عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا مطرح کرد؛

افتتاح معاملات پسته با حضور وزیر اقتصاد و دارایی

عصر بازار- سلطانی نژادروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه معاملات پسته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل بورس کالای ایران افتتاح می شود.

افتتاح معاملات پسته با حضور وزیر اقتصاد و دارایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، پسته یکی از کالاهای استراتژیک کشور است و از این روی لازم است تسهیلاتی در جهت تجارت پسته در کشور ایجاد شود و با تشکیل بازاری منسجم شرایطی را برای مرجعیت قیمت روزانه محصول پسته در سطح جهانی فراهم کنیم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران، ضمن بیان مطلب فوق، گفت: در حوزه محصول پسته لازم است بازاری هدفمند داشته باشیم تا از طریق آن به صورت روزانه قیمت استراتژیک این را محصول رصد کنیم. از آنجا که ایران تولید کننده دوم پسته در سطح جهانی است، از طریق امکاناتی که بورس در اختیار ما قرار می دهد، می توانیم در مورد قیمت های جهانی نیز مذاکراتی داشته باشیم.

    به گفته حامد سلطانی نژاد، عدم حضور بازار منسجم داخلی دلیل مهمی برای سکوت ایران در حوزه قیمت گذاری محصول پسته در سطح بین الملل است و ایجاد بورس پسته، ایران را به کشور مرجع در خصوص قیمت گذاری این محصول تبدیل خواهد کرد.

    وی با اشاره به نقش قدرتمند بورس ها در قیمت گذاری محصولات و کالاها خاطرنشان کرد: قیمت ها در بازارهای جهانی عموما به وسیله قراردادهای موکول به آینده تعیین می شود. این قراردادها از نوع قراردادهای استانداردی مانند فیوچرز یا آپشن و نیز قراردادهایی از قبیل سلف یا فوروارد هستند؛ و این بورس ها و اتاق های بورس هستند، که این قراردادها را تنظیم می کنند و در اختیار فعالان قرار می دهند.

    مدیر عامل بورس کالا ادامه داد: هنگامی که بازار داخلی پسته شکل بگیرد، با به کار گرفتن ابزارهای مالی همچون فیوچرز یا آپشن می توان برای بازار آینده نگر این محصول نیز برنامه ریزی کرد. با این اقدام، ایران می تواند مرجعیت قیمتی خود را در دنیا به دست آورد.

    به گفته وی، با طراحی ابزارهای مالی، کشاورزان و تجار می توانند معاملات موکول به آینده را به راحتی ارزیابی کنند باشند و پیش بینی راحت تری نسبت به قیمت ها داشته باشند.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا در صدد است تا حداقل در حوزه قیمت پسته در منطقه نقش آفرین باشد، تاکید کرد: بورس کالا تمام توان خود را بکار می گیرد تا در حوزه قیمت پسته در منطقه نقش آفرین باشد و کسانی که به دنبال تجارت پسته هستند می توانند به این بازار مالیبه عنوان یکی از مراجع اصلی قیمتی مراجعه کنند.

    روش عرضه پسته در بورس کالا

    سلطانی نژاد در ادامه گفتگوی خود به نحوه معاملات پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه پسته در بورس کالا به دو صوت خواهد بود؛ مدل اول به صورت عرضه فیزیکی است، که از همان مکانیزم کالاهای دیگر در بورس کالا برخوردار است. در این روش، نخست استاندارد کالا، مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس اطلاعیه عرضه آن منتشر می شود و خریداران نیز در سیستم مبتنی بر تقاضا کالا را خریداری می کنند.

    وی مدل دوم را اینگونه تشرح کرد: مدل دیگر، مدل گواهی سپرده است. در مدل گواهی سپرده، پسته در انبارهایی که در شهرهایی مانند رفسنجان یا سایر شهرهایی که تولید کننده پسته هستند، پذیرش می شوند. این انبارها از امکانات و استاندارهای خاصی برخوردارند؛ چرا که پسته از شرایط نگهداری ویژه ای برخوردار است. پسته ای که به این انبارها سپرده می شود جز استاندارها و گریدهایی خواهد بود که بورس کالا به عنوان گریدهای بین المللی می شناسد. پس از پذیرش پسته در انبارهای بورس کالا، گواهی سپرده آن در بورس کالا صادر خواهد شد و مورد مبادله قرار خواهد گرفت.

