عصر خودرو

یک نماینده مجلس عنوان کرد:

تالار نقره‌ای اهرمی برای مقابله با فساد

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: معامله در بورس کالا زمینه شفافیت در قیمت کالاها را پدید آورده و از این نظرمی تواند اهرم خوبی برای جلوگیری از فساد به شمار آید.

تالار نقره‌ای اهرمی برای مقابله با فساد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا تابش در خصوص عرضه محصولات در بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی گفت: بورس کالا به دلیل وجود ساختاری که برای آن تعریف شده، یکی از اهرام‌های جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت در قیمت ها است.

    نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: همواره بازار کالاهای پایه در بخش‌های مختلف کشور با محدودیتها و دشواریهای ساختاری زیادی روبرو بوده و بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی و ساختار نامناسب و ناکارآمدی بازار است که با وجود تلاشهای بسیار انجام شده از دولتها در جهت اصلاح این ساختار، اما  شاهد عدم بازدهی مناسب در این بخش بوده ایم؛ به گونه ای که با وجود صرف هزینه های بسیار برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده‌ها و محصولات، در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره با مشکلات دست به گریبان بوده ایم.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه معامله کالاها در بورس در دنیا هم تجربه شده و در کشور ما نیز در چند سال اخیر برخی از محصولات کشاورزی، صنعتی و سایر کالاها در بورس کالا به صورت آزمایشی خرید و فروش شده است، به طور یقین معامله کلیه کالاها در بازار مالی شفاف وجود واسطه گران را کمرنگ می‌کند.

    تابش اظهار داشت: به طور یقین اگر به دنبال شفافیت خرید و فروش هستیم، باید از بورس کالا حمایت کنیم، چرا که این بورس عمدتا یک هدف مشخص دارد و آن هم شفافیت قیمت است، تا همه افراد بتوانند با شرایط مساوی به رقابت بپردازند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بورس کالا محلی برای جلوگیری از مفاسد و شفافیت‌های اقتصادی است گفت: تمام تعاملات در بازارهای کالایی کشور شفاف‌سازی شده است و امیدواریم با حمایت های لازم از هرگونه بازار مخفی و زیرپله‌ای جلوگیری شود.

    برچسب ها