغال در ایالات متحده در روز جمعه و نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه از مهم‌ترین اخبار تاثیر‌گذار خواهند بود.

    انتظار می‌رود انتشار آمارهای مهم از اقتصاد ایالات متحده بتواند تصویر روشن‌تری از مسیر قیمت اونس طلای جهانی را ارائه بدهد آمار اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا (NFP) در هفته جاری آخرین مانع در برابر  افزایش نرخ‌های بهره  قبل از نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

    در حالی که افت اونس طلای جهانی در هفته گذشته به زیر مرز روانی 1250 دلار و شکسته شدن خط حمایتی 1244 دلاری  موجب مخدوش شدن چهره فنی اونس طلا شد اما بازگشت قیمت اونس طلا از سطح حمایتی 1222 دلاری در آخرین ساعات معاملات هفته موجب تقویت انتظارات صعودی و افزایش امیدها به برگشت اونس طلا به مدار صعودی شده است.

    بنابر اعلام کمیته قراردادهای آتی بورس آمریکا در هفته گذشته نوسان‌گیران بزرگ تعداد پوزیشن‌های خالص خرید  خود را از 123 هزار  به 163 هزار قرارداد  افزایش داده‌اند که نشان از تقویت تمایلات صعودی در بازارهای مالی جهان می‌باشد هراس از برآورده نشدن انتظارات برای اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت ترامپ و ترکیدن حباب در بازارهای سهام و ادامه ریسک سیاسی در اروپا از عوامل احتیاطی در میان معامله‌گران هستند.

    حال باید دید که آیا باردیگر  مقاومت معامله‌گران عمده  در بازارهای سکه نقدی و آتی سکه در برابر ریزش عوامل تأثیر‌گذار برای حمایت از موقعیت‌های خرید وخنثی نمودن تأثیر کاهنده زمان و فشار نزولی ناشی از راه‌اندازی قرار جدید دامی برای افزایش جذابیت فروش برای معامله‌گران خرد خواهد بود تا بدین وسیله  با خرید زمان برای وزش باد موافق و با تکیه بر قدرت نقدینگی خود موجب تشدید هیجانات  کاذب خرید در بازار آتی سکه برای سود جویی بیشتر بشوند.

    برچسب ها