عصر خودرو

در گفت‌وگو با محمد عدالتخواه و بیت الله ستاریان بررسی شد؛

آیا قیمت مسکن به کف رسیده است؟!

عصر بازار- چند روزی است خبرها حاکی از آن است که قیمت مسکن به کف خود رسیده است و اکنون بهترین بازه زمانی برای خرید مسکن است. آیا نظر کارشناسان مسکن هم با دیدگاه مسئولان مطابقت دارد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ بیت الله ستاریان استاد دانشگاه و محمد عدالتخواه یکی از با سابقه ترین کارشناسان مسکن رفتیم و صحت این امر را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

آیا قیمت مسکن به کف رسیده است؟!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بیت الله ستاریان با اشاره به اینکه برداشت‌ها از کف قیمتی متفاوت است، گفت: کف قیمت در مسکن آنگونه که مردم تصور می‌کنند، نیست. هنگامی که می‌خواهیم برای مسکن کف و سقف قیمت را محاسبه کنیم باید قیمت یک ملک را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنیم و اگر در همان شرایط اقتصادی و سیاسی قیمت کمتر بود، می‌توان گفت کاهش قیمت صورت گرفته است. از طرفی این تنها یکی از فاکتورهای محاسبه است و باید برای این ادعا نکات مهمتری را در نظر گرفت.

    ستاریان در ادامه به کاهش خرید و فروش مسکن در سال 95 اشاره کرد و افزود: طبق آمارها سالانه حدود 2500 واحد مسکونی خرید و فروش می‌شد و در حال حاضر شاهد کاهش این تعداد معامله در بازار هستیم، طبیعتا این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت‌ها دارد، به طوری که سازندگانی که قصد فروش مسکن خود را دارند، با توجه به کاهش تقاضا مجبور به فروش واحد خود با قیمتی کمتراز قیمت منطقه می‌شوند. البته این تعداد خرید و فروش جزئی است و نمی‌تواند تاثیر چندانی روی قیمت گذاری‌های کلان مسکن داشته باشد.

    وی در ادامه از رونق بازار مسکن در ماه‌های میانی سال آینده خبر داد و در این باره گفت: با توجه به سیاست‌هایی که در سال 95 در باب رونق مسکن انجام شد و افزایش فروش نفت و آزادی منابع بلوکه شده، شرایط اقتصادی کشور بهبود می‌یابد و خرید و فروش مسکن افزایش پیدا می‌کند و شاهد رونق در این بخش خواهیم بود.

    دکتر محمد عدالتخواه نیز دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن را حبابی می‌داند که به واسطه قیمت بالای زمین به وجود آمده است و تنها راه به تعادل رساندن آن را تخلیه این حباب قیمتی با کاهش قیمت زمین عنوان کرد. 

    وی با اشاره صحبت‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت زمین و بالا رفتن آن از نرخ تورم گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زمین‌های پهناوری دارد و می‌توان با ایجاد امکانات زندگی، آنها را به زمین مسکونی تبدیل کرد و با این کار قیمت زمین را کنترل کرد. دولت باید به فکر کم کردن نرخ زمین باشد و با اعطای تسهیلات کم بهره و بلند مدت اقشار کم درآمد را صاحب خانه کند که به همین واسطه افزایش قیمت زمین هم مهار شود.

    عدالتخواه با اشاره به‌ صحبت‌های اخیر برخی از مسئولان در باب اینکه قیمت مسکن به کف رسیده است، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم برخی از مسئولان برای جهت دهی بازار و ترغیب مردم به خرید مسکن و ایجاد رونق در این حوزه صحبت‌هایی می‌کنند که به نظر بنده صحیح نیست و باید برای این نظریات دلایل کارشناسی آورده شود. اینکه قیمت مسکن از ماه‌های گذشته کمتر شده است، کاملا صحیح است ولی آیا این قیمت‌ها کف قیمت بازار ملک است؟

    این کارشناس مسکن در پاسخ به پیش‌بینی سال آینده مسکن گفت: قیمت و شاخص‌های مسکن در سال آینده به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که باید تمام آنها را بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم درک درستی از وضعیت مسکن در سال آینده داشته باشیم. به عنوان مثال در کشور ما اکثر صنایع به قیمت و شاخص فروش نفت وابسته هستند که مسکن هم از این امر تاثیر بسزایی می‌گیرد. دولتمردان ما باید به این امر توجه داشته باشند که باید برای رونق بخش مسکن شاخص‌های دیگر را تحت کنترل داشته باشند.

    وی با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش تورم در بخش مسکن و تمرکز سرمایه‌گذاران به این بخش افزود: باید برای کنترل شاخص‌های تورم و ایجاد رونق در اقتصاد شاخص تولید را از مسکن به سمت صنایع دیگر ببرند. وی در ادامه گفت: به نظر من باید شاخص تولید را از مسکن به سمت راهسازی، شهرسازی و دیگر صنایع تولیدی برد زیرا این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران هم به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع دیگر بروند و قیمت‌‌های زمین و ساختمان به تعادل برسد. دولت نباید تا

    شاخص‌هایی همچون بیکاری بالا می‌رود، تولید مسکن را افزایش دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو