عصر خودرو

بررسی معاملات هفتگی آتی سکه نشان می‌دهد؛

تحرکات «هم‌جهت» و «مستقل» در بازار آتی

عصر بازار- حجم معاملات در بازار آتی سکه هر چند در این بازار و طی هفته گذشته با افزایش ۲۲ هزار واحدی همراه بود و توانست ۵۰ هزار و ۶۰۰ معامله را ثبت کند ولی این افزایش به اندازه افزایش حجم در برهه‌های صعودی بازار نبود و رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب شد.

تحرکات «هم‌جهت» و «مستقل» در بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان روند نزولی در بازار طلای جهانی از دوشنبه شب هفته گذشته آغاز شده است، اما بازار آتی از یکشنبه و یک روز قبل از این کاهش، در مسیر نزول قرار گرفته بود، دلیل اصلی این موضوع را در یک نکته باید خلاصه کرد: «کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار» و این در حالی است که با توجه به کاهش طلای جهانی طی روزهای هفته گذشته باید گفت کاهش قیمتی در بازار آتی سکه مجزا از روند مسیر کاهشی طلای جهانی محقق شده است. در این میان کاهش قیمت آتی سکه را با طلای جهانی در یک دست نمی توان تفسیر کرد چنان‌که از تحرکات و نوسانات کاهشی طلای جهانی و آتی سکه باید به عنوان تحرکاتی مستقل و هرچند هم جهت یاد کرد. در تکمیل این روند باید گفت: یکسری معاملات غیررسمی در بازار تهران با نام معاملات کاغذی فردایی یا معاملات فردایی انجام می‌شود که در این زمینه این روند را باید به یک قمار و گمبلینگ تشبیه کرد، چراکه رسما هیچ دلاری در این میان وجود ندارد و در این زمینه کاهش دلار کاغذی فردایی باعث کاهش قیمت آتی سکه شده است.

     

    عوامل کاهش قیمت طلای جهانی

    طی هفته گذشته عوامل ریز و درشتی در نوسانات قیمت طلای جهانی دخالت داشتند که اگر بخواهیم به‌صورت فهرست‌وار به این دلایل اشاره کنیم باید بگوییم: «نزول ارزش سهام غول‌های طلای دنیا در بازار جهانی و همچنین جنگ ارزها» که مشخصا میان چین و آمریکا در هفته گذشته رخ داد از عمده این دلایل هستند. در این میان و در ابتدا دلیل اصلی کاهش قیمت طلای جهانی در هفته گذشته را باید در ارزش سهام غول‌های طلای دنیا دانست، به‌طوری‌که در این رابطه شاخص شرکت‌های دارنده طلا و به قولی ارزش سهام غول‌های طلای دنیا که در تابلوی نیویورک و در بخش سهام معامله می‌شوند با نزول همراه شدند. در این رابطه سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا در حالی که قیمت طلا در مسیر نزول است، بزرگترین صندوق ذخیره طلای آمریکا (SPDR) در هفته گذشته اقدام به خرید 4 تن و 150 کیلو طلا کرده است؟

