عصر خودرو

گزارش هفتگی؛

انعقاد ۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب روی ارقام ۵۰هزار و ۶۰۰ قرارداد و ارزش ۶ هزار و ۹۲۳میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرد، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۸ هزار و ۸۷۴ قرارداد رسیده بود.

انعقاد ۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روند نزولی اونس در بازارهای جهانی از دوشنبه هفته اخیر آغاز شد و بازار آتی سکه نیز از ابتدای هفته با روند نزولی قیمت همراه بود مسیر خود را با بی توجهی به اونس و تبعیت از بهای دلار ادامه داد، کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار عنوان کرده اند و این در حالی است که با توجه به کاهش طلای جهانی طی روزهای هفته گذشته باید گفت کاهش قیمتی در بازار آتی سکه مجزا از روند مسیر کاهشی طلای جهانی محقق شده است.

    بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال 96 یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران 44هزار و 320 قرارداد را به ارزش 6هزار و 115میلیارد  ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید 3 هزار و 305 قرارداد به ارزش 440میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با ثبت یک هزار و 596 قرارداد به ارزش 193 میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید اردیبهشت و تیر 96 نیز به ترتیب با 861 قرارداد به ارزش 107 میلیارد ریال و 518 قرارداد به ارزش 66میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

    نگاهی به آخرین روز معاملاتی

    بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بیانگر آن است که در مجموع  12هزار و 349 قرارداد منعقد شده است.

    براساس آمار معاملات، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 310 هزار تومان، کاهش 0/34درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت 96 با قیمت یک میلیون و 235 هزار تومان افت0/59 درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و 275 هزار تومان به فروش رسید و با کاهش 0/73درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 317 هزار تومان معامله و افت 0/8 درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال 96 با قیمت یک میلیون و 362 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/82 درصدی را به ثبت رساند.

    در بازار نقدی نیز طی پنجمین روز هفته، سکه با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر افت قیمت اونس تا حدی مقاومت کرد تا در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان باقی بماند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. نزول اونس در مقاطع ابتدای روز حتی منجر به خروج سکه به کانال پایین‌تر شد و فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 197 هزار تومان پایین رفت.

    برچسب ها