عصر خودرو

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار:

آیسکو، ارتقای توسعه و کارآیی بازارهای اوراق بهادار

عصر بازار- یکی از چالش‌های بزرگ جذب سرمایه‌گذاری خارجی و پیش شرط‌ های بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی، عضویت ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار (آیسکو) بوده است.

آیسکو، ارتقای توسعه و کارآیی بازارهای اوراق بهادار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در خصوص پیوستن بازار سرمایه ایران به آیسکو اعلام داشت: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برای بین‌المللی شدن، عضویت در آیسکو بود.

    وی گفت: امروزه آیسکو به عنوان یک مرجع «استاندارساز بین‌المللی» برای بازارهای سرمایه به شمار می‌رود. عضویت گسترده این سازمان، 95درصد بازارهای سرمایه جهان را پوشش می‌دهد و آیسکو مهمترین نهاد مشارکتی بین‌المللی برای نهاد‌های قانونگذار این بازار به شمار می‌رود.

    فلاح افزود: در سال 2003، آیسکو یک یادداشت تفاهم چندگانه (IOSCO MMOU) را معرفی کرد که اجرای قوانین «فرامرزی» و تبادل اطلاعات بین جامعه بین‌المللی قانون گذاران بین‌المللی را تسهیل می کند و در سال 2005 ایــــن سازمــان، “IOSCO MMOU” را به عنوان مبنای همکاری بین‌المللی امضاکنندگان شبکه “IOSCO MMOU” تا سال 2010 را امکان پذیر کرده است.

    وی ادامه داد: این امر به عنوان یک اولویت عملیاتی شفاف اجرای موثر- به ویژه در بطن عضویت گسترده آن - همراه با اصول آیسکو و“IOSCO MMOU”،که به عنوان ابزار اولیه تسهیل همکاری فرامرزی،کاهش ریسک سیستماتیک جهانی، حفاظت از سرمایه‌گذار و اطمینان از بازارهای سرمایه منصفانه و کارآ به شمار می‌روند، تأیید شده است. همچنین آیسکو سیاست مشاوره‌ای جامع جهت تسهیل در تعامل پیوسته با جامعه مالی بین‌المللی و به ویژه با این صنعت را طراحی کرده است.

    مدیر روابط عمومی سازمان بورس تأکید داشت: نکته حائز اهمیت این که سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از زمان عضویت در این سازمان یعنی سال 1394 به عنوان یکی از اعضای «کمیته رشد و بازارهای نوظهور» پذیرفته شد. این کمیته بزرگترین کمیته آیسکو است و 75درصد اعضای عادی را پوشش می‌دهد. این کمیته از طریق معرفی اصول و حداقل استانداردها، برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاری فنی برای اعضا و تسهیل در تبادل اطلاعات انتقال دانش و تجربه، در صدد ارتقای توسعه و کارآیی بیشتر بازارهای اوراق بهادار و مشتقه این کشورهای در حال توسعه می‌باشد. این کمیته 97 عضو و از جمله کشورهای دارای سریع ترین رشد اقتصادی دنیا، و 10 کشور از گروه G-20 را در بر می‌گیرد.

    فلاح خاطرنشان ساخت: همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران عضو کمیته منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقا است. دو تن از نمایندگان سازمان بورس در آخرین نشست این کمیته که در کشور امارات در تاریخ 25 و 26 بهمن ماه سال 1395 برگزار شد شرکت و در حاشیه این رویداد با اعضا این کمیته جلساتی برگزار کردند.

    این مقام مسئول بیان داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برای نخستین بار به عنوان یک عضو رسمی در کنفرانس سالانه آیسکو که در سال 2016 (اردیبهشت سال 95) در کشور پرو برگزار شد شرکت کرد و با رئیس هئیت مدیره وقت و دبیرکل آیسکو و همچنین با رئیس «کمیته رشد و بازارهای نو ظهور» دیدار کرد.

    فلاح افزود: اعضای آیسکو هر سال در مجمع عمومی «کنفرانس سالانه» گرد هم می‌آیند و در مورد موضوعات و امور مهم بازارهای اوراق بهادار و آتی جهان به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. امکان شرکت ناظرین نیز وجود دارد.
    مدیر روابط عمومی سازمان بورس بیان داشت: فرایند عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران هشت سال به طول انجامید. ولی در نهایت با انجام فرایند عضویت در زمستان 1394 ، سازمان بورس در بهار 1395 به طور رسمی با ابلاغ دبیرکل آیسکو به عضویت این نهاد مهم بین المللی درآمد.

    وی اظهار داشت: عضویت در آیسکو برای بازار سرمایه هر کشوری ضروری است چرا که یکی از شرایط اولیه برای بین‌المللی شدن هر بازاری و در نتیجه جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی و تعامل با نهادهای همتای بزرگ عضویت در این نهاد است.

    این مدیر روابط عمومی در ادامه خاطرنشان کرد: عضویت در «سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) » که به عنوان مهمترین مجمع بین‌المللی بازار سرمایه جهان شناخته شده است، از جمله مزیت‌هایی است که بازار سرمایه هر کشور با عضویت در آن زمینه‌های ارتقای بازار سرمایه کشور خود را تسهیل می کند.

    وی در پایان گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با عضویت در آیسکو و با هدف بین‌المللی کردن بازار سرمایه ایران توانسته است تا به یکی از اهداف مهم سازمان بورس دست یابد و در نتیجه آن جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباط و همکاری با سایر نهاد ناظر بازارهای سرمایه دنیا مسیر ساده‌تری به خود گرفته است. از سوی دیگر این امکان برای ارکان بازار سرمایه ایران از جمله بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری فراهم شد تا در فدراسیون بورس‌های جهان(WFE) و سایر مراجع مشابه بین‌المللی نیز عضو شوند.

    برچسب ها