عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد؛

نیروهای تاثیر گذار مثبت بر بازار سرمایه

صورت های مالی بانک ها شفاف تر شده است

عصر بازار- یکی از عوامل بسیار مهم در آینده شرکت ها مربوط به نرخ ارز بر اساس تصمیمات دولت است که می تواند در شرکت هایی که دارای تراز مثبت ارزی هستند، همانند صنایع پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی تاثیر مثبت داشته باشد.

نیروهای تاثیر گذار مثبت بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد ثریانژاد، مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن گفت: در جهت مخالف نیز شرکت های وارد کننده مواد اولیه یا دارای تراز منفی ارزی همانند صنایع دارویی، صنایع شوینده و خودرویی در صورت عدم افزایش نرخ محصولات، متضرر خواهند شد.

    وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال 1395 با مسائل پسابرجام و اجرایی شدن آن دست به گریبان بودیم، امید می رود سال 96 با ثبات و آرامش بیشتر،  روندی مثبت را شاهد باشیم.

    ثریانژاد ادامه داد: البته در این میان، عواقب انتخابات گذشته ایالات متحده آمریکا به عنوان یک عنصر خارجی و انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران به عنوان عنصر داخلی جزو عوامل سیاسی تاثیر گذار بر بازار است.

    وی افزود: در ابتدای سال آینده با نزدیک شدن به انتخابات، شاهد تحولات سیاسی و به تبع آن هیجانات بیشتری در بازار خواهیم بود که تاثیر خود را بر بازارها خواهد گذاشت و با توجه به شرایط فعلی و نظر فعالین بازار،  این هیجانات را می توان مثبت دانست.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن گفت: در نگاهی دیگر سیاست‌های پولی و مالی انبساطی دولت و نیز افزایش درآمدهای نفتی که با برآوردهای قیمت فروش نفت خام محتمل است منجر به تقویت طرف تقاضا در سطح کلان اقتصاد شده و این افزایش سطح درآمد و تقاضا باعث حرکت نرخ تورم رو به بالا خواهد بود که این موضوع در کنار ثبات در نرخ سودهای بانکی خود می تواند به عنوان نیروی تاثیر گذار مثبت بر بازار سرمایه باشد.

    ثریانژاد، مهمترین عامل موثر در بازار سرمایه را در حال حاضر کمبود نقدینگی دانست و گفت: حتی با ارائه گزارش های مناسب برخی شرکت ها، شاهد عدم ایجاد تقاضا برای سهام آن هستیم و در روزهای گذشته نیز شاهد فشار عرضه در برخی از نمادها بودیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بهتر است با نگاه به آینده شرکت ها و نه شرایط فعلی و با دیدهای بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری کنیم، گفت: در همین راستا نگاهی به گزارش های 9 ماهه شرکت ها و بودجه های پیش بینی می تواند چراغ راه باشد.

    وی با اشاره به صنایع پیشرو گفت: در بزرگترین صنعت بورسی، شرکت ها گزارش های خوبی از سودآوری سال آینده خود روانه بازار کرده‌اند. در صنعت پتروشیمی، افزایش نرخ نفت خام و همچنین افزایش نرخ برابری دلار در داخل، موجب شده است که از ابتدای سال تاکنون، در برخی موارد شاهد تعدیلات خوبی باشیم که از جمله آن می توان بخش تولید متانول را مثال زد.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، سپس به صنعت خودرو و قطعه سازی پرداخت و گفت: در صنعت خودرو و تولید قطعات خودرو، دو خودرو ساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا، دو روند متفاوت را در پیش گرفته‌اند، ایران خودرو برای سال بعد، کاهش سودآوری و سایپا افزایش سودآوری را پیش بینی کرده است.

    ثریانژاد افزود: سایر خودرو سازان نیز، یا زیان خود را به مقدار کمتری پیش بینی کرده ‌اند  یا پیش بینی کرده ‌اند که دیگر زیان نداشته و روندی سودساز خواهند داشت.

    وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که برای خودروسازان مهم است، فروش دارایی‌های غیرمولد آنها و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور مالی است؛ به طوری که مجموعه ایران خودرو اولین گام را در این زمینه در روزهای پایانی سال برداشته و اقدام به فروش بخشی از سهام بیمه پارسیان مجموعه خود کرده است.

    ثریانژاد اظهار داشت: در گروه استخراج کانه های فلزی؛ با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا فلزات اساسی مانند آهن، مس، روی و سرب با افزایش قیمت همراه شد و در نهایت موجب افزایش سودآوری شرکت های این گروه شد؛ لذا با توجه به افزایش یا حتی باگ قیمت ها در بازارهای جهانی شاهد ادامه روند افزایش سودآوری خواهیم بود.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن ادامه داد: در صنعت فلزات اساسی نیز همانند صنعت استخراج کانه‌ های فلزی و در پی نتایج انتخابات آمریکا، این فلزات با رشد قیمت همراه شده اند.

    به گفته ثریانژاد، در صورت ادامه رشد قیمت ها می توان انتظار داشت شرکت ها با افزایش قیمت در فروش محصولات خود همراه شوند و از طرفی با بالارفتن قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی، باید شاهد افزایش قیمت فولاد بود. هر چند تولیدکنندگان فولاد در کشور به یک اندازه از این افزایش قیمت‌ها سود نخواهند برد، اما مسلماً افزایش نرخ را شاهد خواهند بود و نکته مهم آنکه باید شرکت‌هایی انتخاب شوند که فروش محصولاتشان به راحتی در حال انجام بوده و بازار مناسبی را برای محصولات خود دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنعت دیگری که تحولات چشم گیری در ماه های پایانی سال داشته است، گفت: صنعت پالایشگاهی عمدتا با افزایش قیمت نفت و همچنین دلار مبادله ای منتفع شده و سودآوری آن افزایش داشته که این افزایش سودآوری در نتیجه افزایش حاشیه سود ناخالص بوده است.

    ثریانژاد افزود: در این شرایط،  شرکت های پالایشی اولین پیش بینی سال بعد خود و همچنین پیش بینی بر اساس عملکرد 9 ماهه امسال خود را با افزایش به بازار ارائه کرده اند.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن همچنین با اشاره به وضعیت بانک ها گفت: در گروه بانک شاهد تعدیلات بسیار ناامید کننده ای بودیم؛ بانک ها اغلب با توجه به نکات مبهمی مانند هزینه مطالبات مشکوک الوصول و امکان فروش دارایی های خود و همچنین روند عملیاتی که در آن سهم از درآمدهای مشاع منفی است، اوضاع مناسبی ندارند اما از نظر بالا بودن حجم نقدینگی در این گروه می توان گفت یکی از گروه های تاثیر گذار بر بازار خواهند بود.

    این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تاکید کرد: با توجه به حذف مطالبات مشکوک الوصول در پی اقدامات بانک مرکزی، می توان این نکته را در نظر گرفت که صورت های مالی بانک ها شفاف تر شده است و در نهایت می توان با اطمینان بیشتری نسبت به قبل بر صورت های مالی بانک ها اتکا کرد.

    ثریانژاد در پایان به تحلیل گروه سیمانی که به گفته او  در چند سال گذشته شرایط مناسبی از لحاظ افزایش سود آوری با توجه به کاهش بودجه عمرانی و نیز رکود حاکم بر بازار مسکن نداشته پرداخت و افزود:  با توجه به افزایش نرخی در ابتدای مهر ماه 95 که صنف تولید کنندگان سیمان تصویب کرده، شرکت های سیمانی در گزارش های 9 ماهه خود، پیش بینی های خود را مثبت برآورد کرده و این روند برای سال آتی با افزایش سودآوری به بازار ارائه شده است.

    وی خاطرنشان کرد: البته باید در این میان،  تخفیف های اعطایی شرکت های سیمانی را برای فروش محصولات خود مد نظر قرارداد؛ از طرف دیگر تضمین دوام این افزایش در سودآوری، اوضاع مناسب فروش است که با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، چندان نباید به آن امید داشت، اما  بهبود شرایط حاکم بر بازار مسکن در سال آینده می تواند سودهای پیش بینی شده را محقق کند.

    برچسب ها