عصر خودرو

تکلیف ترامپ با دلار مشخص نشد؛

سرگردانی دلار در سقوط و صعود

عصر بازار- با گذشت ده‌ها روز از روی کار آمدن ترامپ، هنوز تکلیف دولت ترامپ با دلار مشخص نشده و سرمایه گذاران نتوانسته اند علائم مشخصی درباره رویکرد احتمالی دولت جدید آمریکا نسبت به ارزش دلار دریافت کنند.

سرگردانی دلار در سقوط و صعود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هنوز تکلیف دولت جدید آمریکا نسبت به دلار مشخص نیست.

    در حالی که بانک مرکزی آمریکا در تلاش است تا با استناد به بهود اوضاع اقتصادی در این کشور نرخ بهره بانکی در آمریکا را افزایش دهد، دولت ترامپ از افزایش ارزش این ارز در بازار بین المللی می نالد.

    دولت ترامپ معتقد است ارزش دلار بیش از حد بالا رفته و همین امر تراز تجاری این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

    در یک نظر سنجی رویترز که به تازگی انجام گرفته مشخص شد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش بیشتر ارزش دلار در بازار ارز جهانی به طور مستقیم به تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره در این کشور بستگی دارد.

    از ابتدای سال 2017، دلار در شرایط سردرگمی قرار گرفته است و در حالی که ترامپ همواره از برنامه خود برای کاهش ارزش این ارز سخن می گوید، اعلام تصمیم دولت جدید آمریکا برای اجرای سیاست های محرک اقتصادی به افزایش ارزش دلار منجر شده است.

    واسیلیوس گکیوناکیس،‌ یکی از مدیران موسسه یونی کردیت، می گوید به نظر ما بازار نسبت به سیاست های دولت آمریکا درباره دلار کلافه شده است و نیاز به یک نشانه واضح دارد.

    در حالی که همواره دولت آمریکا نسبت به تأثیرات نامطلوب افزایش ارزش دلار بر اقتصاد این کشور ناراضی است وزیر خزانه داری جدید این کشور معتقد است افزایش ارزش دلار نشان دهنده اجرای سیاست های مناسب دولت آمریکا است.

    به نظر می رسد علی رغم اینکه دولت آمریکا مخالف افزایش ارزش دلار است اما نه تنها اقدامی در راستای کاهش ارزش آن صورت نمی دهد بلکه با اجرای سیاست هایی سعی دارد تا از تأثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا بکاهد.

    اولین تأثیر افزایش ارز دلار در بازار جهانی برای آمریکا، کاهش هزینه واردات به این کشور بوده است. هر چقدر ارزش دلار بالاتر رود ارزش کالاهای خارجی در بازار جهانی برای مشتریان آمریکایی کاهش یافته و در نتیجه قیمت آنها در بازار داخل آمریکا کاهش می یابد و به همین دلیل حجم واردات این کشور افزایش می یابد.

    با افزایش ارزش دلار همزمان با کاهش هزینه واردات و افزایش آن، هزینه صادرات افزایش یافته و در نتیجه صادرات آمریکا کاهش می یابد.

    هر چقد ارزش دلار بالاتر رود، هزینه خرید کالاهای آمریکایی به دلار از سوی مشتریان با دیگر ارزها افزایش یافته و در نتیجه قدرت خرید مشتریان خارجی نسبت به قیمت کالاهای آمریکایی کاهش می یابد.

    دولت ترامپ به طور غیر مستقیم سعی دارد تا با اعمال تعرفه های گمرکی برای واردات کالا به این کشور، هزینه واردات را افزایش دهد و از این طریق به نظر می رسد تمایل دارد تا ارزش دلار بالا رود.

    همین سیاست های یک بام و دو هوا از سوی دولت ترامپ سرمایه گذاران را در برابر آینده نامعلومی نسبت به دلار قرار داده است.

    حدود 80 درصد از 60 کارشناسی که در نظر سنجی رویترز شرکت کرده اند معتقدند سیاست های آمریکا در قبال ارزش دلار نامعلوم است.

    به نظر می رسد ترامپ بخواهد یا نخواهد برخی سیاست های خود را که به کاهش ارزش دلار خواهد انجامید را اجرایی کند اما در عین حال پیش بینی می شود تا ماه آگوست طرح وی برای اعمال تعرفه های گمرکی تا ماه آگوست به تصویب برسد.

    از سوی دیگر بانک مرکزی این کشور نیز از تصمیم خود برای افزایش بهره بانکی در آمریکا که به افزایش ارزش دلار منجر خواهد شد عقب نشینی نکرده است.

    برچسب ها