عصر خودرو

معاون ایدرو خبر داد

آخرین وضعیت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

عصر بازار- معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو آخرین وضعیت پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را تشریح کرد و از افتتاح آن تا نیمه اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ خبر داد.

آخرین وضعیت فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا,  فرداد دلیری در ارتباط با آخرین وضعیت پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی، اظهار کرد: فاز 17 و 18 پارس جنوبی در مراحل نهایی پایان کار قرار دارد و به زودی شاهد افتتاح رسمی این پروژه خواهیم بود. عملا ساخت این فاز از دو سال قبل به تدریج آغاز و محصولات مختلف این پروژه به مرور وارد عرصه تولید شد.

    وی ادامه داد: میعانات یا نفت سبک تولیدی به همراه گاز به مرور استخراج و صادر و گاز این پروژه نیز به شبکه سراسری تزریق شده است، چرا که هر کدام از فازهای مشابه حدود چهار خط تولید شبیه به هم دارند که جداگانه وارد مرحله راه‌اندازی و تولید می‌شوند.

    معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان این‌که هر چهار واحد فاز 17 و 18 پارس جنوبی وارد مرحله‌ تولید شده است، گفت: شیرین‌سازی گاز و جداسازی نفت سبک در این پروژه انجام می‌گیرد و تولید دیگری که این فازها دارند مربوط به گاز مایع است و محصول بعدی آن بتان است که ماده اولیه برای صنایع پتروشیمی‌هاست و همچنین گوگرد آخرین محصول تولید شده محسوب می‌شود که به عنوان آخرین محصول تولید شده مدنظر قرار گرفته است.

    دلیری با بیان اینکه به دلیل دیر آماده شدن دو مخزن آماده‌سازی گازهای مایع افتتاح پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی به تاخیر افتاد، عنوان کرد: اگر این دو مخزن زودتر آماده می‌شد، خیلی قبل از این می‌توانستیم پروژه مذکور را افتتاح کنیم. در این پروژه سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران به عنوان راهبر پروژه و دو عضو که شامل شرکت مهندسی ساختمان صنایع نفت و شرکت مهندسی تاسیسات دریایی بودند، اجرای این پروژه را برعهده داشتند.

    وی ادامه داد: شرکت تاسیسات دریایی ایران بخش دریایی پروژه را عهده‌دار شد که فعالیت آنها عبارت بود از سکوهایی که در دریا روی چاه‌ها نصب می‌شد و دو خط لوله زیردریایی که گاز را از سر چاه از اعماق خلیج فارس به ساحل منتقل می‌کرد. همچنین در بخش ساحل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت مهندسی نفت متولی اجرای پالایشگاه خشکی بودند.

    معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر این‌که ارتباط با کارفرما از طریق این سازمان در پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: پروژه مذکور به زودی افتتاح می‌شود و درآمدهای خوبی را برای کشور به صورت مستمر ایجاد می‌کند.

    دلیری در پاسخ به این‌که آیا میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه و نیز حجم آورده آن پس از افتتاح برآورد شده است یا خیر، اظهار کرد: بله این مساله انجام شد، اما قیمت دقیق آن با توجه به تغییر قیمت روزانه نفت و سایر فرآورده‌ها ممکن نیست. چنین پروژه‌هایی پس از یک سال و نیم تا دو سال با بازگشت سرمایه‌گذاری روبه‌رو خواهند بود و با توجه به سودآور بودن بسیار زیاد آنها بازگشت منابع خواهند داشت.

    وی در ادامه با بیان این‌که اگر چنین پروژه‌هایی زودتر افتتاح شوند از لحاظ آورده و بازگشت منابع به نفع کشور خواهند بود، عنوان کرد: چنین پروژه‌هایی طی مدت یک تا دو ساله تمام هزینه‌هایی که در خصوص آن انجام شده را باز می‌گردانند.

    معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد زمان دقیق افتتاح پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی اعلام کرد: دو هماهنگی در این راستا باید انجام شود و تمامی ارکان و ابعاد پروژه تست شود، چرا که نمی‌خواهیم یک راه‌اندازی نمایشی داشته باشیم، بلکه باید همه چیز آماده و در مرحله‌ تولید باشد به همین دلیل طی چند هفته آینده و نهایتا در هفته اول فروردین‌ماه سال آتی پروژه فاز 17 و 18 پارس جنوبی افتتاح خواهد شد.

    دلیری افزود: وزارت نفت متولی پروژه مربوطه است و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز به عنوان پیمانکار تابع وزارتخانه است.

    وی همچنین در مورد عمده اقدامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پروژه 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: فعالیت‌های مربوط به 60 درصد پالایشگاه این پروژه برعهده سازمان بوده است که شامل کارهای مهندسی، خرید تجهیزات، ساخت تجهیزات داخلی و خرید تجهیزات می‌شود. همچنین اجرای پروژه از جمله کارهای ساختمانی و راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی در 60درصد سهم پالایشگاه برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده است.

    برچسب ها