عصر خودرو

دلار هفته را کاهشی آغاز کرد؛

فرار سکه از ریزش قیمت

عصر بازار- در اولین روز هفته، معامله‌گران سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. در اولین روز هفته، اکثر معامله‌گران انتظار داشتند بهای سکه به زیر مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نزول کند، با این حال شماری از سکه‌بازان به‌طور غیرمنتظره‌ای خریدهای خود را افزایش دادند تا اتفاق مورد انتظار رخ ندهد.

فرار سکه از ریزش قیمت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. این رشد در حالی رخ داد که بهای بسته شده اونس در روز جمعه حدود 10 دلار پایین‌تر از قیمت ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه بود. از سوی دیگر، فلز گرانبهای داخلی در ابتدای هفته تحت‌فشار افت قیمت دلار قرار گرفت. در چهاردهمین روز دی‌ماه، شاخص بازار ارز با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 780 تومان رسید. فعالان، کاهش انتظارات افزایشی و افت تقاضا را در افت قیمت موثر دانستند.

    در شرایطی که با افت همزمان قیمت اونس و دلار امیدهای افزایشی معامله‌گران سکه در بازار کمرنگ شده بود، مقاومت شماری از سکه‌بازان موجب افزایش قیمت شد. به گفته فعالان، از حدود ساعت یک ظهر خریدهای این دسته از معامله‌گران در بازار بالا رفت و بخشی از علت این رفتار ناشی از معاملات آتی سکه بود. به گفته آنها، زمانی که به ساعت تسویه معاملات نزدیک شدیم، معامله‌گران برای جلوگیری از ضرر خود وارد بازار شدند. بخش دیگری از بازیگران باتجربه بازار، خریدهای سکه‌بازان را به انتظارات افزایشی این دسته نسبت به طلای جهانی نسبت دادند. به گفته آنها، در ساعات انتهایی روز جمعه، بهای اونس در بازارهای جهانی از کف قیمت بلند شد و با شیب تند به کانال هزار و 230 دلار بازگشت. به باور این دسته، برگشت قیمت اونس این انتظار را در میان برخی معامله‌گران ایجاد کرده که روند بهای اونس در روز دوشنبه نیز می‌تواند افزایشی باشد. این در حالی است که تا آن هنگام معامله‌گران داخلی ممکن است بتوانند با تحرکات خود در بازار داخلی قیمت را مدیریت کنند. سکه‌بازان در هفته گذشته نیز از این تاکتیک استفاده کردند.

    شنبه و یکشنبه گذشته سکه تمام به واسطه انتظارات افزایشی معامله‌گران برای اونس جهانی 14 هزار تومان رشد کرد. با این حال زمانی که دوشنبه هفته پیش بهای اونس افزایش نیافت، معامله‌گران سکه به شدت در موقعیت فروش قرار گرفتند تا این فلز گرانبها در یک روز 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد. احتمال دارد معامله‌گران سکه در نظر داشته‌اند چنین سناریویی را یک بار دیگر در هفته جاری به اجرا بگذارند. در اولین روز هفته، چنان‌که پیش‌بینی می‌شد سکه تمام بهار آزادی کار خود را در کانال پایین‌تر آغاز کرد. روز شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 197 هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 2500 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده چهارشنبه داشت. در ادامه روز، فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 195 هزار تومان نیز پایین رفت، ولی این پایان کار نبود و از حدود ساعت یک ظهر جهت قیمت تغییر کرد. به گفته فعالان، در ابتدای روز قیمت سکه تحت‌تاثیر افت دلار و اونس قرار داشت، ولی زمانی که به تسویه معاملات آتی نزدیک شدیم، خریدهای سکه‌بازان برای جلوگیری از ضرر خود افزایش یافت. با وجود این، از آنجا که قیمت سکه از سوی دلار و اونس حمایت نمی‌شد و بیشتر تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران قرار داشت، ممکن است در ساعات انتهایی روز و در معاملات پشت خطی اتفاقات دیگری برای سکه رخ دهد.

    برچسب ها