    در واقع کاهش قیمت سهام عمده در تابلوی سهام‌ طلا در بازار نیویورک باعث کاهش قیمت طلای جهانی شده است ولی چرایی این موضوع که «بزرگ‌ترین صندوق ذخیره طلای آمریکا حجم موجودی طلای خود را افزایش داده» هنوز مبهم است. این در حالی است که تجربه سال‌ها حاکی از آن است که فروش سهام 10 غول برتر سهام طلای دنیا و کاهش قیمت آنها تاثیر مستقیمی روی قیمت طلا می‌گذارد، در واقع قیمت طلا را پایین آورده‌اند تا اقدام به خرید کنند و این اتفاق را آمار ارائه شده از سوی SPDR تایید می‌کند. در این میان کارشناسانی که به‌صورت تجربی و تاریخی به بازار طلای جهانی نظر می‌کنند، معتقدند: قیمت طلا اگر مطابق همین روندی که هفته گذشته در پیش گرفته به زیر 1215 دلار بیاید و در آنجا ثابت شود، هدف 1190 دلار را در پیش دارد، در واقع تغییر روند عمده‌ای رخ داده که یکی از دلایل این تغییر روند می‌تواند ماجراجویی ترامپ باشد، تهدیدهای لفظی ترامپ علیه چین منجر به آغاز جنگ اقتصادی چین در بورس‌های مناطق مختلف شده است و این کشور با کاهش تصنعی ارزش یوآن، اقدام به افزایش ارزش دلار کرده که بالا رفتن ارزش دلار در دراز‌مدت و میان‌مدت بر گران شدن کالاها تاثیر‌گذار خواهد بود و از طرفی همان تاثیر را در بازار سهام این کشور هم خواهد گذاشت. در واقع بالا رفتن ارزش دلار، اثر کاهشی منفی روی سهام عمده آمریکا هم می‌گذارد و همچنین به دلیل بالارفتن ارزش دلار، کاهش قیمت طلا را هم شاهد خواهیم بود. بنابراین ارزش‌گذاری پایین پول چین هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث کاهش ارزش طلا شده است، این موضوع قبل‌تر از این هم سابقه داشته و به نوعی جنگ ارزها در همین راستا شکل گرفته و در واقع باید به این موضوع صحه گذاشت که جنگ آمریکا با چین برای کاهش ارزش پول‌ها آغاز شده و سابقه سال‌های گذشته نشان‌دهنده این است که چینی‌ها در این کارزار برنده شده‌اند و در واقع توانسته‌اند با پایین نگه‌داشتن ارزش پولشان مقدار صادراتشان و در همین راستا رشد اقتصادی‌شان را هم افزایش دهند. اما قیمت طلای جهانی در پایان معاملات دیروز بسیار مهم بود، در این زمینه و تا لحظه نگارش این گزارش طلای جهانی همچنان در مسیر کاهش و روند نزولی قرار داشت و با ثبت قیمت 1227 دلار، کاهش 8 دلاری قیمت را طی دیروز به ثبت رساند، اما باید دید این روند تا پایان معاملات که تا ساعت 11 شب است، ادامه خواهد داشت یا خیر.

    در این زمینه اگر طلا به زیر قیمت 1215 دلار برود تغییر روند عمده‌ای در طلا رخ داده که می‌تواند قیمت آن را تا 1090 دلار کاهش دهد، اما در این زمینه کارشناسان بر این باورند که این اتفاق رخ نخواهد داد. در این بین به‌رغم کاهشی که بازار طلا در هفته گذشته داشته است کاهشی که از سال 2011 شاهد آن بودیم و طلا را به عدد 1047 رساند، بریده شده و از بین رفته است. اما روش تحلیل متفاوتی به نام سه خط شکست در تحلیل تکنیکال ارائه می‌شود که بر مبنای آن می‌خواهیم به پاسخ این چرایی دست پیدا کنیم که «آیا با روندی که به وجود آمده افزایش قیمت در بازار طلای جهانی ادامه پیدا می‌کند؟» در توضیح این تحلیل باید گفت: «بازار طلا روند نزولی‌اش تمام و خط روندش بریده شده که این روش موسوم به سه خط شکست است و در نمودار همراه مشاهده می‌کنیم.» در ادامه، باز و بسته شدن کندل‌ها طبق نمودارها با زمان رابطه‌ای ندارد و در صورتی کندلی به تصویر کشیده می‌شود که قیمت بسته شدن آن، بالاتر از قیمت بسته شدن سه روز گذشته باشد، یا قیمت بسته شدن کندل در یک هفته بالاتر از قیمت بسته شدن سه هفته قبل باشد؛ بنابراین با توجه به این روش که با زمان ارتباطی ندارد و صرفا بر اساس قیمت است می‌توانیم بگوییم روند نزولی طلا در بلند‌مدت شکسته شده است. کاهش‌های هفته گذشته که شاید به هفته‌های پیش رو هم انتقال پیدا کند، به نوعی کاهش‌های تصنعی است و در میان‌مدت به روند صعودی بازخواهد گشت.

    برچسب ها