عصر خودرو

استاد دانشگاه علامه؛

سرمایه گذار خارجی علاقه مند به حضور در صنعت پتروشیمی و فولاد است

عصر بازار: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت باید به جد در خصوصی سازی فعالیت و به طور واقعی کارخانه ها را به بخش خصوصی و نه نیمه دولتی و شبه دولتی واگذار کند.

سرمایه گذار خارجی علاقه مند به حضور در صنعت پتروشیمی و فولاد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امرالله امینی اظهار داشت: جمعیت در منطقه است که علاوه بر نیازهای داخل می تواند نیازهای این تعداد را هم پوشش دهد.

    وی اضافه کرد: ارتباط با اتاق های بازرگانی کشورهای اروپایی می تواند زمینه مناسبی برای بازرگانان و صنعتگران ما برای دریافت مشورت و فراهم کردن بسترهای کاری باشد.
    وی افزود: در زمینه توریستی کارهای خیلی کمی صورت گرفته در حالی که سرمایه گذاری در صنعت توریسم و در زمینه هتلداری در دنیای امروز بسیار جواب می دهد.
    امینی تصریح کرد: باید در زمینه ساختار گردشگری و نوع مدیریت آن و همچنین در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی از کشورهای صاحب نام کمک گرفته شود.
    این استاد دانشگاه با بیان اینکه با حل اشتغال رونق ایجاد می شود، گفت: سرمایه گذار خارجی علاقه مند به حضور در صنعت پتروشیمی و فولاد است اما سود این دسته از فعالیت ها در این است که به طور مشارکتی کار انجام شود تا انتقال تکنولوژی به صورت واقعی انجام بگیرد بنابراین اگر سرمایه گذار خارجی دارای جهت و هدف باشد مفید خواهد بود.
    وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهای پیش روی کشور، رفع مشکلات نقل و انتقال پول است، گفت: با تقویت سیستم بانکی نقل و انتقال پول که تا پیش از این با مشکل رو به رو بوده رفع و بدین ترتیب گشایش اعتبار و ال.سی ممکن می شود.
    این اقتصاددان با اشاره به شرایط کشور قبل از دولت یازدهم، اظهار داشت: قبل از دو سال گذشته، نرخ رشد تولید حدود منفی 5.6 درصد بود. اشتغال وضعیت بسیار ناگواری داشت، بیکاری شدید بود. ویژگی اقتصادی ایران رکود توام با تورم و گسترش شدید اقتصاد دولتی بود. بنابراین با کنار گذاشتن این چند عنصر وضعیت اقتصادی ما روشن می شود که بسیار وضعیت بحرانی بود اما دولت یازدهم در این دو سال تا حدودی توانسته است با این عناصر دست و پنجه نرم کند.
    وی با محدود خواندن موفقیت های دولت طی دو سال گذشته، اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور بسیار حاد بوده به خصوص در بیکاری چون تولید ضربات و صدمات زیادی خورده بنابراین بعید است تولید به زودی به رشد برسد و متأسفانه وقتی تولید رشد نکند بیکاری هم همچنان باقی می ماند البته دولت تا حدود زیادی توانسته جلوی رشد شتابان تورم را بگیرد.
    امینی با بیان اینکه دولت طی دو سال گذشته در کوچک سازی خود موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در کسری بودجه دولت ها به بزرگ شدن دولت ها برمی گردد در دولتهای قبلی نیز هزینه دولتها از ابتدای دوره به انتهای دوره سه برابر می شد و این یعنی دولت به این میزان بزرگ شده است، هم اکنون نیز این مشکل وجود دارد زیرا بخش خصوصی تمایلی به ورود در بخش تولید ندارد و همچنان شرایط مدیریت برای خصوصی ها فراهم نشده است.
    وی ادامه داد: دولت تلاش زیادی برای ایجاد فضای سرمایه گذاری کرده اما تا زمانی که نرخ بازدهی برای سرمایه گذار قابل قبول نباشد سرمایه گذاری امکان پذیر نیست؛ البته همه تقصیرها به گردن دولت فعلی نیست بلکه این رکود چندین ساله آثار عمیقی به جا گذاشته که رفع آن چند سال طول می کشد.
    امینی درباره تحریم ها نیز گفت: دولت در بحث مالیات هم موفق نبوده به طوریکه بسیاری از فعالان اقتصادی با درآمدهای هنگفت، فرارهای مالیاتی دارند و حتی می توان ادعا کرد فرار مالیاتی شدید در کشور وجود دارد. بنابراین لازم است که دولت یک اقدام اساسی و انقلابی در این زمینه انجام دهد.
    وی گفت: دولت باید به جد در خصوصی سازی فعالیت کند و به طور واقعی کارخانه ها را به بخش خصوصی و نه نیمه دولتی و شبه دولتی واگذار کند.
    این اقتصاد دان تصریح کرد: کارخانه ها و شرکت های تولیدی باید به کسی که مدیر و کننده کار است واگذار شود زیرا به مدیران خود کارخانه ها به قیمت کمتر داده شود موفق تر از واگذاری به خصولتی ها است.
    وی با اشاره به ضرورت پرداخت به بحران آب گفت: در راه اندازی منابع نفتی کوشش های زیادی می شود و عملاً بیشترین سرمایه کشور روی مشتقات نفتی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها متمرکز شده است در صورتیکه باید در کشاوری و منابع آب نیز به همین نسبت سرمایه گذاری جدی شود ؛ چراکه در آینده با بحران آب مواجهیم که به همین دلیل صدمات زیادی به بخش کشاورزی می خورد و بیکاری افزایش می کند.
    امینی در پایان این گفتگو به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: هر کسی وارد مقوله صادرات می شود باید صادرات محصول خود را با گارانتی همراه و جنس خود را گارانتی کند.
    این استاد دانشگاه به کم کاری ها در آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: در آموزش عالی باید دولت کارهای جدی انجام دهد، به عبارتی برای بیش از 2 میلیون فارغ التحصیل باید اصلاح ساختار دانشگاه صورت بپذیرد و باید دانشگاه ها با صنعت و عمل پیوند بخورند و در واقع تولید و تکنولوژی به کمک دانشگاه پیش برود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها