عصر خودرو

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران تشریح کرد:

سازوکار طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای معاملاتی بازار پایه

عصر بازار- با ابلاغ دستورالعمل طبقه‌بندی شرکت‌های موجود در بازار پایه در سه تابلو معاملاتی مجزا، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران توضیحاتی در خصوص شرایط این طبقه‌بندی، نحوه ارزیابی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه و ارزیابی دو بار در سال نمادهای معاملاتی قابل معامله درتابلوهای پایه ب و ج، ارائه کرد.

سازوکار طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای معاملاتی بازار پایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، سید مهدی علم‌الهدی درباره طبقه­ بندی شرکت‌های درج ­شده در بازار پایه فرابورس ایران در سه تابلو معاملاتی این بازار گفت: این دسته‌بندی در چارچوب اجرای «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» صورت گرفته که طبق آن تشکل‌های خود انتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس از جمله بورس‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تابلو پایه الف منتقل می‌شوند.

    وی درخصوص شرکت‌هایی که در تابلو «پایه ب» قرار می‌گیرند، نیز این‌گونه توضیح داد: شرکت‌هایی که در سال منتهی به دوره رسیدگی، از ضریب نقدشوندگی بالای 10 درصد برخوردار باشند و همزمان در دوره مالی مورد رسیدگی، مفاد «دستورالعمل

    اجرایی افشای اطلاعات شرکت­ های ثبت­ شده نزد سازمان» را به تشخیص کمیته درج رعایت کرده باشند در تابلو پایه ب طبقه‌بندی می‌شوند.

    به گفته علم‌الهدی شرکت­ هایی که شرایط درج درتابلوهای پایه الف و پایه ب را ندارند در تابلو پایه ج قرار می‌گیرند.

    معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در ادامه یادآور شد که نحوه انجام معاملات در هریک از تابلوهای بازار پایه مطابق «دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران» و اصلاحات بعدی آن صورت می‌گیرد که در این خصوص یک استثنا وجود دارد.

    معاون پذیرش و ناشران فرابورس در خصوص این استثنا گفت: شرکت‌هایی که طبق دستورالعمل یادشده مصوب 20 مهرماه 92 یعنی پیش از تاریخ تصویب اصلاحات این دستورالعمل در بازار پایه عادی درج شده­ اند، درتابلو پایه ب قرار می‌گیرند به شرطی که ظرف مهلت یک سال از تاریخ تصویب این دستورالعمل، شرایط درج در تابلو پایه ب را کسب کنند.

    نحوه ارزیابی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه

    علم‌الهدی با اشاره به اینکه شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه پس از کسب معیار ضریب نقد­شوندگی با در نظر گرفتن 3 متغیر ارزیابی می‌شوند، این متغیرها را نوع اظهار نظر حسابرس، تعداد دفعات عدم ارائه صورت‌های مالی و مجموع روزهای تاخیر در ارائه صورت‌های مالی برشمرد.

    وی موفق نشدن شرکت‌ها در ارزیابی‌ها را موجب انتقال آن‌‌ها به تابلو پایه ج دانست و افزود: در صورتی که حسابرس در خصوص صورت‌های مالی شرکت اظهار نظر نکرده یا اظهار نظر مردود داده باشد تابلو «پایه ج» درج می‌شوند.

    به گفته علم‌الهدی همچنین شرکت‌هایی که در دوره مالی مورد رسیدگی بیش از 2 بار اطلاعات مورد نظر در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان را ارائه نکرده و یا بیش از 100 روز تقویمی در ارائه و افشای اطلاعات خود بر اساس زمان‌بندی ارائه‌شده در این دستورالعمل تاخیر داشته‌ باشند، درتابلو «پایه ج» درج می‌شوند.

    درج موقتی تمامی شرکت‌های بازار پایه در تابلو «پایه ب»

    علم‌الهدی با بیان اینکه فرابورس برای تمامی شرکت‌های بازار پایه به منظور تطبیق شرایط خود با مفاد «اصلاحات دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران در خصوص شرایط درج در بازار پایه فرابورس ایران» فرصت برابر ایجاد کرده است، افزود: به همین دلیل در طبقه‌بندی اولیه، تمامی شرکت‌های بازار پایه به استثنای برخی موارد به صورت موقت و تا تاریخ 31 شهریورماه 96 در «تابلوی پایه ب» درج می‌شوند.

    معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در پایان سخنانش از ارزیابی نمادهای معاملاتی قابل معامله در تابلوهای پایه ب و پایه ج به صورت سالانه 2 بار از سوی کمیته درج در فرابورس ایران خبر داد و گفت که در صورت احراز یا سلب معیارهای هر یک از تابلوها، انتقال بین تابلو­ها صورت خواهد گرفت.

    برچسب ها