عصر خودرو

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای اعلام کرد:

شفاف سازی سازمان بورس در خصوص افزایش سرمایه "پارس خودرو"

عصر بازار- رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو و نحوۀ تبدیل مطالبات سهامدار عمده(شرکت سایپا) شفاف سازی کرد.

شفاف سازی سازمان بورس در خصوص افزایش سرمایه "پارس خودرو"
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا ابوترابی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس عنوان کرد: شرکت پارس خودرو (سهامی عام) در راستای انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و به منظور رعایت مصوبۀ 25 خرداد سال 88 هیئت‌مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سایپا (سهامی عام) را به عنوان متعهد پذیره‌نویس معرفی کرده است.

    وی افزود: سازمان بورس در تاریخ 27 آبان ماه 95 با انجام افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو از مبلغ شش هزار و هفتصد و هفتاد و چهار میلیارد ریال به مبلغ بیست و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (مبلغ چهارهزار و صد و شصت و پنج میلیارد ریال) به منظور اصلاح ساختار مالی و استفاده از شرایط و مزایای معافیت مالیاتی مقرر در آیین نامه اجرایی ماده 17قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات موافقت کرد.
    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس با بیان اینکه در مجوز مذکور اشاره شده که تهاتر مطالبات متعهد پذیره‌نویس به‌منظور خرید حق‌تقدم های استفاده نشده در دوره عرضه عمومی امکان­پذیر نیست و متعهد پذیره نویس باید نسبت به خرید حق‌تقدم‌های استفاده نشده از طریق آورده نقدی اقدام کند، گفت: برای بررسی موضوع جلسه ای در سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور مدیران عامل شرکت های سایپا (سهامدار عمده و متعهد پذیره‌نویس) و شرکت پارس خودرو برگزار شد و موضوع به سهامدار عمده و مسئولین شرکت پارس خودرو اعلام شد و آنها با علم و آگاهی از شرایط موجود به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه اقدام کردند.
    وی در ادامه افزود: با توجه به بند 4 اظهارنظر بازرس قانونی شرکت نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مبنی بر اینکه "مطالبات سهامدار عمده بابت واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های فرعی گروه که بر اساس گزارش ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری منتخب شرکت سایپا (سهامدار اصلی و فروشنده) و بر مبنای ارزش روز خالص دارائی‌های آن شرکت (بدون در نظر گرفتن سایر مبانی تعیین ارزش و محدودیت های کارشناس در تعیین ارزش برخی از دارائی های واگذاری) تعیین گردیده" و همچنین بند 7 اظهارنظر بازرس قانونی مبنی بر اینکه "مبلغ افزایش سرمایه عمدتاً شامل مطالبات ایجاد شده شرکت سایپا (سهامدار عمده) از محل انتقال مالکیت شرکت های فرعی گروه به شرکت مورد رسیدگی به مبلغ 972ر7 میلیارد ریال است، سهم سهامداران اقلیت در افزایش سرمایه پیشنهادی شامل مبلغ 3793 میلیارد ریال است که باید بصورت نقدی تامین شود.
    ابوترابی ادامه داد: در استعلام صورت گرفته توسط سهامدار عمده شرکت از بازرس قانونی سازمان حسابرسی و نامه شماره 9521289 مورخ 28 آبان 95 سازمان حسابرسی، در راستای ضرورت رعایت تساوی حقوق صاحبان سهام، مقرر شد در مجمع عمومی فوق العاده ابتدا نظر سهامداران اقلیت درخصوص تبدیل مطالبات ایجاد شده ناشی از واگذاری دارایی های سهامدار اصلی به شرکت پارس خودرو به حساب افزایش سرمایه در مرحلۀ استفاده از حق تقدم اخذ شود و درصورت موافقت اکثریت سهامداران و تبدیل مطالبات سهامدار عمده به حساب افزایش سرمایه، سهامدار عمده پس از آگاهی از نظر سهامداران اقلیت رای خود را براساس نظر آنان اعلام کنند.
