عصر خودرو

جزئیاتی از هواپیمای جدید ایران‌ایر

هزار و سیصد و سی‌و یکمین ایرباس به ایران می‌رسد

عصر بازار- پس از نزدیک به چهار دهه درجا زدن صنعت هوایی ایران و محدودیت جدی خرید هواپیماهای مسافرتی حالا زمان آن رسیده که انتخاب‌های ایرلاین‌های ایرانی نزدیک به استانداردهای جهانی شود و در این میان رسیدن دومین هواپیمای خریداری شده به آسمان ایران در طول روزهای آینده شاهدی بزرگ برای این ادعاست.

هزار و سیصد و سی‌و یکمین ایرباس به ایران می‌رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از آنکه شرکت هواپیماساز ایرباس فرانسه نخستین فروند هواپیمای ایرباس 321 خریداری شده از سوی ایران‌ایر را به ناوگان ایران تحویل داد، رسما فرآیند طولانی فروش 100 هواپیمای مسافرتی از سوی این شرکت به شرکت هواپیمایی هما آغاز شد. فرآیندی که طبق اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی گام دوم خود را ظرف روزهای آینده برمی‌دارد.

    دومین هواپیمای جدید ایران‌ایر که احتمالا ظرف روزهای آینده به آسمان ایران می‌رسد، هواپیمایی از خانواده ایرباس 330 خواهد بود. این هواپیما که با توجه به مدل خاص طراحی خود و مساحتی که می‌تواند طی کند، جزو اولین انتخاب‌های بسیاری از ایرلاین‌های بزرگ جهان به شمار می‌ رود، به عنوان هدیه جدید به ناوگان ایران در ایام نوروز الحاق می‌شود.

    این هواپیما که به منظور رقابت با مدل‌های 767، 777 و 787 شرکت هواپیمایی بوئینگ طراحی و ساخته شده، در طول سال‌های کوتاهی که از آغاز به کارش می‌گذرد، توانسته به انتخاب نخست بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان تبدیل شود. طبق برآوردهای صورت گرفته در ماه فوریه (بهمن) سال جاری در حال حاضر از این مدل هواپیمای ایرباس 1682 فروند سفارش داده و از این رقم 1330 فروند به شرکت‌های هواپیمایی سفارش‌دهنده تحویل شده که در حال حاضر حدود 1300 فروند از آنها در حال پرواز هستند. شرکت هواپیمایی ترکیش که یکی از اصلی‌ترین رقبای منطقه‌ای ایران‌ایر به حساب می‌آید، تاکنون 60 فروند ایرباس 330 تحویل گرفته که باعث افزایش قابل توجه توان این شرکت در پروازهای منطقه‌ای شده است.

    طبق برآوردهای صورت گرفته این هواپیما توان آن را دارد که مسافت‌هایی بین 5000 تا بیش از 13000 کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری طی کند. این به معنای آن است که احتمالا ایرباس‌های جدید برای مسافت‌های طولانی‌تر و پروازهای بین‌المللی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. گسترش توانایی ایران در مدیریت پروازهای اروپا و قاره‌های جدید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی است که می‌تواند با این ایرباس محقق شود. همچنین پذیرش بیش از 300 مسافر در دو کلاس پروازی متفاوت به ایرباس 330 این امکان را داده که در مسیرهای پرتقاضا با توجه به میزان سوخت پایینی که دارد به عنوان یک انتخاب مناسب بدل شود. همچنین طبق اعلام ایرباس این هواپیما توان آن را داردکه حدود 70 تن بار را در مقاصد مختلف حمل کند که این موضوع باعث شده حتی امکان برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای کارگو (تجاری) برای آن به وجود بیاید.

    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا آغاز تعطیلات نوروزی سال 96 دو فرورند از این هواپیما به ناوگان ایران‌ایر اضافه خواهد شد.

    برچسب ها