عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بازارسرمایه رشد معقولی درسال آینده خواهد داشت

بازدهی منفی ۵ درصدی بورس در سال ۹۵

عصر بازار- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون با بازدهی منفی پنج درصدی ضعیف ترین عملکرد را در بین بازارهای موازی داشته است، گفت: بخشی از رکود بازار سرمایه با توجه به بهبود رشد اقتصادی کشور در سال آتی محو خواهد شد.

بازارسرمایه رشد معقولی درسال آینده خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس در هفته دوم اسفندماه با 372 واحد کاهش به جایگاه 77 هزار و 475 واحدی سقوط کرد.

    رکود، کاهش حجم معاملات و افزایش فشار فروش از ویژگی های معاملات هفته دوم اسفندماه بود که نتوانست انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورده کند.

    بهنام بهزادفر کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازدهی بازار سرمایه گفت: شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون بازدهی منفی پنج درصدی داشت که عملکرد ضعیفی است.

    مدیر امور اعضای کانون کارگزاران اضافه کرد: در بهترین حالت، بالاترین نوسان بازار سرمایه معادل 12 درصد در این سال بود که این میزان نوسان با احتمال صفر درصد نصیب خوش شانس ترین سرمایه گذار خواهد شد.

    بهزادفر بیان داشت: آمار ضعیف بازار سرمایه در حالی است که در بازار پول، بازدهی اوراق خزانه در برخی موارد به 23 درصد نیز رسید و نرخ های غیر رسمی سودهای بانکی نیز در محدوده 20درصد قرار گرفت.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که نرخ تورم نیز در سال جاری حدود هفت درصد رشد کرد، افزود: در سال 95 دلار بازدهی 9 درصدی و سکه بهار آزادی نیز بازدهی 19 درصدی داشت.

    بهزادفر تصریح کرد: در واقع در سال جاری، ضعیف ترین عملکرد بین بازارهای موازی، عملکرد بورس اوراق بهادار کشور بود.

    وی درباره چرایی افت بازدهی بازار سرمایه گفت: برای دلایل افت بازار می توان عوامل متعددی را برشمرد اما مهمترین عامل آن نیاز به نقدینگی در بین سهامداران به شمار می رود.

    این استاد دانشگاه گفت: حتی در شرکتهایی که از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت خوبی دارند نیز برخی سهامداران، فروشنده هستند، این گروه، با وجود قطعی بودن وضعیت مثبت شرکتها در سال های آتی و برنامه های توسعه قوی، همچنان اصرار بر فروش سهام دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: این موضوع، می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما مهمترین آن وجود رکود است.

    بهزادفر با بیان اینکه وضعیت بد صنعت بانکی نیز به بازار سرمایه لطماتی وارد کرد، ادامه داد: از یک سو توقف طولانی مدت نمادهای بانکی موجب فشار فروش در نمادها شد و از سوی دیگر بازشدن برخی از این نمادها موجب هجوم سرمایه گذاران برای تامین نقدینگی شد.

    وی درباره چسم انداز بازار سرمایه در سال آتی بیان داشت: پیش بینی می شود در سال آتی بخش هایی از رکود در بازار سرمایه با تثبیت قیمت ها در بازارهای جهانی و رشد قیمت نفت و بهبود وضعیت رشد اقتصادی کشور، محو شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس، در سال آتی بازدهی بازار سرمایه رشد معقولی خواهد داشت، زیرا دلیل بنیادی برای رکود کنونی وجود ندارد.

    برچسب ها