    وی اضافه کرد: قیمت سهام شرکت در تاریخ 25 آبان 95 قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با دستور جلسه افزایش سرمایه در محدود قیمتی 300ر1 ریال بود و پس از تصویب افزایش سرمایه توسط مجمع یاد شده و بازگشایی نماد معاملاتی، قیمت آن در محدود 890 ریال شد.
    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای ادامه داد: جزء سهامدار عمده که دارای مطالبات بوده و مجمع با تبدیل مطالبات سهام داران عمده به سهام موافقت کرد و مقرر شد سایر سهامداران به منظور مشارکت در افزایش سرمایه  نسبت به واریز نقدی اقدام کنند.
    وی افزود: در پایان مهلت 60 روزه استفاده از حق تقدم­ ها (از تاریخ 16 آذر 95 لغایت 15 بهمن 95) تعداد 423ر008ر015ر8 حق تقدم توسط سهامداران مورد استفاده قرار گرفت که سهم سهامداران خرد بسیار ناچیز بود و تعداد 577ر217ر766ر3 حق­ تقدم (متعلق به سهامداران خرد) مورد استفاده قرار نگرفت. با توجه به محدودیت زمانی( تا پایان سال 95) به منظور ثبت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و استفاده از معافیت مالیاتی آن، شرکت دوره عرضۀ عمومی حق‌تقدم‌های استفاده نشده را به مدت 15 روز و از تاریخ اول اسفند 95 لغایت 15 اسفند 95 تعیین کرد.
    ابوترابی درخصوص خرید حق تقدم‌های استفاده نشده به قیمت 1 ریال توسط شرکت سایپا افزود: با توجه به اینکه قیمت آخرین معامله حق تقدم در تاریخ 13 بهمن 95 برابر با 55 ریال بود، کسانی که در تاریخ یاد شده حق تقدم به قیمت 55 ریال خریداری کردند، عملاً سهمی را که در زمان مزبور برابر با قیمت 904 ریال بود به قیمت 1055 ریال (16 درصد بالاتر) و بدون توجه به شفاف‌سازی‌های اعلام شده در سامانه کدال خریداری کردند.
    وی گفت: با عنایت به مفاد مادۀ 65 دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، هیئت‌مدیره شرکت‌ها پذیرفته شده در بورس باید حداکثر تلاش خود را جهت فروش حق تقدم‌های استفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهند. در راستای تحقق مفاد مادۀ یاد شده، شرکت‌ها می‌توانند حق تقدم‌های استفاده نشده را به صورت عمده به فروش برسانند. هیئت‌مدیره شرکت پارس خودرو (سهامی عام) در راستای منافع سهامداران خرد در تاریخ سوم اسفند 95 اقدام به انتشار اطلاعیه عرضه حق‌تقدم استفاده نشده به صورت عمده (غیرمدیریتی) با قیمت پایه 10 ریال کرد که هیچ درخواستی برای خرید این حق تقدم‌ها ارائه نشد. با توجه به اینکه معاملات سهام در بازار بر اساس مکانیزم عرضۀ و تقاضا تعیین می‌شود سازمان بورس و اوراق بهادار هیچگاه به شرکت‌ها تکلیف نمی‌کند که حق تقدم‌ها را به چه قیمتی عرضه کند.
    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای در پایان مجدداً تاکید کرد که هیئت‌مدیره شرکت پارس خودرو و سهامدار عمده (شرکت سایپا) به عنوان متعهد پذیره‌نویس باید حداکثر تلاش خود را به منظور خرید حق تقدم‌های استفاده نشده با بهترین قیمت انجام دهند و مسئولیت پاسخگویی به شکایت‌های مطرح شده از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران در این ‌خصوص بر عهده اعضای هیئت‌مدیره شرکت و متعهد پذیره‌نویس است.
    وی افزود: همچنین شکایت‌های احتمالی نیز در این سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها