عصر خودرو

فرابورس ایران منتشر کرد

جزییات طبقه‌بندی ناشران فرابورسی در تابلوهای ۳ گانه بازار پایه

عصر بازار- فرابورس ایران همزمان با تغییر و تحول در طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه این شرکت از جزییات نحوه انتقال نمادهای معاملاتی به تابلوهای ۳ گانه خبر داده است.

جزییات طبقه‌بندی ناشران فرابورسی در تابلوهای ۳ گانه بازار پایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هم‌زمان با تغییر و تحول در طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران در قالب «تابلوی پایه الف» ، «تابلوی پایه ب» و «تابلوی پایه ج» و در راستای اجرای دستور‌العمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، نحوه طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه بر اساس ماده 24 این دستور العمل به بازار سهام اعلام شد.

    بر اساس این دستور العمل در تابلوی پایه الف همه تشکل‌های خود انتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس از قبیل بورس‌ها و شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار می‌گیرند.

    در تابلوی پایه ب اما شرکت‌هایی که همزمان مشمول دو شرط زیر باشند، درج خواهند شد.

    نخست اینکه در سال شمسی منتهی به دوره رسیدگی از ضریب نقد شوندگی بالای 10 درصد برخوردار باشند و از سوی دیگر در دوره مالی مورد رسیدگی مفاد دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان را به تشخیص کمیته درج رعایت کرده باشند.

    در این ارتباط ضریب نقد شوندگی عبارت است، از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از 0.0001 از تعداد سهام ناشر است، بر تعداد روزهایی در آن دوره که نماد معاملاتی مربوطه قابل معامله بوده است.

    همچنین دوره مالی مورد رسیدگی یک دوره یک ساله با توجه به سال مالی هر یک  از شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که آخرین روز مد نظر در ارزیابی ارایه اطلاعات از طریق سامانه کدال تاریخ 20 آذر ماه 1395 می‌باشد.

    بالاخره در تابلوی پایه ج نیز شرکت‌هایی که نتوانند شرایط درج در تابلوهای پایه الف و ب را به دست آورند در این تابلو درج خواهند شد.

    در این باره فرابورس با افزودن تبصره‌ای یاد آور شده که تصمیم گیری در مورد پذیرش شرکت‌های تابلوی پایه الف در بازار پایه، بر عهده هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس است.

    در تبصره 3 این دستور العمل تصمیم در مورد انتقال شرکت‌ها بین تابلوی پایه ب و تابلوی پایه ج و تعیین دوره‌های مورد رسیدگی، بر عهده کمیته درج است.

    در تبصره 4 نیز عنوان شده شرکت‌هایی که مطابق با دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران مصوب تاریخ 20 مهر ماه 1392 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و پیش از تاریخ تصویب اصلاحات این دستور العمل در بازار پایه عادی درج شده‌اند، مشروط بر اینکه ظرف مهلت یکسال از تاریخ تصویب این دستور العمل شرایط درج در تابلوی پایه ب را احراز کند.

    همچنین بر اساس مصوبات کمیته درج در فرابورس ایران شرکت های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران پس از احراز معیار ضریب نقد شوندگی به لحاظ رعایت مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و با در نظر گرفتن 3 متغیر نوع اظهار نظر حسابرس، تعداد دفعات عدم ارایه صورت‌های مالی، مجموع روز های تاخیر در ارایه صورت‌های مالی مورد ارزیابی قرار گیرند.

    بر اساس نوع اظهار نظر حسابرس شرکت هایی که گزارش حسابرس مستقل نسبت به آخرین صورت‌های مالی مورد رسیدگی آنها از نوع عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود باشد، در تابلوی پایه ج درج می‌شوند.

    بر اساس تعداد دفعات عدم ارایه صورت های مالی اما شرکت هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی بیش از دو مرتبه اطلاعات مورد نظر در دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان را ارایه ننموده باشند، در تابلوی پایه «ج» درج می شوند.

    و در نهایت بر اساس مجموع روزهای تاخیر در ارایه صورت های مالی، شرکت‌هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی مجموع روزهای تاخیر در ارایه و افشای اطلاعات آنها مطابق زمان‌بندی ارایه شده در مفاد دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بیش از 100 روز تقویمی باشد، در تابلوی پایه ج درج می شوند.

