عصر خودرو

دلار تغییر مسیر داد

مقاومت سکه شکسته می‌شود؟

عصر بازار- روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی با اهرم رشد بهای دلار، در برابر شکسته شدن مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مقاومت کرد. در پنجمین روز هفته، سکه با ۲ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

مقاومت سکه شکسته می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با وجود مقاومت سکه در مرز روانی، فعالان بازار اعتقاد دارند، ادامه افت بهای اونس در بازارهای جهانی انتهای هفته و احتمال حراج سکه دو متغیری خواهند بود که روز شنبه زمینه‌ساز خروج این فلز گرانبها به کانال پایین‌تر خواهند شد. تعداد کمی از معامله‌گران باور دارند، سکه در روز ابتدایی هفته بتواند از طریق دلار به مقاومت خود ادامه دهد.

    روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر افت قیمت اونس تا حدی مقاومت کرد تا در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان باقی بماند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. نزول اونس در مقاطع ابتدای روز حتی منجر به خروج سکه به کانال پایین‌تر شد و فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 197 هزار تومان پایین رفت. با این حال، سکه‌بازان که انتظار افت اونس را نداشتند، در ادامه روز با ورود به بازار ارز و خرید دلار قیمت سکه را به کانال یک میلیون و 200 هزار تومان بازگرداندند. با وجود این، عده زیادی از معامله‌گران انتظار دارند بهای سکه در اولین روز هفته جاری از کانال یک میلیون و 200 هزار تومان پایین برود. دو عامل این انتظار را در میان معامله‌گران تشدید کرده است. اول، ادامه افت بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود به محدوده هزار و 220 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر جمعه و دوم، احتمال حراج سکه از طریق بانک ملی. مسعود رحیمی سرپرست ریالی و نشر بانک مرکزی عنوان کرده است، اگر در ایام پایانی سال شرایط به سمتی پیش برود که با افزایش تقاضا قیمت‌ها در حال حبابی شدن باشد، حراج سکه در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر این اساس با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، حراج سکه از طریق بانک ملی و شعبه کارگشایی آن انجام خواهد شد تا سکه لازم تامین شده و قیمت‌ها متعادل شود.

    به گفته فعالان، روز چهارشنبه معامله‌گران سعی کردند در برابر افت اونس و اخباری چون احتمال حراج سکه مقاومت کنند، ولی آنچه مسلم است ادامه نزول بهای طلای جهانی و کاهش انتظارات افزایشی به‌دلیل احتمال مداخله سیاست‌گذار برای متعادل کردن قیمت‌ها موجب خواهند شد سکه در روز شنبه تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. در این میان، تنها رشد دلار در بازار داخلی خواهد بود که می‌تواند مانند روز چهارشنبه زمینه‌ساز مقاومت سکه شود، اتفاقی که شماری از معامله‌گران ارزی آن را محتمل نمی‌دانند. چهارشنبه گذشته دلار با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 785 تومان رسید. به گفته فعالان، عامل اصلی رشد دلار ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز بود. با این حال، شماری از بازیگران ارزی اعتقاد دارند، دلار در روزهای انتهایی سال به‌دلیل افزایش عرضه ارز ازسوی شرکت‌های تجاری ظرفیت رشد بیشتری را نخواهد داشت. از سوی دیگر، به باور این دسته، سکه‌بازان در روز چهارشنبه انتظار افت بهای اونس را نداشتند؛ بنابراین با اهرم دلار در برابر افت قیمت مقاومت کردند، ولی در روزهای تعطیل انتهای هفته این عده فرصت داشته‌اند در معاملات پشت خطی خود را با پایین آمدن قیمت اونس هماهنگ کنند.

    به این ترتیب، ممکن است این عده نیازی نداشته باشند که روز شنبه برای تنظیم قیمت‌های بازار خود وارد معاملات ارزی شوند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، قیمت دلار نیز کمتر تحریک خواهد شد و افزایش خاصی را تجربه نخواهد کرد. شاخص ارزی در هفته گذشته همچون سکه تمام رشد محدود 1/ 0 درصدی را تجربه کرد. روند بهای سکه و دلار در هفته گذشته را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

    برچسب ها