عصر خودرو

حقوقی‌ها حامی سهام «بزرگ»

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران در حالی با افت ۳/ ۰ درصدی شاخص در هفته گذشته روبه‌رو شد که زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۷/ ۱ درصد رسیده است. هفته قبل حجم و ارزش پایین معاملات کماکان مهم‌ترین‌ مشخصه خرید و فروش سهام محسوب می‌شد که از کمبود و بعضا جریان کُند نقدینگی در این بازار حکایت داشت.

حقوقی‌ها حامی سهام «بزرگ»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایط فعلی و برای چندمین هفته متوالی سهامداران حقوقی حضور پررنگ‌تری در جریان معاملات بازار سهام از خود نشان داده‌اند و بار حمایت از شاخص عمدتا بر دوش آنها بوده است، در حالی که حقیقی‌ها و بعضا سهامداران تازه‌وارد تمرکز خود را برای کسب بازدهی مثبت از بورس به سمت گروه‌های کوچک بورسی از قبیل قند و شکر و مواد غذایی سوق داده‌اند. بررسی معاملات بازار سهام نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت اغلب سهام مورد معامله در بورس به ارزش ذاتی خود یا بعضا به کمتر از آن رسیده و تحت این شرایط حقوقی‌ها را در کنار حمایت از شاخص، ترغیب به خرید سهام ارزان کرده است.


    هفته گذشته و در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه حدود 179 میلیون سهم به ارزش تقریبی 22 میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت یافته است. در گروه بانکی‌ها، نماد بانک صادرات به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت 110 میلیون سهمی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. در نماد «وبصادر» صندوق سرمایه‌گذاری، بازارگردانی سپهر صادرات خریدار بخش عمده‌ای از سهام این شرکت در روزهای قبل بود. بررسی معاملات هفته قبل بازار سهام همچنین نشان می‌دهد در نماد «وبملت» تغییر مالکیت 14 میلیون سهمی از طرف معامله‌گران حقیقی به حقوقی رخ داده است. صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت از پنجم تا هشتم مهرماه خریدار 4 میلیون و 750 هزار سهم این شرکت بوده است. در رده‌بندی پرمعامله‌ترین سهام بورس در هفته قبل، پارس خودرو در جایگاه دوم قرار گرفت. در نماد «خپارس» حدود 2 میلیون سهم به نفع سهامداران حقیقی تغییر مالکیت یافت. انتشار اخبار مربوط به خرید سهام پارس خودرو توسط شرکت رنوی فرانسه از جمله مهم‌ترین دلایل اقبال سهامداران به ویژه معامله‌گران خُرد به این نماد محسوب می‌شود.


    هفته گذشته در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد ایران خودرو نیز شاهد تغییر مالکیت 8 میلیون سهمی از سوی سهامداران حقیقی‌ به حقوقی بود. بررسی معاملات این سهام در بورس نشان می‌دهد شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی عام) رقم 500 هزار سهم «خودرو» را در فاصله روزهای پنجم تا هشتم مهرماه خریداری کرده است.از سوی دیگر در نماد «حتاید» نیز تغییر مالکیت سهام به نفع معامله‌گران حقوقی رقم خورد. در فاصله روزهای شنبه 4 مهر تا چهارشنبه هشتم این ماه، 685 هزار سهم تایدواتر خاورمیانه از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافته است. شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان بخش عمده‌ای از سهام این شرکت را در هفته گذشته خریداری کرده است.بررسی معاملات بازار سهام همچنین نشان می‌دهد هفته قبل سایپا دیزل تغییر مالکیت 2 میلیون و 848 هزار سهمی را به نفع سهامداران حقیقی تجربه کرده است. نماد «خکاوه» که در رده‌بندی بیشترین سهام معامله شده در هفته گذشته رتبه هفتم را به نام خود ثبت کرده بود، تنها در روز چهارشنبه با فروش 2 میلیون و 100 هزار سهم از این شرکت توسط شرکت بازرگانی آسیای آرام طلایی روبه‌رو شد. در گروه مواد و محصولات دارویی شرکت البرز دارو تغییر مالکیت حدود 17 هزار سهمی را به نفع معامله‌گران حقوقی شاهد بود. شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاءالبرز (سهامی عام) فروشنده بخش بزرگی از سهام البرز دارو در هفته گذشته بوده است.در این صنعت، گروه دارویی سبحان نیز شاهد تغییر مالکیت حدود 140 هزار سهمی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاءالبرز (سهامی عام) در سه‌روز پایانی هفته گذشته بخش اعظمی از سهام «دسبحا» را خرید. هفته گذشته در گروه پالایشی‌ها و در نماد «شپنا»، معامله‌گران با تغییر مالکیت حدود 4 میلیون سهمی به نفع سهامداران حقوقی روبه‌رو شدند. در تمام روزهای معاملاتی این هفته معامله‌گران حقیقی بیش از 90 درصد از سهام پالایش نفت اصفهان را فروخته‌اند در حالی که حقوقی‌ها در سمت خرید تحرکات بیشتری از خود نشان داده‌اند. در این گروه، نماد پالایش نفت بندرعباس نیز تغییر مالکیت 16 میلیون سهمی را از طرف سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. در حالی که معامله‌گران حقیقی فروشنده بیش از 90 درصد از سهام «شبندر» در این هفته بوده‌اند، حقوقی‌ها عمده تمرکز خود را در روند معاملات این سهم بر سمت خرید متمرکز کردند. در گروه شیمیایی‌ها، پتروشیمی مارون نیز به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت سهام را تجربه کرد. در نماد «مارون» حقیقی‌ها عمدتا در سمت فروش و حقیقی‌ها در سمت خرید به فعالیت پرداختند. شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین روز چهارشنبه هفته گذشته بخش کوچکی از سهام این شرکت را در حجم 5 هزار سهم فروخت.سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته همانند اغلب سهام شرکت‌های بزرگ در بورس به نفع سهامداران حقوقی و به میزان 2 میلیون و 800 هزار سهم تغییر مالکیت پیدا کرد. در حالی که روز دوشنبه این هفته حقیقی‌ها حدود 4 میلیون سهم «حکشتی» را خریدند اما در مقیاس هفتگی حقوقی‌ها به علت تمرکز بیشتر بر خرید سهام این شرکت تغییر مالکیت سهام را به نفع خود رقم زدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها