عصر خودرو

دومین فروند از جدیدترین هواپیماهای هما در راه ایران؛

شمارش معکوس برای ورود مدرن‌ترین هواپیمای برجامی به کشور

عصر بازار- اولین ایرباس‌۳۳۰ از سری ۲۰۰ قرار است تا چند روز دیگر به عنوان مدرن‌ترین هواپیمای برجامی به ناوگان هوایی ایران ایر بپیوندد.

شمارش معکوس برای ورود مدرن‌ترین هواپیمای برجامی به کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایسنا، دی ماه امسال بود که نخستین هواپیمای نو در آستانه یک‌سالگی برجام در تهران به زمین نشست تا تاریخی ترین نوسازی صنعت هوانوردی کشور را پس‌از حدود 40 سال شاهد باشیم.

    ایرباس A321که نخستین فروند از 100 فروند هواپیمای ایرباس خریداری‌شده از شرکت اروپایی ایرباس است، در ساعت 14 و 46 دقیقه عصر پنج‌شنبه 23 دی‌ماه 95 به ناوگان هوایی ایران اضافه شد و همان روز وعده ورود دو فروند ایرباس دیگر به کشور تا پایان سال از سوی وزیر راه و شهرسازی داده شد.

    در همین راستا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اخیرا از ورود 2 فروند ایرباس تا نوروز 96 به ناوگان هوایی هما خبر داده و وعده کرده است که امسال مسافران نوروزی سوار بر مدرنترین هواپیمای هما پرواز خواهند داشت.

    ایرباس 330 یک هواپیمای پهن پیکر دوموتوره است و مهمترین ویژگی آن سودآوری بالای آن است به طوریکه در سال گذشته میلادی ایرباس 330 بیش از هر هواپیمای پهن پیکر دیگری پرواز داشته است.

    طول هواپیمای ایرباس 330 از سری 200 برابر 58.82 متر ، فاصله دو سر بال آن 60.30 متر و ارتفاع هواپیما از سکان عمودی تا زمین 17.39 متر است.

    گفته می شود ایرباس 330 ایران ایر قادر است تا 30 مسافر را در قسمت بیزنس کلاس و 222 مسافر را در قسمت اقتصادی (اکونومی) در مسیری به طول 13 هزار و 450 کیلومتر حمل کند و قسمت بار آن نیز در حدود  36 تن ظرفیت دارد.

    مخازن سوخت ایرباس 330 از سری 200 ظرفیت 139 هزار و 90 لیتر سوخت جت را دارند و با احتساب وزن مسافر، بار، سوخت و بدنه هواپیما متعلقات آن حداکثر وزن برخاست هواپیما 242 تن است.

    براساس اعلام وزارت راه، روی این هواپیما دو موتور رولزرویس ترنت 700 نصب شده که قادر است تا نیروی رانش معادل 316 کیلونیوتن تولید کند و به کمک آن هواپیما می‌تواند با سرعت 870 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

    این هواپیما برای برخاستن به باندی به طول دو هزار و 770 متر و برای فرود به باندی به طول یک هزار و هفتصد و سی متر نیاز دارد و می‌تواند در اکثر فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست انجام دهد.

    بر اساس آخرین اخبار موجود، این هواپیما هم اکنون در تولوز فرانسه و در مراحل پایانی کار و تحویل به ایران است و احتمالا اوایل هفته آینده با فرود روی باند فرودگاه مهرآباد، به ناوگان هواپیمایی هما خواهد پیوست.

    برچسب ها