    فرابورس ایران پس از اشاره به این سه متغیر تاکید کرده که « به منظور فراهم ساختن فرصت برابر برای کلیه شرکت های بازار پایه جهت تطبیق شرایط خود با مفاد اصلاحات دستور العمل پذیرش، عرضه و نقل وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران در مورد شرایط درج در بازار پایه فرابورس ایران مقرر شده در طبقه بندی اولیه که از تاریخ اعلامی توسط مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران اجرایی خواهد شد کلیه شرکت های بازار پایه به استثنای 3 مورد به صورت موقت و تا تاریخ 31 مرداد ماه 1396 که طبقه بندی شرکت های درج شده در بازار پایه مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت در تابلوی پایه ب درج شوند.»

    بر اساس این گزارش، سه مورد استثنایی که فرابورس به آنها اشاره کرده شامل موارد زیر می باشد.

    الف _ کلیه شرکت هایی که تاریخ درج آنها از اول آذر ماه 1395 به بعد می باشد در تابلوی پایه ج درج خواهند شد.

    ب _ آن دسته از شرکت ایی که به دلیل تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصویب انحلال شرکت ، فعالیت آنها متوقف می باشد، در تابلوی پایه ج قابلیت معامله خواهند داشت.

    ج _ تشکل های خود انتظام و نهاد های مالیدارای مجوز از سازمان از قبیل بورس ها شامل شرکت فرابورس ایران، شرکت بورس کالای ایران و شرکت بورس انرژی ایران و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پس از طی فرآیند پذیرش در تابلوی پایه الف درج خواهند شد و بازگشایی نماد نماد این شرکت ها در تابلوی مذکور منوط به ارایه اطلاعات در چارچوب دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان برای شرکت‌های پذیرفته شده خواهد بود.

    نماد های معاملاتی قابل معامله در تابلوی پایه ب و تابلوی پایه ج سالانه دو بار توسط کمیته درج در فرابورس ایران مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورت احراز و یا سلب معیار های هریک از تابلو ها ، انتقال بین تابلوها صورت خواهد گرفت.

    در جدول زیر فهرست شرکت‌هایی که به دلیل احزار شرایط اصلاحات دستور العمل پذیرش ، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران در مورد شرایط درج در بازار پایه فرابورس ایران و مصوبات کمیته درج در فرابورس ایران تا تاریخ 31 مرداد ماه 1396 در تابلوی پایه ب معامله می شوند و در صورت حفظ الزامات دستور العمل‌ها و مصوبات مذکور؛ از آن تاریخ به بعد نیز در تابلوی پایه ب قابل معامله خواهند بود، در غیر این صورت به تابلوی پایه ج منتقل خواهند شد.

    ردیفنام شرکتنماد معاملاتی
    1احیاء صنایع خراسانواحصا
    2اقتصادی و خودکفایی آزادگانخودکفا
    3الحاویدحاوی
    4آلومتکفالوم
    5بازرگانی آینده سازان بهشت پارسآینده
    6بانک سامانسامان
    7بیمه تجارت نو(50درصدپرداخت شده)بنو
    8بیمه تعاونوتعاون
    9بیمه آرمانآرمان
    10بیمه کارآفرینوآفری
    11بیمه نویننوین
    12پتروشیمی کازرونکازرو
    13پتروشیمی ممسنیممسنی
    14پتروشیمی ایمر کبیرشکبیر
    15 تجهیز نیروی زنگانشزنگ
    16تکادووکادو
    17توریستی و رفاهی آبادگران کیشگکیش
    18 توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلادبمیلا
    19 تولید تجهیزات سنگین هپکوتپکو
    20 دریایی و کشتیرانی خط دریا بندرحبندر
    21رهشاد سپاهانحرهشا
    22 سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمالوشمال
    23سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گسترثعتما
    24سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایرانثنظام
    25 سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیلثتوسا
    26سرمایه گذاری ارس صباوارس
    27سرمایه گذاری اقتصاد نوینسنوین
    28سرمایه گذاری پارس آریانآریان
    29سرمایه گذاری نیروگاهی ایرانوسنا
    30سیمان باقرانسباقر
    31سرمایه گذاری مس سرچشمهسرچشمه
    32عمران و سازندگی قزوینثقزوی
    33کیسونکیسون
    34صنایع پتروشیمی زنجانزنجان
    35صنعتی بهپاکبهپاک
    36صنعتی مینوغصینو
    37کارخانجات تولیدی پلاستیرانپلاست
    38کارخانجات مخابراتی ایرانلکما
    39کفشکف
    40کود شیمیایی اوره لردگانشلرد
    41گروه صنایع معادن فلات ایرانیانفلات
    42گروه فن آوافن آوا
    43گروه صنعتی سدیدوسدید
    44گسترش تجارت و سرمایه ایرانیانتجار
    45مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهانواحیا
    46مجتمع سیمان غرب آسیاسجام
    47مجتمع معادن مس تکنارتکنار
    48نیرو سرمایهنیرو

     

     

    برچسب ها