    سلطانی نژاد، حضور بازیگران خرد و کمرنگ شدن واسطه گری در مدل دوم را از جمله مزیت های این روش برشمرد و گفت: خاصیت این بازار این است که افرادی که بازیگر خرد هستند، مانند کشاورزان یا تجاری که در حوزه تجارت پسته کار می کنند حتی با مقادیر کم پسته می توانند در این بازار نقش آفرینی کنند و در سمت عرضه یا تقاضا قرار بگیرند و از این طریق واسطه های غیرضروری هم کمتر می شود.

    وی ادامه داد: از طرف دیگر، گواهی سپرده کالا این امکان را فراهم می کند که بازار روزانه و مستمر در پسته نیز به وجود بیاید؛ چرا که هر مقدار مشخصی از پسته، معادل یک ورقه بهادار خواهد بود و مبادلاتی که بر روی این کالا صورت می گیر،د می تواند مرجعیت قیمتی را برای پسته در بازار داخلی به ارمغان بیاورد.

    آغاز معامله پسته در بورس کالا با حضور وزیر اقتصاد

    سلطانی نژاد با بیان اینکه معامله پسته از فردا در بورس کالا آغاز می شود، اظهار داشت: مراسم افتتاحیه معاملات پسته در بورس کالا با حضور، وزیر اقتصاد در محل بورس کالا فردا دوشنبه 16 اسفند ماه ساعت 10:30 برگزار خواهد شد.

    وی ادامه داد: آغاز معامله پسته در بورس کالا براساس مذاکرات و برنامه هایی است که شرکت بورس کالا با شرکت هایی که بازیگران اصلی پسته هستند (شرکت هایی مانند شرکت تعاونی پسته رفسنجان، شرکت تعاونی پسته سیرجان و اتاق بازرگانی کرمان)، داشته است.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه ایجاد تالار صادراتی پسته از اهداف دیگر در خصوص بورس پسته خواهد بود، عنوان کرد: برای تاسیس تالار صادراتی پسته، نخست نیاز هست تا بازار منسجم داخلی شکل بگیرد و فعالان حوزه پسته در این بازار حضور یابند و سپس در مورد عرضه در رینگ صادراتی و نیز حضور فعالان خارجی نیز تصمیم گیری های مقتضی لحاظ خواهد شد.

    به گفته سلطانی نژاد، پسته کاران تمام استان ها می توانند وارد این حوزه شوند و محدودیتی از این دست وجود ندارد و تمام فعالان پسته چه تجار و چه کشاورز می توانند به شبکه کارگزاری بورس کالا مراجعه داشته باشند و معاملات خرید یا فروش خود را در ساختار بورس کالا انجام دهند.

    پیش بینی چشم انداز روشن از بورس پسته

    مدیر عامل بورس کالای ایران میزان استقبال از بورس پسته را در ارتباط مستقیم با میزان فرهنگ سازی در این زمینه دانست و تصریح کرد: انتظاری که از استقبال از عرضه پسته در بورس کالا می رود، ارتباط مستقیمی با میزان فرهنگ سازی بورس و آشنایی فعالان در این زمینه دارد.

    وی عرضه پسته در بورس کالا را تنها گام نخست در این امر تلقی کرد و افزود: در جلسه فردا تازه شروع کار است و تنها آغاز رسمی معاملات است و پس از آن سلسه نشست های تخصصی با فعالان پسته خواهیم داشت و این نشست ها در کرمان و رفسنجان برگزار خواهد شد.

    سلطانی نژاد تاسیس شرکتی در رفسنجان را گام مهمی در زمینه فرهنگ سازی خواند و گفت: شرکتی در رفسنجان با همت شرکت تعاونی پسته رفسنجان، که یکی از بازیگران اصلی در حوزه پسته در کشور است، تاسیس شده است و این شرکت از تمامی کشاورزان پسته دعوت به عمل خواهد آورد تا مکانیزم بورس کالا آشنا شوند.

    وی خاطر نشان کرد: ما کار فرهنگ سازی را ادامه خواهیم داد و هر چقدر در کار فرهنگ سازی موفق تر باشیم، بی تردید این بازار گسترش بیشتری خواهد داشت.

    مدیرعامل بورس کالا، آینده پسته در بورس کالا را روشن دانست و گفت: آینده روشنی در خصوص این محصول ترسیم می شود. براساس پیش بینی هایی که فعالان حوزه پسته داشته اند از 600 هزار تن پسته تولیدی که در کل دنیا تولید خواهد شد، بالغ بر 250 هزار تا 300 هزار تن از این محصول در اختیار ایران خواهد بود و این موضوع بیانگر این است که سال آینده سال خوبی از جهت عرضه پیش بینی می شود.

    برچسب ها