عصر خودرو

استارتاپ ها سربازان جنگ اقتصادی یا سازمان های موقت؟

عصر بازار- گرچه استارتاپ ها از نگاه برخی افراد یک سازمان موقت برای یافتن یک الگوی کسب و کار تکرارپذیر به شمار می روند، اما شماری از کارشناسان بخش فناوری اطلاعات، این شرکت ها را سربازان جنگ اقتصادی با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می خوانند.

استارتاپ ها سربازان جنگ اقتصادی یا سازمان های موقت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس تعاریف موجود استارتاپ یک شرکت موقت و نوپاست که راه‌حلی نوین را برای حل یک مساله ارایه می‌کند که البته برای موفقیت این راه حل تضمینی وجود ندارد.
    در دانشنامه اینترنتی «ویکیپدیا» نیز استارتاپ، یک تجارت نوپا در قالب یک یا چندین شرکت یا سازمان موقت تعریف شده که در پی ایجاد و راه‌اندازی یک الگوی تجاری جدید در زمینه‌ خاصی است.
    در این تعریف، نوآوری به عنوان ویژگی اصلی استارتاپ عنوان و به این نکته اشاره شده است که در باور عمومی، استارتاپ‌ها معمولا ماهیتی مرتبط با فناوری دارند اما این موضوع همیشه صحت ندارد. ویکیپدیا درونمایه‌ استارتاپ را در جاه طلبی، نوآوری و تلاش برای رشد در سطح جهانی تعریف کرده است.
    بسیاری از افراد استارتاپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلافیت بر فراز اندیشه‌های موجود می‌دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است.
    برخی نیز معتقدند استارتاپ فقط یک سازمان موقت به شمار می رود که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به وجود آمده است.

    ** جایگاه استارتاپ ها در جنگ اقتصادی
    در همین پیوند، یک فعال بخش فناوری های مالی (فین تک) در دهه های گذشته شاهد بروز و ظهور جنگ اقتصادی در جهان هستیم، به طوری که حتی برخی اوقات رییس جمهوری یک کشور از کشور دیگری می خواهد فضای اقتصادی بیشتری را برایشان فراهم کند.
    به گفته « مصطفی نقی پورفر» داور نخستین جشنواره و دومین رویداد نوآورانه فناوری های مالی (فین تک)، جبهه اصلی این جنگ اقتصادی که اغلب پنهان است، بازار بالقوه آن کشور، فرمانده این جنگ دولت و ژنرال های این ارتش شرکت های بزرگند. همچنین شرکت های متوسط و کوچک افسران و درجه داران آن به شمار می روند.
    وی اضافه کرد: شرکت های نوپا (استارتاپ ها) سربازان جنگ اقتصادی اند که به شرط یاری رسانی، می توانند به ژنرال های آینده جنگ تبدیل شوند.
    وی گفت: حمایت از استارتاپ ها به عنوان شرکت های دانش بنیان همسو با اقتصاد مقاومتی است و به توانمند شدن بیش از پیش اقتصاد کمک می کند؛ این شرکت ها می توانند بسادگی وارد بازارهای دیگر شده و بازار داخل را از دسترس دیگر رقبا خارج کنند.

    ** لزوم تغییر مسیرهای حمایتی
    داور نخستین جشنواره و دومین رویداد نوآورانه فناوری های مالی تصریح کرد: تاکنون دولت برای حمایت از استارتاپ ها تلاش زیادی کرده که نسبت به سال های گذشته قابل قدردانی است اما مسیر حمایت دولت باید تغییر یابد.
    نقی پورفر ادامه داد: در یک ارتش واقعی، در وهله نخست به ژنرال ها و افسران و سپس به سربازان یاری رسانی می شود. بر این اساس دولت نیز نباید حمایت از شرکت های بزرگ را فراموش کند یا کم اهمیت برشمارد.
    وی گفت: دولت تاکنون سعی کرده است به طور مستقیم از استارتاپ ها حمایت کند که چنین نگاهی اشتباه است.
    این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: دولت باید کمک کند فضای کسب و کار مناسب در داخل ایجاد شود و در این صورت، شرکت های بزرگ نخستین داوطلبانی به شمار می روند که کمک می کنند سیاست های کلان دولت و برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور جاری و ساری شود.
    به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره و دومین رویداد نوآورانه فناوری های مالی (فین تک) با نام «فین تک فست» از هجدهم تا بیستم اسفندماه برگزار می شود.
    فین تِک به کسب و کارهای نوپای فناوری محور و فعال در بخش خدمات مالی اطلاق می شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، در رشد و توسعه فین تک ها چهار عامل افزایش انتظارات مشتریان، وجود منابع ریسک‌پذیر (وی.سی- VC)، کاهش موانع ورود و نیز رشد نوآوری‌های فنی موثر بود.
    فین تک ها و استارتاپ ها به دلیل ماهیت چابک و نوگرایانه خود می توانند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی و نگاه درونزایی و برونگرایی آن نقش موثری داشته باشند.
    رهبر معظم انقلاب بیست و نهم بهمن 1392 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی ابلاغ کردند و امسال را نیز سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام نهادند.
    معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال در ابلاغیه های جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ناظر به طرح های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرد که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این طرح ها مشخص شده است.

    برچسب ها