عصر خودرو

مشاور بورس اوراق بهادار؛

بوک بیلدینگ مانع از اختلال در عرضه اولیه می شود

عصر بازار- اجرایی شدن روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش عرضه اولیه ) در بازار سرمایه ایران، از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در عرصه بازار بورس کشور به شمار می رود؛ سامانه ای که با مرتفع کردن خلاءها و مشکلات روش های قبلی، به محض عملیاتی شدن موجب از بین رفتن اختلالات در عرضه اولیه سهام شده است.

بوک بیلدینگ مانع از اختلال در عرضه اولیه می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، بوک بیلدینگ بواسطه برخورداری از مزیت خودکار بودن تمام مراحل عرضه اولیه، موجب نظم دادن به این روند شده و با از بین بردن احتمال تخلفات احتمالی، زمینه تخصیص منصفانه را نیز مهیا کرده است. مسلم پیمانی، مشاور بورس اوراق بهادار با اعلام این امر، تاکید کرد که این سامانه موجب تحقق دفاع از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد شده است. مشروح گفتگو با پیمانی را در ادامه می خوانید.

    - بوک بیلدینگ چه نقش مثبتی در رفع اختلالات معاملات بورس ایفا کرده و می کند؟
    سفارش های خرید و فروش در گذشته باید دریک ثانیه و در لحظه با یکدیگر تطابق پیدا می کرد که سامانه معاملاتی قبلی در این باره دچار محدودیت های فنی بود. گاهی اوقات اگر تعداد سفارش ها خیلی زیاد بود، این مشکل باعث کندی سامانه شده و کل معاملات را با اختلال مواجه می کرد؛ یعنی نه تنها عرضه اولیه آن سهم خاص ممکن نبود، بلکه عرضه سایر سهام نیز با کندی و البته خطاهایی روبرو می شد که این اتفاق در چند مورد رخ داد.

    این در حالی است که با اجرایی شدن سامانه بوک بیلدینگ، اینک اکثر امور به شکل خودکار انجام می شود و هیچ فشاری بر سامانه معاملات تحمیل نمی شود. این بدین معنی است که معاملات سایر سهام، کاملا امن است و عرضه اولیه در بورس با اختلال مواجه نمی شود.

    - بوک بیلدینگ در نظم دادن به عرضه اولیه سهام و همچنین در فرآیند نظارتی چه تاثیرات مثبتی دارد؟                 

    نخست آنکه از زمان عملیاتی شدن بوک بیلدینگ در حوزه تخصیص ها روند به طور کاملا تنظیم شده دنبال می شود و نکته قابل توجه این است که این روند بر عهده کارگزاران نیست. بدین ترتیب، در این روش خواسته یا ناخواسته با غیرمنصفانه بودن تخصیص ها مواجه نخواهیم بود.  دوم آنکه، در سامانه قبلی استرس و فشار زیادی روی کارگزاران وجود داشت که ممکن بود یک تخصیص را به اشتباه به نام یک مشتری دیگر ثبت کنند، یا فرصت ثبت آن را نداشتند که موجب فراموش شدن آن می شد و تخصیص در کارگزاری باقی می ماند. در این موارد در  پرونده تخلفاتی ایجاد می شد و ثبت آنها با تاخیر انجام می شد. این مشکلات نیز بواسطه اجرایی شدن بوک بیلدینگ از بین رفت. در این میان بحث تخلفات نیز وجود داشت؛ یعنی همواره مجبور بودیم که بحث تخلف در عدم تخصیص منصفانه را پیگیری کنیم. البته این پیگیری ها نیز در بسیاری از موارد اثربخش نبود. در حال حاضر، اساسا امکان تخلف وجود ندارد که مجبور به پیگیری آن شویم. در بوک بیلدینگ، راه این اشتباهات و تخلفات سد شده است  و از ابتدا تخصیص منصفانه انجام می گیرد.

    - اجرایی شدن بوک بیلدینگ چه بازخوردهای مثبتی به دنبال داشته است؟

    رصد کردن فضای مجازی پس از اجرای بوک بیلدینگ، حاکی از آن بود که این اقدام عموما مورد تایید جامعه قرار گرفته است؛ چرا که در روش های قبلی، مشکلات فراوانی به خصوص برای سهامداران خرد وجود داشت و اینک سهامداران خرد از حل شدن این مشکلات بواسطه بوک بیلدینگ رضایت کامل دارند. دفاع از حقوق سهامداران به خصوص سهامداران خرد، جزو وظایف سازمان بورس محسوب می شود که با توجه به بازخوردهای موجود، به نظر می رسد که به تحقق کامل این وظیفه خیلی نزدیک شده ایم. در گذشته، به دلیل مشکلات موجود در روش های قبلی، در عرضه های اولیه سهام چندانی به سهامداران خرد تعلق نمی گرفت، یا سهم تعلق گرفته به آنها به حدی ناچیز بود که اصلا مورد توجه قرار نمی گرفت یا اصلا تعداد تخصیص یافته به آنها مشخص نبود، که تمام این مشکلات گریبانگیر سهامداران خرد، بواسطه روش بوک بیلدینگ به کلی از بین رفت.

    برچسب ها